Voisiko olla jarrutehostimessa vika
Voisiko olla jarrutehostimessa vika
Hassu oire:
Aamuisin/kylmänä käynisstäessä saab 900i -87 käynistyy hyvin mutta heti alkaa tyhjäkäynti aaltoilemaan niin että melkein saammuu ja heti taas muutamaksi sekunniksi käy tasaisesti taas melkein sammuu. Tuota tekee kunnes auto pikkuisen lämmennyt. Jos kaasu pedaalia pitää painettuna sen vertaan että kieroksia nousee enemmän niin käy tasaisesti. Irrotin lisäilmaluistimen ( jos se nyt sillä nimellä kulkee se mötikkä josta menee kaksi letkua ja taitaa myös sähkö liitin olla siinä päässä ) ja putsasin. löysäsin sitä pientä mutteria ja ajattelin että suurrennan sitä reikää. Mutta kun pitää aukkoa suurempana ja kiristää sitä mutteria niin palaa heti sinne alkuperäiseen kokoonsa. Mutteri ei siis pysty pitämään kireällä tuota sisällä olevaa liukuvaa osaa. Pitäisikö se saada pysymään vaikka puolillaan auki kun se on kiristetty mutterilla?
Toinen oire:
Sitten taas kun painaa jarrupoljinta esim silloin kun auto lämmin ( kenties kylmänä myös, en kokeillut ) niin tyhjäkäynti nousee tuntuu myös että jarrupoljin painuisi pohjaan asti kun kunnolla painaa. Ilmattu on järjestelmä ja nestettä ei hävinnyt. kummallista ääntä kylläkin kuuluu tuosta jarrutehostimesta kun painaa jarrua.
Onko kellään antaa neuvoja mistä voisi olla kysymys? Vai pitäisikö luopua saabista ja... no ei suinkaan pois tuollainen paha ajatus, auto se saappikin on vaikka välillä oireilee.
Aamuisin/kylmänä käynisstäessä saab 900i -87 käynistyy hyvin mutta heti alkaa tyhjäkäynti aaltoilemaan niin että melkein saammuu ja heti taas muutamaksi sekunniksi käy tasaisesti taas melkein sammuu. Tuota tekee kunnes auto pikkuisen lämmennyt. Jos kaasu pedaalia pitää painettuna sen vertaan että kieroksia nousee enemmän niin käy tasaisesti. Irrotin lisäilmaluistimen ( jos se nyt sillä nimellä kulkee se mötikkä josta menee kaksi letkua ja taitaa myös sähkö liitin olla siinä päässä ) ja putsasin. löysäsin sitä pientä mutteria ja ajattelin että suurrennan sitä reikää. Mutta kun pitää aukkoa suurempana ja kiristää sitä mutteria niin palaa heti sinne alkuperäiseen kokoonsa. Mutteri ei siis pysty pitämään kireällä tuota sisällä olevaa liukuvaa osaa. Pitäisikö se saada pysymään vaikka puolillaan auki kun se on kiristetty mutterilla?
Toinen oire:
Sitten taas kun painaa jarrupoljinta esim silloin kun auto lämmin ( kenties kylmänä myös, en kokeillut ) niin tyhjäkäynti nousee tuntuu myös että jarrupoljin painuisi pohjaan asti kun kunnolla painaa. Ilmattu on järjestelmä ja nestettä ei hävinnyt. kummallista ääntä kylläkin kuuluu tuosta jarrutehostimesta kun painaa jarrua.
Onko kellään antaa neuvoja mistä voisi olla kysymys? Vai pitäisikö luopua saabista ja... no ei suinkaan pois tuollainen paha ajatus, auto se saappikin on vaikka välillä oireilee.
kansi
Kansi saattaa olla halki jos kylmänä lähtee heti käyntiin mutta sen jälkeen sammuu tai pyrkii käymään kolmella tai kahdella ja lämmettyään moottori käy kuin herran enkeli.
Mitä kylmempää sitä suurempi halkeama ja sitä kauemmin ja vaikeampia käynnistys oireet on. Lohkolämppärin käyttö yleensä parantaa nämä oireet.
Ensimmäinen saabini oli sellainen johon oli vaihdettu moottori sen takia kun jarruneste oli vuotanut alipaineletkua pitkin moottoriin ja rikkonut sen.
Mitä kylmempää sitä suurempi halkeama ja sitä kauemmin ja vaikeampia käynnistys oireet on. Lohkolämppärin käyttö yleensä parantaa nämä oireet.
Ensimmäinen saabini oli sellainen johon oli vaihdettu moottori sen takia kun jarruneste oli vuotanut alipaineletkua pitkin moottoriin ja rikkonut sen.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Käy kyllä kaikilla pytyillä. Ja jos lähtee heti ajamaan niin kulkee hyvin mutta jos painaa kytkimen phjaan ja antaa käydä tyhjäkäyntiä niin aaltoimaisesti käy, melkein sammuu. Koneen ei tarvi tulla lämpimäksi ennen kuin tasoittuu. Täytyy varmaan alkaa irrottaa jarrutehostimen ja irrottaa vielä sen lisäilmaluistimen.
miksi puhut siitä jarrutehostimesta, epäiletkö kalvon vikaantumista/ imuilmavuotoa, sen voi testata littaamalla ko. letkun puristimella tai tukkimalla letkun pään, niinkuin muitakin letkuja.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Aaltoileva käynti ja aaltoileva voimansaanti koneesta kielii ilmavuodosta jossain imupuolella...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Miten muuten se venttiili siinä letkun päässä joka menee siihen jarrutehostimeeseen. Voisiko se olla hajalla? Suuntaisventtiili tai mikä se nyt sitten onkaan nimeltään. Eikö se toimi niin että yhteen suuntaan ainoastaan kulkee ilma, siis tehostimesta ulospäin. Kun siihen puhaltaa niin ilma menee läpi ja myös toiseen suuntaan. Olenkohan nyt ymmärtänyt sen venttiilin toiminnan ihan väärin? 

-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
- Paikkakunta: IISALMI
jarrutehostin
Niin kyllähän sen suuntaisventtiilin pitäisi päästää ilmaa vain toiseen suuntaan, eli tehostimesta moottoriin päin. Mutta antamiesi oireiten perusteella jarrutehostinkin on rikki.
Mulla on -86 mallin tehostin joutilaana, jos kiinnostaa niin laita vaikka YV.

Mulla on -86 mallin tehostin joutilaana, jos kiinnostaa niin laita vaikka YV.

-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero