TiD '99 ei vaan starttaa
TiD '99 ei vaan starttaa
Eli, otsikossa tuo ongelma jo mainittukin.
Startti pyörittää vimmatusti mutta ei vain lähde.
Alkuun kun tempaisee avaimen virtalukkoon, starttaa _heikosti_ eikä oikein tuppaa pysymään edes käynnissä jonka jälkeen sammuu. Sammumisen jälkeen ei lähde sitten ihan pienellä yrityksellä käyntiin. Eilen kun saman tempun teki, lähti käyntiin n. vartin yrityksen jälkeen.
Tosin, kuten todettua, teki saman eilenkin ja suurin piirtein samoissa olosuhteissa. Lämpöä siis n. 3 astetta ja kosteaa.
Tänä aamuna sitten taas, viiden asteen pakkasesta, lähti kuin unelma. Ilman pientäkään ongelmaa.
Kumma kyllä, Eberin korjauksen ja asennuksen jälkeen tuo temppuilu on vasta alkanut. Liittyisikö jotenkin siihen?
Onnistuneesta ratkaisuehdotuksesta tarjoan pullakahvit.
Harmittaa, sanoisin...
Zand
Startti pyörittää vimmatusti mutta ei vain lähde.
Alkuun kun tempaisee avaimen virtalukkoon, starttaa _heikosti_ eikä oikein tuppaa pysymään edes käynnissä jonka jälkeen sammuu. Sammumisen jälkeen ei lähde sitten ihan pienellä yrityksellä käyntiin. Eilen kun saman tempun teki, lähti käyntiin n. vartin yrityksen jälkeen.
Tosin, kuten todettua, teki saman eilenkin ja suurin piirtein samoissa olosuhteissa. Lämpöä siis n. 3 astetta ja kosteaa.
Tänä aamuna sitten taas, viiden asteen pakkasesta, lähti kuin unelma. Ilman pientäkään ongelmaa.
Kumma kyllä, Eberin korjauksen ja asennuksen jälkeen tuo temppuilu on vasta alkanut. Liittyisikö jotenkin siihen?
Onnistuneesta ratkaisuehdotuksesta tarjoan pullakahvit.
Harmittaa, sanoisin...
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Haiskahtais vähän kyllä ilmavuodolta... Niiden kanssa on jonkin verran saanut tapella.
Oireina on ollut pitemmän seisomisen jälkeen huono käynnistyvyys. Vähän mystisiä juttuja... Joskus ilmenee, joskus ei. Lähtee kyllä käyntiin kun vaan starttaa pitkään. Sen jälkeen kun on pitkän startin jälkeen lähtenyt käyntiin, niin aluksi tietysti käy vähän huonosti... Kuulostaako yhtään tutulta?
Kerran ovat hullossa vuotoja "korjanneet". -> väheni kyllä, mutta ei poistunut.
Oireina on ollut pitemmän seisomisen jälkeen huono käynnistyvyys. Vähän mystisiä juttuja... Joskus ilmenee, joskus ei. Lähtee kyllä käyntiin kun vaan starttaa pitkään. Sen jälkeen kun on pitkän startin jälkeen lähtenyt käyntiin, niin aluksi tietysti käy vähän huonosti... Kuulostaako yhtään tutulta?
Kerran ovat hullossa vuotoja "korjanneet". -> väheni kyllä, mutta ei poistunut.
Jep, tutulta kuullostaa. Mutta sitten taas se herättää uuden kysymyksen: Miksi se yön seisomisen jälkeen käynnistyi vallan loistavasti mutta taas sitten työpäivän jälkeen ongelmia oli saavillinen (saabillinen)?
Ja tottahan pitää tyhmänä udella: Mitenkäs niitä ilmavuotoja sitten voisi etsiskellä ja diagnosoida? Joka tapauksessa Laakkoselle on soitto huomenna, kysellä josko tuo Eberin asennus olisi asiaan jotenkin vaikuttanut. Olisiko tuosta jotain arvauksia?
Kiitos tähän mennessä, peli jatkuu.
On tuo silti pirun hauska vekotin... kun toimii.
Zand
Ja tottahan pitää tyhmänä udella: Mitenkäs niitä ilmavuotoja sitten voisi etsiskellä ja diagnosoida? Joka tapauksessa Laakkoselle on soitto huomenna, kysellä josko tuo Eberin asennus olisi asiaan jotenkin vaikuttanut. Olisiko tuosta jotain arvauksia?
Kiitos tähän mennessä, peli jatkuu.
On tuo silti pirun hauska vekotin... kun toimii.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Kerran tappelin samanlaisen vian kanssa muutaman päivän. Kokeileppa ilmata polttoainesysteemi löysäämällä parilta suuttimelta putket ja starttaa, tuleeko löpö suuttimille asti. Näin sain silloin meidän vehkeen käymään, pitkän taistelun jälkeen. Syynä oli vuotavat paluuletkut suuttimilta pumpulle. Veti ilmat järjestelmään silloin tällöin. Viheliäinen vika
Letku maksoi pari euroa ja muistaakseni metrin pätkä riitti. Olihan siinä sitten aika näperrys vaihtaa ne letkut. Taisi olla tavallista kangasvahvisteista 6mm polttoaineletkua

Letku maksoi pari euroa ja muistaakseni metrin pätkä riitti. Olihan siinä sitten aika näperrys vaihtaa ne letkut. Taisi olla tavallista kangasvahvisteista 6mm polttoaineletkua
Hmm.. letkua on töissä, tosin bensan kestävää mutta kestänee dieselinkin? Ja sitten taas itse kädettömänä kun en moista voi/osaa tehdä, voi hyvin koettaa houkutella huoltomiehemme pizzapalkalla väkertämään moista.
...ainakin yrittää...
Vinkkejä on tullut joista suurkiitos. Huomiseen menee ennen kuin tietää/pystyy tarkistamaan. Tuossa kerrostalon pihalla sitä on pimeässä kohtalaisen ankea työstää.
Kävihän sitä pari kertaa mielessä jopa antaa Saabbaalle saapasta. Näh, mitä sitä rankaisemaan jos vika on muualla. Tai jotain. Emmä tiedä. Oikeasti. En tiedä missä on.
Zand

...ainakin yrittää...
Vinkkejä on tullut joista suurkiitos. Huomiseen menee ennen kuin tietää/pystyy tarkistamaan. Tuossa kerrostalon pihalla sitä on pimeässä kohtalaisen ankea työstää.
Kävihän sitä pari kertaa mielessä jopa antaa Saabbaalle saapasta. Näh, mitä sitä rankaisemaan jos vika on muualla. Tai jotain. Emmä tiedä. Oikeasti. En tiedä missä on.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
No niin, Laakkoselle on sitten soitettu ja annettiin puhelimitse samaa diagnoosia kuin täälläkin - paluuletkut le-PO.
Joten edessä on sitten niiden hankinta ja vaihto. Mitenkäs muuten se sitten tehdään? Kun todellakaan noiden dieselien sielunelämästä en suuremmin ymmärrä, kaikki vinkit otetaan lämmöllä vastaan.
Jos ei ole vika niissä, menee sormi suuhun aika rivakasti (niin kuin se vielä sitten ei olisi...).
Tällä kertaa tällaista... prkl.
Zand
Joten edessä on sitten niiden hankinta ja vaihto. Mitenkäs muuten se sitten tehdään? Kun todellakaan noiden dieselien sielunelämästä en suuremmin ymmärrä, kaikki vinkit otetaan lämmöllä vastaan.
Jos ei ole vika niissä, menee sormi suuhun aika rivakasti (niin kuin se vielä sitten ei olisi...).
Tällä kertaa tällaista... prkl.
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Moottorin päältä suojamuovi irti, niin jo näkyy ne letkut. Joka suuttimelta (4) lähtee musta polttoaineletku, jotka yhdistyvät muovisilla T-kappaleilla ja yksi letku kulkeepi sitten syöttöpumpulle. Tekniikan loppututkintoa ei tässä juuri tarvita, mutta sorminäppäryyttä ja hyviä hermoja kyllä. Letku on kovettuessaan erittäin tiukasti kiinni ja ainakin minä suosiolla halkaisin ne päät, että sain irrotettua. Lisäksi suuttimilla olevat joutuu kaivelemaan aika ahtaista koloista. Uuden letkun asennus onkin sitten helpompi juttu. Talli tai edes katos voisi kyllä olla paikallaan tässä hommassa... tai vaikka puhallin, millä voi välillä sulatella jäisiä sormia 

Kohtalaisen yksityiskohtaiset ohjeet joista kiitos. Pieni tarkennus vielä: Eli, tarvitsenko muuta kuin tuota letkua (6mm?)?
Josko kohta koettais Saabasta käyntiin ja kauppaan osia hakemaan...
Tuleehan vekkuli ilta taas.
edit: Osa 6mm letkua ja osa pienempää... 3.2mm on se pienempi.
Zand
Josko kohta koettais Saabasta käyntiin ja kauppaan osia hakemaan...
Tuleehan vekkuli ilta taas.
edit: Osa 6mm letkua ja osa pienempää... 3.2mm on se pienempi.
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Jatketaan taas.
Eilen siis, ketterästi kuuden tunnin taistelun jälkeen sain vaihdettua nuo letkut. Tuo rr:n ilmaisema "aika ahtaassa kolossa" on yksi suurimmista aliarvioinneista mitä olen tavannut.
Joutui tekemään työkalun ihan sitä jämien kaivamista varten...
Letkut olivat sitä myöten haperot että katkesivat kun katsahti kohti. Vaihdon jälkeen järjestelmä vissiin ilmautui itsekseen useiden minuuttien starttaamisen jälkeen.
Palkintona oli - tänä aamuna lähti kuin palmun alta. Siis juuri kuten pitääkin. Jos se tuosta oli kiinni, olen h*lvetin tyytyväinen. Jos taas ei, laitan sormen kyynärpäätä myöten suuhun ja huomenillalla sitten vaihdan sormen Viruun Valgeaan.
Jokaiselle dieselistille: Vaihtakaa ne letkut ajoissa! Tarkistakaa kunto ja vaihtakaa vaikka liian usein kuin sitten ongelmien saapuessa. Tuo on _erittäin_v*ttumainen_ homma.
Ai niin, rr:n kanssa sovittu palkkiosta avusta joka on ehkä se kahvi tai sitten erääseen toiseen harrastukseen liittyvää jotain muuta kivaa.
Kiitos kaikille tässä vaiheessa. Kärsivällisyydestä ja avusta. Mukava huomata että maailmassa on avuliaitakin ihmisiä.
Zand
Eilen siis, ketterästi kuuden tunnin taistelun jälkeen sain vaihdettua nuo letkut. Tuo rr:n ilmaisema "aika ahtaassa kolossa" on yksi suurimmista aliarvioinneista mitä olen tavannut.

Joutui tekemään työkalun ihan sitä jämien kaivamista varten...
Letkut olivat sitä myöten haperot että katkesivat kun katsahti kohti. Vaihdon jälkeen järjestelmä vissiin ilmautui itsekseen useiden minuuttien starttaamisen jälkeen.
Palkintona oli - tänä aamuna lähti kuin palmun alta. Siis juuri kuten pitääkin. Jos se tuosta oli kiinni, olen h*lvetin tyytyväinen. Jos taas ei, laitan sormen kyynärpäätä myöten suuhun ja huomenillalla sitten vaihdan sormen Viruun Valgeaan.
Jokaiselle dieselistille: Vaihtakaa ne letkut ajoissa! Tarkistakaa kunto ja vaihtakaa vaikka liian usein kuin sitten ongelmien saapuessa. Tuo on _erittäin_v*ttumainen_ homma.
Ai niin, rr:n kanssa sovittu palkkiosta avusta joka on ehkä se kahvi tai sitten erääseen toiseen harrastukseen liittyvää jotain muuta kivaa.
Kiitos kaikille tässä vaiheessa. Kärsivällisyydestä ja avusta. Mukava huomata että maailmassa on avuliaitakin ihmisiä.

Zand
Saab 9-3 TiD '99