Yritin haulla vanhoista viesteistä saada selvyyttä tähän ilmiöön, mutta en oikein valmista diagnoosia saanut aikaiseksi. Eli seuraavat ilmiöt tuntuisi liittyvän tähän: Liikkeelle lähdön jälkeen isommille vaihtaessa vatkaa vaihdekeppiä, jos kytkimen päästää huolettomasti ylös, eikä turhia luistattele. Jos tullaan vaikka vitosella 60km/h tasasella ja vaihtaa kolmoselle jyrkkään ylämäkeen, rytkäsee selvästi kun moottorin kierrokset nousee. Jos ajelee tasaisesti pintakaasulla nelosella tai vitosella, saa konetta rytkytettyä niin, että vaihdekeppi heiluu, jos kaasua painelee suht nopeasti just sen verran että moottorin ottaa vähän lisää kierroksia.
Sain haarukoitua seuraavat vaihtoehdot: kytkimen työsylinteri takertelee, sisempien vetonivelten maljoissa väljää, tai moottorin tukikumit väljät, tai miksei kaikki kolme samaan aikaan.
Kytkimen vikaan en uskoisi, koska muuten irrottaa ja pitää mallikkaasti, eikä se selitä miksi rytkyää jos vaihdetta ei vaihda. Vetarin kipoissa on jo varmasti väljää 365tkm kohdalla, mutta ne ei muuten oireile, siis eivät täristä kiihdytettäessä/moottori jarrutuksessa, tms. Voisko tää olla siis pääasiassa moottorin tukikumeista riippuva juttu? Kone ei pahemmin "keuli" paikallaan testattaessa, eli etummainen kumi on varmaan paremmassa kunnossa. Sen sijaan auton keulaa saa heilutettua paikallaan kaasuttelemalla, mikä vois johtua myös etuiskareista.
Ajatuksia kellään, esim. noiden tukikumien osuudesta tähän?
8-venttiilinen 900:nen rytkyttää
Takavuosina -86 mallissa oli samaa ja silloin muistaakseni pajalla diaknosoitiin moottorintukikumit löysiksi. Etummainen oli kai hyvä. Mut siitä on jo kuusvuotta niin en niin tarkkaan enää muista.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: 8-venttiilinen 900:nen rytkyttää
[quote="okaalto"]Yritin haulla vanhoista viesteistä saada selvyyttä tähän ilmiöön, mutta en oikein valmista diagnoosia saanut aikaiseksi. Eli seuraavat ilmiöt tuntuisi liittyvän tähän: Liikkeelle lähdön jälkeen isommille vaihtaessa vatkaa vaihdekeppiä, jos kytkimen päästää huolettomasti ylös, eikä turhia luistattele. Jos tullaan vaikka vitosella 60km/h tasasella ja vaihtaa kolmoselle jyrkkään ylämäkeen, rytkäsee selvästi kun moottorin kierrokset nousee. Jos ajelee tasaisesti pintakaasulla nelosella tai vitosella, saa konetta rytkytettyä niin, että vaihdekeppi heiluu, jos kaasua painelee suht nopeasti just sen verran että moottorin ottaa vähän lisää kierroksia.
Sain haarukoitua seuraavat vaihtoehdot: kytkimen työsylinteri takertelee, sisempien vetonivelten maljoissa väljää, tai moottorin tukikumit väljät, tai miksei kaikki kolme samaan aikaan.
Itselläni oli molemissa autoissa sama vika. Vaihdoin moottorin etummaisen tukikumin. Ostin Motonetistä kumin mutta aivan "kakka" heidän kuminsa. Otin varaosa autosta käytetyn (paremman) ja hyvin pelaa. Motonetin kumi liian pehmoinen.
Sain haarukoitua seuraavat vaihtoehdot: kytkimen työsylinteri takertelee, sisempien vetonivelten maljoissa väljää, tai moottorin tukikumit väljät, tai miksei kaikki kolme samaan aikaan.
Itselläni oli molemissa autoissa sama vika. Vaihdoin moottorin etummaisen tukikumin. Ostin Motonetistä kumin mutta aivan "kakka" heidän kuminsa. Otin varaosa autosta käytetyn (paremman) ja hyvin pelaa. Motonetin kumi liian pehmoinen.