virranjakaja --> DI boksi (???)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

virranjakaja --> DI boksi (???)

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Mulla on og-satku turbo-16 mallia -84

Virranjakajan pyörijä on jumissa, kierroksenrajoitin ehkä viallinen, kun pätkii jakatkoo sytytyksen, varsinkin kun ahtaa enemmän.
ps. Tulpat vaihdettu, tulpanjohdot vaihdettu, virranjakajan kansi vaihdettu.

Joskus olen täällä ohimennen lukenut, että jotkut on vaihtaneet DI-kasetin virranjakajan virkaa toimittamaan.

kysymykset: Miten homma hoituu, mitä pitää muuttaa?
ja toisaalta, mitä hyötyjä siitä on?

Koo
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Olethan tarkistanut että sytytyksen ali/ylipainesäädin virranjakajan kyljessä on ehjä? Siis kalvo ei vuoda... Testin voi suorittaa imemällä alipaineletkusta ja tarkistaa ettei vuoda. Samoin moottrin käydessä tyhjäkäyntiä pitäisi letkusta imeällä käynnin muuttua, kun ennakko kasvaa/laskee.

Jos vuotaa, niin sytytysennakko ei säädy oikein alipaineen/ahtojen suhteen.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Sitä itsek,in epäilin, sama osa ollut rikki kaasarisatkussa. Voisiko olla yhteyttä siihen, että ennen minulle tuloa (viikko) auton tyhjäkäyntiä oli säädetty alemmas? siis tarkistaa imemällä - sieltäkö ei tule pihaustakaan ilmaa jos on ehjä, vai miten?

t.Koo
Hook kirjoitti:Olethan tarkistanut että sytytyksen ali/ylipainesäädin virranjakajan kyljessä on ehjä? Siis kalvo ei vuoda... Testin voi suorittaa imemällä alipaineletkusta ja tarkistaa ettei vuoda. Samoin moottrin käydessä tyhjäkäyntiä pitäisi letkusta imeällä käynnin muuttua, kun ennakko kasvaa/laskee.

Jos vuotaa, niin sytytysennakko ei säädy oikein alipaineen/ahtojen suhteen.

Hook
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

a9000 kirjoitti:Sitä itsek,in epäilin, sama osa ollut rikki kaasarisatkussa. Voisiko olla yhteyttä siihen, että ennen minulle tuloa (viikko) auton tyhjäkäyntiä oli säädetty alemmas? siis tarkistaa imemällä - sieltäkö ei tule pihaustakaan ilmaa jos on ehjä, vai miten?

t.Koo
Hmm. Otetaan metri rautalankaa. (vitsi).
Alipainesäädin (mikä turbossa toimii myös ylipaineella) on virranjakajan kyljessä oleva "sienimäinen" mötikkä, jonka sisällä on kalvo ja sienen hatun kyljessä letkuliitin. Kun tämän sienen liitännästä imetään, niin kalvo liikkuu sienen hatun sisällä ja vetää virranjakajan kyljestä sisään menevää tankoa, joka kiertää joitakin asteita virranjakajan sisällä (kehällä) olevaa sytytys (hal) anturia, jolloin kipinä tulee aikaisemmin virran jakajan asentoon nähden.

Normaali tyhjäkäynnillä moottorissa (imusarjassa) on varsin voimakas alipaine, jolloin tämä alipaine vetää anturia "edelle", jolloin tyhjäkäynnillä ennakko kasvaa muutamia asteita.
Kun painetaan "kaasu pohjaan" ja moottorin alipaine häviää ja sytytysennakko pienenee.
Moottorin ahtaessa (turbon alipainesäädin) työntää tankoa, jolloin ennakko pienenee (eli myöhäistää sytytystä) vielä lisää.

Eli testaus:
Irroita alipainesäätimelle menevä letku kaasuläpän päästä (koska letkun imeminen on huomattavasti helpompaa, kuin se että ottaisi moottoritilassa virranjakajalta pillin suihin..) ja pistä moottori käyntiin (moottori saa hiukka ilmaa tästä imusarjan reijästä, mutta ei välitetä siitä nyt).
Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä kokeile imeä tästä letkusta (joka menee sinne alipainesäätimelle). imiessäsi pitäisi moottorin ennakon kasvaa, joka ilmenee pienenä kierrosten nousuna. Imiessä letkusta ei pitäisi tulla ilmaa, vaan luot imemällä alipaineen. Jos kalvossa/letkussa on reikä, niin tunne on varmaankin lähellä sitä, että miltä tuntuu imeä pirtelöä rikkinäisellä/haljenneella pillillä, eli töitä saa tehdä saadaksesi pirtelöä, jos tulee ollenkaan...
Jos vuotaa paljon, eli 20v kumi/muovikalvo revennyt, niin moottorin ali/ylipaine ei säädä sytytystä käytännössä ollenkaan.

ps. Turbon säädin on noin 3x kalliimpi kun vaparin, kun kalvo toimii myös paineella.

Kero miten kävi :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin