Eräänä loppukesän päivänä koettua:
Saab 99 -83 paukkui startatessa. Vika oli tullut peltoautoon yhtäkkiä kuskin yrittäessä sudituslähtöä.
Lopulta vika paikantui virranjakajan pyörtimeen, jonka haitta oli rikkoutunut ja pyörrin siten väärässä asennossa.
Veres pyörrin paikalleen ja koeajolle joka päätyi moottorista kuuluvaan paukahdukseen ja savupilveen konepellin alta.
Vika oli uusiutunut, pyörrin oli taas rikki, nyt jopa halennut. Päätelmä oli, että jakajan akselin päittäisvälys on liian suuri. Veres jakaja paikalleen ja kone käyntiin.
Toimi muuten hyvin, mutta puolan keskijohto ei pysynyt paikallaan vaan työntyi itsestään ulos. Johdon reiässä oli öljyä ja samalla huomasin öljyroiskeet jäähdyttimellä. Se outo paukahdun ja sumupilvi oli tullut puolasta.
Veres puola paikalleen, taas veres pyörrin ja koeajolle joka päättyi taas moottorin sammumiseen. Jakaja auki ja nyt oli jo vitsit vähissä, taas pyörrin rikki.
Pyörrin silmämääräisesti kohdalleen ja uusi yritys liikkeelle joka päättyi moottorin sammumiseen. Konepelti auki ja nyt alkoi aiheuttaja löytyä sillä virranjakajan kansi oli hieman pois paikaltaan.
Kokeilu konepelti auki ja vika löytyi, moottorin etukiinnikkeen molemmat 8mm pultit olivat pudonneet, joten kone pääsi nousemaan sen verran ylös, että virranjakajan kansi koski konepeltiin joka johti pyörtimen särkymiseen.
Jäähdyttimen ruuvit irti, jäähdytintä vähän koholle ja uudet pultit paikalleen. Vielä löytyi yksi (siis jo neljäs) pieniakselinen Bosch pyörrin ja koeajolle.
Pelasi kuin unelma ja keulan kolinatkin vähenivät kummasti.