Tuplaysi Pihasta liikkeelle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Tuplaysi Pihasta liikkeelle

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko »

Täällä kun on ollut tapana ilmoitella uusista hankinnoista, niin liitynpä minäkin joukkoon. Itse asiassa auto ei ole oma vaan kaverin, mutta koska toimin huoltovastaavana :roll: eikä auton omistaja lue (vielä) tätä foorumia niin kirjoittelen tässä sitten jotain.

Ja autohan on seuraava. http://koti.mbnet.fi/miikkap/75%20tuplaysi/IMG_0054.JPG .Pitää myöhemmin ottaa hieman taiteellisempia ja edustavampia kuvia. Eli maanantaina kävimme parin kaverin kanssa noutamassa tuon Lefa42:n 75` 99. Auto toimii hyvin eikä ole hullumman näköinenkään. Muutama vika tietenkin aina löytyy, mutta eihän se uusi olekaan. (ja eipähän heti lopu tekeminen kesken )

Ensimmäisenä eteen tuli se pieni ongelma, että syyläristä katosi runsaasti vettä. No siinä meni matkakumppaneilta kyllä hieman jo usko koko autoon, mutta onneksi ongelma ratkesi: Lämppärin venttiili vuotaa. Siis, kun säätää autoon tulevan ilman lämpötilaa tämä venttiili ilmeisesti määrää kuinka paljon vettä kennoon kulkee. Tämä tapahtuu jonkinlaisen tapin avulla, joka nousee ylös lammityksen ollessa pois päältä ja painuu alas lämmityksen ollessa päällä. Venttiili pitää vettä, kun lämmitys on täysillä, mutta jos hieman säätää kylmemmälle tulevat nesteet ulos vähemmän hauskana pikku-geysirinä.
Osa on tässä kuvassa nro. 10 http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... low?full=1 . Muuten matka sujui kuitenkin suunnitelmien mukaan. Minulle tosin tuli ongelmia satkun polkimia jäykempien poljinten sekä sämpyläratin kanssa, kun jalat alkoivat liikkua hiljalleen oikealle päin ja vaihteita vaihtaessa tuli pyyhittyä tuulilasi.(vrt. Saab 96)

Ja kysymysten vuoro: Kuuluuko tuplaysin laatikkoon sama öljy, kuin satkun laatikkoon? Tietääkös kukaan mitään hyvää (halpakaan ei ole pahitteeksi) nyrkkipajaa tässä pk-seudulla? Pitäisi nimittäin hitsauttaa tuosta pohjasta pieni reikä ja jos hinnasta pääsee sopuun voisi samalla nuo ovetkin laittaa kuntoon. Luonnollisesti jos joku saabisti haluaa hitsailla tuplista, niin Yv:tä tulemaan. Eli kaikki neuvot otetaan vastaan. Onko tuota venttiiliä järkevää korjata vai ostanko purkuosan? Ja mitä Saabin lattialla teki Nissan matto? :lol:

Kysymyksiä sataa varmasti vielä lisää, mutta sillä välin tuossa hieman kuvia: http://koti.mbnet.fi/miikkap/75%20tuplaysi/ Näitä tosiaan pitää räpsiä lisää. Tänään olisi myös tarkoitus kurkkia tuota lämppärin venttiiliä.
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Sabin mieshän ei Nissanilla tee muuta kuin pyyhkii kenkänsä.

Lämppärin venttiili on korjaamaton laite. Uusi maksaa maltaita ja jostain voi hyvällä tuurilla löytää pitävän vanhan.
Venttiilin vaihto onkin sitten vähän isompi juttu, sillä siinä on sellainen kupariputkikierukka, joka tulee lämppärin kennoon kiinni. Sen tarkoitus on ilmeisesti nuuskia tulevan ilman lämpötilala ja automaattisesti tasailla sisälle tulevan ilman lämpötilaa. Joskus kampe menee epäkuntoon jolloin hanssa on vain kaksi asentoa , kylmä ja kuuma. Haaleaa ei tule.

Vaihdossa joudut käyttämään kennoa sen verran irti, että saat kuparilenkin irti ja uuden kiinni. Kiini sen pitää ollakin sillä muuten se vastaa puhaltimen rumpuun ja päästää iloiset äänet. Samalla kannattaa käyttää kenno kokonaan pois ja huuhtoa se sisältä ja ulkoa. Luultavasti siitä löytyy lehtiä ja neulasia.

Kun lämppäri on levällään niin kannattaa samalla voidella rummun akselin kuljettajanpuoleinen akselinnokka, eipähän heti päästele eksoottisia ääniä.

Lämppärirempassa n. puolimetriä pitkä ristipäämeisseli on hyvä aputyökalua.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vau, hienoa, onnittelut saippualaatikolle ja erityisesti hänen ystävälleen! et usko kuinka mielissäni olen et lefan ex-auto pääsi kotiin jossa sitä arvostetaan! :)

ja hatunnosto lefalle että piti huolta kolmekymppisestä vanhuksesta viimeiseen asti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hähäh tutunnäköinen 900GLs kuvissa. Kattoverhoilu roikkuu!! Pitäsköhän se tuosta valkosesta raadosta ottaa talteen. Alkuperäsyys vaan kärsii ko tuossa on kattovalo keskellä eikä reunassa mutta ehkä sen kestää..

T8 konekki joutais tuosta hopeisesta kunhan T16 mylly on nostettu paikalleen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nissanin matto oli tosiaan jalkoja varten, nuo vanhat kun olivat kulahtaneet puhki, voiko tuollainen vuoto aiheutua, kun auto seisoo jonkin aikaa ja sitten laitetaan liikkelle, omana käyttöaikanani en lisännyt vettä, ja oli ihan normaalia menoa?

Onnea vielä uudelle omistajalle, laittakaahan kuntoon, jotta näkyy vielä liikenteessä omin kilvin.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko »

Pelkäsinkin, että tuo satku tunnistettaisiin. Paul ei kyllä ollut mukana reissulla, kun ei ehtinyt.
Tarkennetaan vielä hieman tuota vuotoa. Se ei tosiaan ole mikään "vettä katoaa desin verran satasella" juttu vaan syyläri tyhjenee varmaan alta minuutin. (En ole kyllä kellottanut, mutta helppo uskoa.) Onko vanhoissa tuplayseissä muka aina lämmitys täysillä 8O?
Niin menikös sinne vaihteistoon samaa litkua, kuin satkuun?
Eilen käytiin sitten omistajan kanssa noutamassa uudet renkaat Tomaatilta ja mukaan sattui myös mm. alkuperäiset harmaat 99:n kumimatot, joten se ongelma on hoidettu.
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
saab9975
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab9975 »

Omassa kauniin vihreessä 99 on kokemukseni mukaan vaihteistoöljy laatikossa, eli eri kuin koneessa. tän osaan sanoa siitä syystä, että kun korjailin sisempää vetoniveltä niin laatikostahan poistu suurin osa nesteistä ja se haisi samalta kun vaihdelaatikko öljy haisee, eli pahalta :?

Muuten onnea paljon vihreen 99 omistajalle...laita siitä hieno peli baanalle.. :wink:

#2466
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko »

Siis tarkoitin, että samaa öljyä, kuin satkun lootaan ja ilmeisesti menee. Viimeksi unohtui mainita se, että onnitelut on välitetty ja kiitoksia vaan kaikille.
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
Vastaa Viestiin