Kun nopeus nousee 80:n tienoille ja yli, niin alkaa kuulumaan tasainen kolina tai miten tuota nyt kuvailisi. Äänen tiheys on sama kuin renkaan pyörimisnopeus, eli aika tiheä. Mahdollista vetonivelvikaa on testattu ajamalla ympyrää molempiin suuntiin, mutta tällöin ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Olisikohan sitten laakeri menossa? Ääntä on kuulunut jo jonkin aikaa eikä kyseessä ole mikään yhtäkkiä ilmestynyt vika ja eipä se paljoa häiritse, mutta olisihan tuosta mukava päästä eroon.
Kun käynnistän saabini tauon jälkeen vaikuttaisi siltä kun kävisi hetken kolmella. Kannentiiviste ei pitäisi vuotaa, koska on vähän aikaa sitten vaihdettu ja kansi koneistettiin, ja ei kerää painetta, eikä nesteet katoa. Kun vähän aikaa n.10 s pitää tyhjäkäynnillä, niin käy tasaisesti ja kauniisti neljällä. Missähän vika? vai liekö jopa ominaisuus.
Laakeri vai vetonivelkö pitää ääntä + käynti
Laakeri vai vetonivelkö pitää ääntä + käynti
Viimeksi muokannut mara81, Su Syys 18, 2005 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Vetääkö jarruttaessa? 99:ssä oli pientä nypytysvikaa ja syyksi ilmeni kiero etujarrulevy. Asia on helppo testata. Maantievauhdissa kevyttä jarrutusta ja jos täristää niin lujempaa jarrutusta ja kädet irti ratista. Jos vetää suuntaan tai toiseen niin laikka on siltä puolen kiero minne vetää. Ja käsijarrulla on helppo kokeilla onko edestä vai takaa, eli sama käsijarrulla ja siitä päästä on kiero jos vetää mihin käsijarru ottaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Silloin kun multa meni etupyöränlaakeri, niin tuo piti korvin kuultavaa jurinaa, jonka huomasi jo 50km/h nopeudessa ja se voimistui nopeuden kasvaessa. Ajan kuluessa ääni paheni ja alkoi kuulua selvemmin. Laaketivikoja voi varmaan olla erilaisia, tässä tuon äänen aiheutti kolo laakerin kuulia vastaan olevassa pinnassa.
Omaan 99:iin tuli juuri vaihdettua etupyörän laakeri. Laakeri oli jo hyllyssä vanhastaan jemmassa, muistaakseni kustansi n. 40-50€ SKF:än tekeleenä. Vaatii prässin irroituksessa/takaisinlaitossa, itsellä ei ollut, liikkeessä maksoi prässääminen muutamat kympit. Oli päässyt pyörähtämään laakeripesässä, joten työlle ei saanut takuuta, laittoivat sitten kovalla lukkoliimalla varmuuden vuoksi.
Tulpat
Ensimmäisenä katsoisin tulpat ja johdot tai vaihtaisin ne kokonaan jos vain yks pytty kylmänä oikkuaa.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96