Satku tulossa tiensä päähän??
tossa vieressä on paksua ja kovaa rautaa, pelittäisköhän jos hitsuuttaa ohjausvaihteen kiinnitykselle riittävän paksua kamaa ( esim 4 mm) siihen kiinni eikä yritäkään noihin vanhoihin repaleisiin kiinnittää. Tonne yläpintaan kun ei taida päästä hitsaamaan millään.
Ohjausvaihteen reikien koon ja jaon vaan utsii jostain ja etukäteen tekee rei'itetyt levynpalat valmiiksi. Itse hitsaamisessa ei paljoa tupakkaa kulu ( koska maski naamalla
kun vaan herkistelee pultit valmiiksi yms esihommelit, pyöröteräsharjalla rälläköi kaikki paskat maisemista
Ohjausvaihteen reikien koon ja jaon vaan utsii jostain ja etukäteen tekee rei'itetyt levynpalat valmiiksi. Itse hitsaamisessa ei paljoa tupakkaa kulu ( koska maski naamalla

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hirsch"
Minun veikkaus ruostumiselle on juuri se, että sinne massan väliin pääsee kosteus muhimaan. Massa päälle tullut öljy ei tuota kosteuden pääsyä massan ja pellin väliin estä. Öljy ei 100% varmasti ruostuta peltiä ainakaan yhtä nopeasti, jos öljyn tilalla olisi vettä. Tästä olen täysin varma. Voit vaikka testata asiaa, jos et usko.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Samaa mieltä minäkin. Itteasiassa teräketjuöljy ja säilöntäöljyt suojelevat peltiä. Massaus on sitten vanhetessaan aikamoinen arvoitus. Meikäläisen kaikissa autoissa massus on tarjonnut ruostepaikoille hyvät olosuhteet muhia ja tehdä tuhojaan..Mertmi kirjoitti:Minun veikkaus ruostumiselle on juuri se, että sinne massan väliin pääsee kosteus muhimaan. Massa päälle tullut öljy ei tuota kosteuden pääsyä massan ja pellin väliin estä. Öljy ei 100% varmasti ruostuta peltiä ainakaan yhtä nopeasti, jos öljyn tilalla olisi vettä. Tästä olen täysin varma. Voit vaikka testata asiaa, jos et usko.
Epätietoisena joskus päätin oikein kysyä alan ammattilaisilta. Käytin autona ruostesuojauksia tekevässä liikkeessä ja lisäksi kyselin katsastusmieheltä, että mitä minun kannattaisi autolle tehdä suojatakseni sitä. Molemmat sanoivat, että vanhemmalle autolle ei ainakaan massausta. Tämä siitä syystä, ettei ole mitään keinoa, jolla varmistaa ettei massan alle jää suolaa tai muuta, joka sitten aloittaa ruostumisen massauksen alla. Molemmat suosittelivat öljyämistä hyvänä, halpana ja helppona keinona ruostesuojaukselle. Kuten kaikki ollaan huomattu, niin useamman vuoden vanha massaus halkeilee (näitä crackejä ei usein silmällä näe. Ovat sen verran pieniä halkeamia). Näinpä sitten ruostuminen on hyvinkin todenäköistä, kun massa vielä hautoo kosteutta.
Minulla ei ainakaan ollut mitään syytä epäillä näitä neuvoja ja omasta mielestä hyvällä menestyksellä olen öljynnyt autojani. Nykyistä autoani ei muuten ole onneksi massattu koskaan. Tää on yksi ehjimpiä satkuja mitä olen nähnyt tai omistanut..
ai niin, ruostesuojaukseen ei pidä käyttää moottoriöljyjä. Niissä on mukana lisäaineena puhdistusaineita yms. Teräketjuöljy ja säilöntäöljyt ovat sopivia.
Eipä nuo kuvat nyt kovin pahoilta näyttänyt. Kun puhdistaisi kunnolla niin näkisi tartteeko edes hitsata.
Ja tuosta ruostesuojauksesta, vetäsin harraste 99T16vetaritunneleihin tervaa.
Yhden purkillisen puristelin sinne motonetin spray-pullo versiota. Ensimmäisen ruiskutuksen jälkeen venasin ~5minaa ja sitten ruuttasin vielä lisää, että liuotin vähän haihtuisi eikä olisi niin valuvaa.
Saas nähdä miten äijän käy. Kattoo vaikka vuoden päästä miltä näyttää kun painepesurilla polkasee puhtaaksi ja ihmettelee että mikä maa mikä valuutta. Näitä kyseisiä vetaritunneleitahan ei ole ikuna hitsattu. -83 ja 250tkm takana. Kuskin puoli tasaisessa pintaruosteessa sisältä, pelkääjän puolella vielä maaliakin.
T. Pasi
PS. Koteloihin en tervaa suosittele, meinaan haisee!!!!! Koteloistahan on yleensä yhteys kabiiniin.
Ja tuosta ruostesuojauksesta, vetäsin harraste 99T16vetaritunneleihin tervaa.

Saas nähdä miten äijän käy. Kattoo vaikka vuoden päästä miltä näyttää kun painepesurilla polkasee puhtaaksi ja ihmettelee että mikä maa mikä valuutta. Näitä kyseisiä vetaritunneleitahan ei ole ikuna hitsattu. -83 ja 250tkm takana. Kuskin puoli tasaisessa pintaruosteessa sisältä, pelkääjän puolella vielä maaliakin.
T. Pasi
PS. Koteloihin en tervaa suosittele, meinaan haisee!!!!! Koteloistahan on yleensä yhteys kabiiniin.
Mulla on muuten sama homma. Kartturin puolella alkuperäistä sinistä maalia. Kuskinpuolella taas pintaruosteessa. Johtuskohan siitä, että kuskinpuolelle ei pääse niin helposti käsiksi moottoritilan kautta ja näin vuosien varrella se puhdistaminen jää vain pyöräkotelosta tehdyksi?Passi kirjoitti:Näitä kyseisiä vetaritunneleitahan ei ole ikuna hitsattu. -83 ja 250tkm takana. Kuskin puoli tasaisessa pintaruosteessa sisältä, pelkääjän puolella vielä maaliakin.
Minun autossa noita on väkisinkin vuosien varrella putsailtu ja seurattu.
Kattelin noita kuvia ja yritin hahmottaa tuota ruosteisuutta. Eipä kuvista loppujen lopuksi niin hyvin hahmota, kuin paikanpäällä olisi näkemässä.
Tästä kuvasta huomaa, että jostain syystä massaus ei ole kestänyt ja lähellä oleva tuliputki on vain nopeuttanut asiaa (onko pakoputki joskus ollut lähempänä tuota tuhoaluetta?) :
http://www.netikka.net/juho.u/Ruostevau ... age10.html
Jos pelti on tosiaan haperoa, niin alatukivarsien liikkeet alkaa pikkuhiljaa pullistelemaan sitä puolelta toiselle. Jos saat tuon koko alueen puhtaaksi ja korjausaikomuksia on, niin tuo rakenne kannattaisi yrittää korjata jollain teräspalkilla tai kokonaisemmilla paikkaratkaisuilla. Ei mitään paikkalappusysteemejä, koska ne lähtee notkuilemaan jo samana kesänä. Tuota kuvan koteloa olen omista autoista tarkkaillut varsinkin siitä matkustamon jalkatilan alta, jossa on semmoinen "tunneli".
Yhdestä ruosteisesta T8:sta huomasin, että teräketjuöljy ainakin hidastaa tuhoa ja sain tekohengitettyä autoa useamman katsastuksen ajan.. Normaalisti ennen tuota öljyhomman kokeilua autot tuntui sulavan käsiin tuhoalueiden kohdilta.
Kannattaa tietysti arvioida kustannukset/vaiva/omat korjausmahdollisuudet verrattuna ehjän auton hankintaan. Onko autossa mitään muuta arvokasta mitä ehjempi auto ei tarjoaisi? Jos autolla ei ole tunnearvoa, niin silloin kannattaa punnita vaiva ja katsella millä rahalla autoja markkinoilta irtoaa.
Näppäimistön äärellä hitsaaminen kuulostaa aina helpommalta, kuin käytännössä tehtynä varsinkin, jos sen haluaisi kunnolla korjata. Toivottavasti kuitenkin homma ratkeaa johonkin suuntaan.
Tästä kuvasta huomaa, että jostain syystä massaus ei ole kestänyt ja lähellä oleva tuliputki on vain nopeuttanut asiaa (onko pakoputki joskus ollut lähempänä tuota tuhoaluetta?) :
http://www.netikka.net/juho.u/Ruostevau ... age10.html
Jos pelti on tosiaan haperoa, niin alatukivarsien liikkeet alkaa pikkuhiljaa pullistelemaan sitä puolelta toiselle. Jos saat tuon koko alueen puhtaaksi ja korjausaikomuksia on, niin tuo rakenne kannattaisi yrittää korjata jollain teräspalkilla tai kokonaisemmilla paikkaratkaisuilla. Ei mitään paikkalappusysteemejä, koska ne lähtee notkuilemaan jo samana kesänä. Tuota kuvan koteloa olen omista autoista tarkkaillut varsinkin siitä matkustamon jalkatilan alta, jossa on semmoinen "tunneli".
Yhdestä ruosteisesta T8:sta huomasin, että teräketjuöljy ainakin hidastaa tuhoa ja sain tekohengitettyä autoa useamman katsastuksen ajan.. Normaalisti ennen tuota öljyhomman kokeilua autot tuntui sulavan käsiin tuhoalueiden kohdilta.
Kannattaa tietysti arvioida kustannukset/vaiva/omat korjausmahdollisuudet verrattuna ehjän auton hankintaan. Onko autossa mitään muuta arvokasta mitä ehjempi auto ei tarjoaisi? Jos autolla ei ole tunnearvoa, niin silloin kannattaa punnita vaiva ja katsella millä rahalla autoja markkinoilta irtoaa.
Näppäimistön äärellä hitsaaminen kuulostaa aina helpommalta, kuin käytännössä tehtynä varsinkin, jos sen haluaisi kunnolla korjata. Toivottavasti kuitenkin homma ratkeaa johonkin suuntaan.
Jollei itsellä ole korjausmahdollisuutta, niin tuota tuskin kannattaa alkaa missään kaupallisessa korjaamossa hitsauttamaan, koska
korjauksiin uppoavalla rahalla todellakin saa luultavasti parempipeltisen, johon sulla on sitäpaitsi hyvä varaosa-autokin valmiina. Aikasta rumalta nuo ruostevauriot näyttivät ja tuollaisten paikkojen hitsaaminen ei todellakaan ole kivaa hommaa. Tokihan tuosta silti vielä auto tulee, jos siitä vielä sellaisen haluaa tehdä
.
Ennen jatkopäätösten tekemistä suuntaan tai toiseen kannattaa auton koko pohja hakata antaumuksella läpi, jottei käy ainakaan niin, että nyt korjaat hyvässä uskossa nuo paikat ja vuoden päästä autossa onkin taas yhtä suuria reikiä vähän eri paikassa.
korjauksiin uppoavalla rahalla todellakin saa luultavasti parempipeltisen, johon sulla on sitäpaitsi hyvä varaosa-autokin valmiina. Aikasta rumalta nuo ruostevauriot näyttivät ja tuollaisten paikkojen hitsaaminen ei todellakaan ole kivaa hommaa. Tokihan tuosta silti vielä auto tulee, jos siitä vielä sellaisen haluaa tehdä

Ennen jatkopäätösten tekemistä suuntaan tai toiseen kannattaa auton koko pohja hakata antaumuksella läpi, jottei käy ainakaan niin, että nyt korjaat hyvässä uskossa nuo paikat ja vuoden päästä autossa onkin taas yhtä suuria reikiä vähän eri paikassa.