Penkinlämmittiemien jälkiasennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jussi.k
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 12:31

Penkinlämmittiemien jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja jussi.k »

Hei,

Ysikolmosessani ei ole penkinlämmittiä, kun se on alunperin myyty Ranskaan. Jostain tämän foorumin uumenista löysin juttua, että lämmityselementit ovat kaikissa vakiona, vain katkaisijat puuttuvat (ainakin tonnarissa). Tarkistin vielä penkin alta, ja kummankin penkin alle tulee nippu sähköjohtoja, joten näyttäisi siltä että elementit todella ovat paikallaan. Tästä rohkaistuneena ostin kummankin katkaisijan. Yritin asentaa ne viikonloppuna paikalleen, mutta en löytänyt keskipaneelista sopivia johdonpäitä. Purin hanskalokeron, ACC:n, radion, verhoilun jne. pois, mutta sopivia liittimiä ei löytynyt. Tarkastin vielä EPC:llä, että olin varmasti ostanut oikeat katkaisijat.

Onko jollain kokemusta tästä, eli onko joku muu asentanut tuonti-Ysikolmoseen penkinlämmittimet? Pitäisikö nuo johdot tuolta löytyä (voivatko ne edes puuttua johtosarjasta?) ?

Kiitoksia avusta etukäteen!!!

Jussi
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: Penkinlämmittiemien jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Omassa tuonti-9-3:ssani oli penkinlammittimet, mutta tiedossa on etta ainakin joissakin toisissa merkeissa johtosarjassa on vain johdot, jotka auton varustetaso edellyttaa.

Jos sinulla on ETK, niin katsopas, saako 9-3:een monenlaisia johtosarjoja. Luultavasti samalla saat vinkin siita, onko erikseen johtosarja ns. kylman ja lampiman alueen autoihin.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ei välttämättä ole "eri" johtosarja, vaan saattaa olla vain jätetty pois "tarpeettomat" johdot kyseisestä erästä...

Itsellä on "saksan malli" tuo NG900-94. Auton kojelaudan johtosarjasta puuttui mm. Cruisen johdot, vaikka tälläistä johtosarjaa ei ole erikseen saatavissa EPC:n mukaan. Turbolliselle vasemman puoleiselle ohjaukselle on vain 2 johtosarjaa ja toinen on AC ja toinen ACC.

"korjasin" tilanteen ostamalla laakkoselta cruisen boxin lisäksi cruisen 10-napaisen liittimen, metalli-klipsuja (eli johdon päitä) 10 eri johdon molempiin päihin (eli noin 20 kpl, ainakin viittä erilaista, kuten itse cruisen liittimeen, mittariston liittimeen, abs:n liittimeen, trionicin 33 napaiseen liittimeen, sulakerasian liittimeen, maadotusnastaan, poljinkytkimien liittimiin..),
sekä eletroniikkka liikkeestä kymmentä erilaista johtoa yhteensä noin 30 metriä.

Ilta meni johtosarjan suunnitteluun ja toinen johtosarjan rakenteluun&asennukseen ja cruise toimii :)

Itse korin johtosarjasta puuttui lisäjarruvalon johto väliltä ICE-takaluukun johtoliitin, joten takaluukulle ei tullut lisäjarruvalojen sähköjä, vaikka itse takaluukussa olikin johtosarja valmiina. Itse jarruvalo oli korvattu heijastimella. -> Pujottelin johdon jarrupolkimen kytkimeltä takaluukun liittimelle sekä ostin lisäjarruvalon paneelin. Nyt toimii tämäkin.
EPC:n mukaan 3D LHD autoon on vain yksi johtosarja, joten autossani oli karsittu johtosarja tässäkin mielessä.. Eikä sitten muuten ole Vetokoukun johtojakaan.. :? Mutta eipä ole toistaiseksi tarvistakaan, kun muissa perheen autoissa löytyy koukkuja.

Elikkä jos ei löydy liittimien päitä keskikonsolista, niin wisistä selvittämään toiminnan edellyttävät osat ja EPC:stä tarvittavien nippelien osanumerot.
Mikä vuosimalli kyseessä?

Äkkiseltään wissistä katsottuna vm 99 näytti siltä että sähköt tulisivat sulakkeelta 20, menisivät penkinlämmittimen kytkimien nastaan 5 ja nasta 8 menisi (VASEN PENKKI) 33-1 liittimen 3 pinnin läpi(Harmaa 33 nastainen liitin vasemman A-pilarin juuressa) ja (OIKEA PENKKI) 33-3 5 pinnin läpi. (sininen vasemman a-pilarin juuressa).

Varmuutta johtosarjan olemassaolosta saat siis tarkistamalla vasemman a-pilarin juuressa olevia 33 napaisia liittimiä.
Pääset näihin käsiksi irroittamalla kuskin kynnyslistan ja repimällä irti hieman korinpuoleista oventiivistettä lattiasta sulakerasialle asti, jolloin pääset verhoilun (lattiamaton) välistä näkemään useita 33 napaisia liittimiä a-pilarin juuressa.

Tarkista onko HARMAASSA nasta 3:ssa molemmin puolin SINI/HARMAA johto.

Tarkista onko SINISESSÄ nasta 5:ssa molemmin puolin HARMAA/PUNA johto.

Mikäli ko. johdoista puuttuu edes jompikumpi puoli, niin pientä askartelua luvassa :) Lisää vinkkejä tulossa, kun noista ensin selviää puutteet. :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jussi.k
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 12:31

Viesti Kirjoittaja jussi.k »

Kiitoksia vastauksista!

Kyseessä on vm. 2001. Tuli tässä mieleen, että kun tuossa on jo sivuturvatyynyt etupenkeissä, tuo penkin alla näkemäni johtonippu saattaa myös olla tuon turvatyynyn johdot.

Mistä voisin tunnistaa onko penkeissä oikeasti lämpöelementit? Purkamalla verhouksen penkistä? Entä minkäväriset johdot pitäisi penkin alta löytyä?

Pitää tarkistaa vielä noiden johtojen olemassa olo A-pilarin juuressa. Mikäli johtoja & elementtejä ei löydy, taitaa penkinlämmittimet olla aika paha rasti...?

Jussi
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Penkien alla on 29 napainen liitin, jonka kautta kulkee tusinan verran johtoja mukaanlukien airbag yms.. Joten jos liittimen joutuu irroittaa, niin se kannattaa tehdä akun - navan ollessa irti. :wink:

Penkeissä pitäisi olla johdot 29 napaisessa liittimessä red/green NASTA 3 sekä black NASTA 6.
Itse lattiasta tulee samoihin nastoihin kuskin puolelle johdot blue/grey (3) & black (6).
Apukuskin puolelle red/grey (3) & black (6).

Mikäli ko liittimen reijät ovat tyhjiä, niin saa pikkaisen rakentaa, mutta homma ei ole mahdoton, kun vain viitsii vedellä muutaman metrin johtoa alkuperäisen johtosarjan rinnalle, EPC:stä selvitellä tarvittavat klipsut liittimiin ja ostaa tietysti myös lämpöelementit.

Onkos käytössäsi wis?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jussi.k
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 12:31

Viesti Kirjoittaja jussi.k »

Kiitoksia perusteellisesta vastauksesta! WIS:stäkö noin tarkat tiedot kaivat, vaiko ihan ulkomuistista?

Pitää tutkia tarkemmin sekä penkinalustan että A-pilarin juuren liittimet. Taitaa tosin jäädä viikonloppuun, kun illat ovat jo niin pimeitä työpäivän jälkeen :-)

Saabilla näyttäisi siis olevan jännä tapa rakentaa johtosarjat käsityönä joka auton varustetasoon sopivaksi? Olisi luullut, että tuotannossa olisi edullisempaa käyttää yhtä ja samaa sarjaa joka autoon...

Jussi
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Wisin kytkentäkaaviot apuna :)
Niistä minä mallia otin, kun kruisen johtosarjankin rakentelin..
Voi olla että sen verran käsityötä, että kasauslinja osaa "tilata" säästömallin johtoja, kun tietävät, että menevät vaikkapa lämpimiin maihin.

Toisaalta johdoissa on varmastikkin turha tehdä erikseen varaosamyyntiin "riisuttua" johtoa eri tuotteena, kun "täydellinen" johtosarja kelpaa aivan hienosti karsitun tilalle, kun valmistuskustannuksissa ei ole juurikaan eroa, jos muutama johto puuttuu noin 1000-2000 euron hintaisesta johtosarjasta. Kun kysyin tuota kojelaudan johtosarjaa (jossa on cruisen johdot) niin hinta olli siinä lähemmäs 2000 euroa, joten tuli huomattavasti halvemmaksi ostaa muutamallakymmenellä eurolla pieniä liittimiä ja askarrella omaksi iloksi :)
vuosimallista -95 lähtien cruisen johdot ovat olleet vakiona kaikissa autoissa.. ja minulla -94 :?
Kerro kun tiedät, että mitä johtoja löytyy :)

Törmäsinpähän epc:ssä sellaiseenkin juttuun, että konepellin pissapojan suuttimet ovat erilaisia eri markkina-alueille vanhemmissa ng900:ssa. Niitä löytyy "kylmät markkina-alueet" ja "tavalliset". og9-3:ssa nämä ovat aina samanlaisia.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin