Venttiilien naputuksesta ja sen poistosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Venttiilien naputuksesta ja sen poistosta

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Käytin kyllä hakua mutta en löytänyt oikein kunnollista vastausta kysymyksiini... Kyseessä siis -87 turbo, jakajalla.

Venttiilit naputtavat oikein urakalla, kylmäkäynnistyksen jälkeen olo on kuin dieselillä ajaisi, koneen lämmettyä naputus hieman vähenee mutta ei poistu täysin.

Miten iso työ käytännössä on vaihtaa/pestä nostajat, joutuuko kannen ottamaan auki vai riittääkö venakopan poisto?

Entä jos vaihtaa samalla venttiilivarren kumit?

Onko muilla kokemusta nostajien pesemisestä? Eli ottaa ne kokonaan pois, purkaa ja pesee, miten pitkään pysyvät hiljaisina?

Vai vaihtaako samantien kokonaan uudet nostajat, autolla kun on ajettu nyt hieman vajaat 300tkm?

Ja vielä se tärkein... nostajien hinta. Motonetissä näyttävät olevan 18€ kpl, onko muualla edukkaampaa? :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

18 € x 16 = 288 €
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Venttiilien naputuksesta ja sen poistosta

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Mawerick kirjoitti:
Miten iso työ käytännössä on vaihtaa/pestä nostajat, joutuuko kannen ottamaan auki vai riittääkö venakopan poisto?

Entä jos vaihtaa samalla venttiilivarren kumit?
Jos vaihtaa pelkät nostajat, niin joudut avaamaan venakopan ja ottamaan nokka-akselin pois tieltä (+ tietenkin valmistelut, että voi irroittaa nokan) Tarkempia ohjeita löytyy kyllä haulla

Nuo venttiilivarrenkumit on kai joku saanut vaihdettua kansi paikallaankin...
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Peseminen auttaa kyllä painimien hiljentämiseen jos johtuu vain likaisuudesta kuten yleensä. Rikkinäinen painin ei tosin lopeta naputtamistaan koskaan, mutta yksittäisen naputtavan painimen tunnistaminen voi olla hankalaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Peseminen auttaa kyllä painimien hiljentämiseen jos johtuu vain likaisuudesta kuten yleensä. Rikkinäinen painin ei tosin lopeta naputtamistaan koskaan, mutta yksittäisen naputtavan painimen tunnistaminen voi olla hankalaa.
Mikäs niistä painimista menee rikki?
Mulla on kaksi sarjaa painimia, joista toinen oli kiinni 240tkm ajetussa 2.3TA:ssa, eivätkä ne ainakaan naputelleet, taitaa olla ihan ok laittaa ne takaisin, polttoöljypesun jälkeen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Takaiskuventtiili voi hajota jolloin ei pidä enää painetta ja naputtaa kokoajan. Oli minullakin tuossa pesussa 2 sarjaa painimia, 311t ajetusta T16 ja yli 400t ajetusta 2.1 koneesta. Ehjiä oli kaikki, osa hiukan kuluneempia kuin toiset mutta pesemällä tuli kaksi ihan hyvää satsia. Kunnon pesu vaan ja varmasti ainakin lyhenee naputuksen kesto kylmäkäynnistyksessä ellei katoa kokonaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Takaiskuventtiili voi hajota jolloin ei pidä enää painetta ja naputtaa kokoajan. Oli minullakin tuossa pesussa 2 sarjaa painimia, 311t ajetusta T16 ja yli 400t ajetusta 2.1 koneesta. Ehjiä oli kaikki, osa hiukan kuluneempia kuin toiset mutta pesemällä tuli kaksi ihan hyvää satsia. Kunnon pesu vaan ja varmasti ainakin lyhenee naputuksen kesto kylmäkäynnistyksessä ellei katoa kokonaan.
Ok, osa noista pestyistä tuntuu hieman toisia jäykemmiltä, ulkoisesti näyttäisivät yhtä kuluneilta, taidan pistää kuitenkin tuollaisenaan paikalleen koska edes kylmänä eivät naputelleet hetkeäkään.
Olisiko bensa tai jokin muu polttoöljyä ohuempi tavara parempi pesuaine?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noita uudemmanmallisia on aika hankala purkaa joten itse pesin juuri bensalla täyttämällä ja tyhjentämällä monta kertaa sekä liottamalla bensa-astiassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Noita uudemmanmallisia on aika hankala purkaa joten itse pesin juuri bensalla täyttämällä ja tyhjentämällä monta kertaa sekä liottamalla bensa-astiassa.
Noin kanssa puhdistin 9-5:n painimet. Tuli vain mieleen että mahtaisiko olla jotain bensaakin tehokkaampaa pesuainetta, tosin öljypiki kyllä liukenee bensaan ihan kiitettävästi.
Suihkutin bensapesun jälkeen painimiin CRC:tä koska tuntuivat tosi kuivilta bensapesun jälkeen.
Kesti about 30min ennenkuin kaikki painimet olivat totaalisesti hiljentyneet, eikä yksikään ole sittemmin pitänyt minkään sortin ääntä, eli taitavat olla suhteellisen kestäviä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

kuuluuko noi painimet "hölskyä" jos niitä heiluttaa niinkuin rynkyn lukkoa putsatessa?
itellä ainakin nostajan sisuskalut liikkuu ihan vapaasti kun niitä heiluttaa pesun jälkeen.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän ne tyhjänä hölskyy kun ei ole mitään jäykistävää öljyä sisässä. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

ventiilit naputta,oma mielipide.yksi varma tarkistus kupista jos reunassa vähänkin kulumaa älä laita sellaista vaan hahki tilalle uusi ehjä.painamalla kupin sisäpuolelta jos veltto niin sama juttu ja tärkein kupit samoille paikoille ja mittaa välys nokkapukin linjasta.parhaan saa kansi irti ja vaihtaa kumit katsoo että varmasti ohjurit tiukat.jos on ollut väljä ohjuri niin yleensä samasta kohdasta myös kuppi paska eli naputtaa kun akat .halvimmat motonetissa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko tästä venttiilin nostimesta mitään kuvia olemassa..?
Ja milloin tämä ns..uuden mallinen tuli käyttöön...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Onko tästä venttiilin nostimesta mitään kuvia olemassa..?
Minkälaisia kuvia tarkoitat?

Tällaisiako
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900pro ... mage16.htm

Vai tällaisia?
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e30?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin