Saab 9-5 TM 19/05

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Saab 9-5 TM 19/05

Viesti Kirjoittaja TA »

Moi kaikille!

En ole löytänyt kenenkään kommenttia tästä aiheesta. (Siirtäkää tarvittaessa oikealle osastolle, kiitos. )

Lueskelin tuossa TM 19/05 lehdestä uudistuneen 9-5:sen koeajosta. Jäi ihmetyttämään pikkukuvan alla ollut teksti: "Istuimet ovat yhtä mukavat kuin ennenkin, mutta ohjauspyörän säätöjen rajallisuus kertoo mallin iästä."

Siis mitä hittoa!?! 8O

Ainakin "allekirjoittaneen" vanhasta 9-5 Sabasta löytyy niin ratin korkeus- kuin etäisyyssäätö. Samoin ratista voi ohjailla mm. audiota. Mitäköhän säätöjä taas TM:n mukaan puuttuu? Vai onko muka uudesta mallista karsittu etäisyyssäätö ratista pois vai onko TM:n toimittaja yrittänyt väkisin keksiä mallista jonkun vanhahtavan ominaisuuden, ettei näytä liian hyvältä :lol: ?

Onko kukaan klubilaisista käynyt tutkimassa uutta 9-5:sta tarkkaan?

Samaisessa lehdessä tosin on oikaisu lukijapalstalla, kun ovat aikaisemmassa numerossa valittaneet Op*l Zafir*sta puuttuneesta ratin etäisyyssäädöstä. Yllättäen Op*listakin se kuitenkin löytyy... :twisted:
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ainakin pdf:n mukaan "Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö" on vakiovaruste MY06:ssa.

Eli joko lehden moka tai sitten liikeradat eivät tyydyttäneet testaajaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuntuu jotenkin siltä, että nykyjään on niin kiire saada nuo testit ja koeajot tehtyä, että osa ominaisuuksista ja varusteista menee arvailun puolelle.

Joissakin asioissa esim. SS:n testeissä eri lehdissä tuntuu toistuvan samat asiat - moititaan vaikkapa nigh-panelin toimintaa siitä, että se pimentää polttoainemittarin, vaikka todellisuudessa polttoaineen vähentyessä ko. mittarin näyttämä tulee taas automaattisesti näkyviin. Sen sijaan kaikki testaajat saavat kyllä työnnettyä sormensa SS:n käsijarrukahvan väliin - itse en ole vielä siinä onnistunut 50000 km:n matkalla...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 TM 19/05

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TA kirjoitti:Onko kukaan klubilaisista käynyt tutkimassa uutta 9-5:sta tarkkaan?
Ensi perjantaina olisi tarkoitus mennä tutkimaan uutta 9-5:ta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Ohjauspyörän säätöalue on pieni, mutta kun mitoitusasiat on muuten kunnossa, löytyy niilläkin säädöillä kyllä varmaan kaikille tyydyttävät oltavat.
Ed. käyttöäuto oli Vw Passat ja siinä oli (mutu) varmaan tuplasti laajemmat säätöalueet, ja ekaa kertaa Saabia kokeillessa pieni säätövara ihmetytti, mutta ei sitä enempääkään ole tarvinnut.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja TA »

Eipä ole noilla Klonkswageneilla paljoa tullut ajeltua, muuta kuin pari kertaa otettu pikatyypitykset. Mun mielestä 9-5:sen ratin säätövara on varsin riittävä, en ainakaan itse ole joutunut kiskomaan sitä ääriasentoihin, eikä myöskään autoani testannut 192cm pitkä kaverikaan, joten en sitten tiedä... toki ajoasentoja on varmaan yhtä monta erilaista kuin on kuljettajiakin.

No onneksi nuo mitoitukset ovat kunnossa. Eräskin lehti tässä hiljakkoin jopa kehui, että Saabien ohjaamo on kuin suoraan ergonomian ohjekirjasta... :D
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Uusi 9-5

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Ihan kohta puoleen pääsen testaamaan nuo ohjauspyörän säädöt ja ihastelemaan muutenkin uutta hianoo?? Saapikasta..täällä on tänään paikallisella kauppiaalla uuden 9-5 "ensi-iltanäytös" ensin kutsuvieraille ja tietty kutsun saatuani käytän tätä tilaisuutta hyväkseni :lol:
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kävin just äsken koeistumassa uuden 9-5:n ja 9-3SC Aeron Metroautossa.

Koeajo 2-litrasella matalapaineella olis ollut ajan haaskausta :) Molemmat sopi kyllä käteen ja takalistoon todella hyvin. 9-5:n etupää oli kyllä aika makeen näkönen luonnossa. Eiköhän noihin keskikonsolin hilavitkuttimiin totu ennen pitkää. 7-kailottimen äänen toiso oli ainakin paikallaan istuessa ihan mukava.

Se skombin takapenkille kiipeäminen ja sieltä poistuminen on isolle ikäihmiselle pientä akrobatiaa vaativa toimitus, mutta hyvin siellä mahtui istumaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Uusi Saapi

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Nyt se on sitte syynätty..muttei ajettu..eikä kolahtanu mulle ainaskaan heti ensi näkemällä...ehkä tohon keulaankin tottuu ajan myötä ja peräpuolelta ainakin rumempi kuin vanha :x
Farkku oli ehkä himpun nätimpi kuin sedan jostain kumman syystä ?
Joteski kuitenkii toi vanha on/oli tyylikkäämpi...miun maun mukkaan :) :)
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kävinpä katsomassa ja ajamassa (1.9 tdi) minäkin. Keula vaatii kyllä lievästi sanottuna totuttelemista...vanha on mielestäni muuhun designiin paremmin sopiva. Ja takavalovirityksetkään eivät mielestäni kovin häävejä ole. Hallissa oli sopivasti vertailukohtana -05 aero wagon ja minun mielestäni se on harmonisemman näköinen.

Sisustukseen tehdyt muutokset sen sijaan ovat paremmin onnistuneita. Sekä ovipanelit että kojelaudan muutokset ovat minun mielestäni hyviä.

Alusta tuntui erittäin onnistuneelta. Huono ei ollut entinenkään, mutta olin havaitsevinani onnistunutta hienoviritystä.

Makuasioita kaikki tyynni, itse auto on joka tapauksessa ominaisuuksiltaan varmasti ainakin yhtä hyvä kuin ennenkin.
Vastaa Viestiin