Lambda-arvot katsastuksessa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Lambda-arvot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja DDT »

ng900 -98 2.0i

Katsastus lähenee ja satuin katsomaan vuosi sitten saatuja tuloksia.Pisti silmään Lambda-arvo >2000rpm jne. Jonka sallittu lukema on 0.97-1.03 jotain yksikköä jota en muista. Meikeläisellä oli 1.03.

Voiko ko. arvoon vaikuttaa käymällä katastuksessa kylmällä, kostealla, kostean kylmällä, helteisellä (joukukuu Suomessahan on vallan helteinen) jne. ilmalla? Nyt ei olis aikaa etsiä paikkaa jossa homma tarkastettaisiin/hoidettaisiin. No itse asiassa katsastuskonttorihan sen tarkastaa. Mahd. bumerangi tiedossa? Aika pienihän tuo haaruukka on (0.97-1.03=0.06), tarkat vehkeet ja mitä yksikköä sitten lieneekään?

Vai kannataako tässä vaiheessa edes miettiä asiaa?

Ja tietty, ei rahaakaan haluaisi asiaan pistää just nyt kun pistäis ostaa iskaria, jousta yms. Muuta arvot oli max. 10% sallitusta.

Koetin hakea. Väärät kriteerit tai onneton käyttäjä...
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aja moottori mahdollisimman lämpimäksi ennen katsastusta. Sen jälkeen vain rohkeasti pakokaasutestiin. Meikäläisen auton lambda oli viime katsastuksessa myös yli 1.0:n, mutta auto meni silti läpi. Putken vuotamisella taisi kuitenkin olla osuutta asiaan.

Eihän sinun autosi pakoputki vuoda? Tuo pakoputken vuoto voi nostaa lambda-arvon helposti yli 1.0:n.

Toinen vaihtoehto on käydä mittauttamassa pakokaasupäästöt etukäteen jollain autokorjaamolla. Jos autokorjaamo saisi jotenkin "kaunisteltua" noita lukemia, niin sen jälkeen vain pakokaasutestilapun kanssa katsastukseen, jolloin katsastusmies ei suorita pakokaasumittausta (muuta kuin ehkä pistokokeena, mutta sitä ei tarvitse itse maksaa) ja auto menee todennäköisesti läpi puhtain paperein.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Taas saabi Saabilla ajella vuoden eteenpäin. :!: :!:

Ilma n. -1, kosteus % ? (vaikuttanneko), kone normaalilämmöissä.

Lambda-arvo oli taas 1.03 (ainakin tarkastuskortissa). Pientä hikeä pisti pintaan kun tökkäsi anturin pakariin ja tyhjäkäynnillä joku mittari niiden muiden lukujen joukossa näytti välillä 1.045-1.048. >2000rpm olevia lukemia en nähnyt kun olin painamssa kaasupoljinta.

Muutenkin arvot erosi viime vuotisista arvoista positiiviseen suuntaan (mitä pienempi arvo sen parempi?). Koneelle ei ole tehty kuin 110tkm huolto, jossa taisi tulla mm. uusi ilmanputsari ja tulpat? (ja lisäksi 'väliöljyt' ja suodatin n. 10tkm)

CO-pitoisuus oli 0 tyhjäkäynnillä ja 2000rpm (viime vuonna 0.02/0.05)
HC 3/6 (viime vuonna 27/26!)
CO2 14.3/14.5 (14.8/14.8
O2 1.00/0.54 (0.70/0.50)

Jarrutkin oli vuodessa parantuneet (eri mittari?) Mm. taka-akseli 1.0/1.0 nyt 1.4/1.4. Muutahan ei ole tehty kuin, että PCS:n pojat lienevät putsanneet 110tkm huollossa ja vaihtoivat jarrunesteen.

Asiallinen katsastusmies (sama kuin viime vuonna), näki mm. että vasta massattu ja jo ulospäinkin sen näköinen, että reikiä ei pitäisi löytyä (EI löydy). Jätti meisseli/vasara -leikit väliin.

Muutenkin asiakaspalvelun omaksunut kaveri kun siinä jokunen sana haasteltiin.

Kyllä se aina helpottaa. Äkkiä noihin saattaa upota eräskin euro, varsinkin jos ei osaa/pysty tekemään asian hyväksi kuin viedä liikkeeseen. Konttorille ajaessa 'rukoilin', että ..ttu vaikka mieluummin palloniveliä/iskareita tai muuta 'mekaniikkaa', jos on tullakseen, mutta ei päästöjä yms. Osaan käyttää jakaria, lenkkiavaimia, meisseliä, lekaa jne, mutta ...

Toki tietenkin pitäähän joihinkin asioihin reagoida jo ennen katsastusta. Selvät tärinät, muut havaittavissa olevat turvallisuuteen vaikuttavat viat yms.

Ja tänx Turbo Sensonic, jos olis tullut ongelmia olisin sitten aloittanut pakarin tutkimisesta. Enpä mm. lambda-arvoihin vaikuttavista jutuista tiedä mitään. Pitäisköhän joskus lukea muutkin kuin OT -osastoa :lol:, tiedä vaikka oppis. No joo, toki katson muitakin osioita, mutta joskus vois lukea ihan oppimismielessä. Tietohan täältä löytyy.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Vastaa Viestiin