Ovien pakkelointi. Millä ja miten...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Ovien pakkelointi. Millä ja miten...

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin arvon kanssa saabistit. Turbo-ojahauki on pakkelia vaille valmis.
Näin talven tullen ovet saa pohjamaali valmiiksi tallissa.

Ainut kyssäri on, että milläs aletan täyttämään ja oikomaan hitsaamalla aikaansaatuja heittoja. Pintapelti hiukan veti hitsatessa ja hitsisauman vieressäkin on huokosia jonkin verran. Maksimi tarvittava pakkelikerros ehkä max 3-5mm....

Kannattaako laittaa esim. lasikuitupakkelia alle suurimpiin täyttöihin ja sitten normi pakkelia päälle? Jotain huhua oon kuullut myös pakkelista, jossa olisi ruostesuojaa mukana. No jos lasikuidulla oikoo, niin silloin siitä ei paljon ole iloa....

Mutta heittäkää jotain vinkkiä, ettei mene ihan opetteluksi.
Tarkoituksena fiksata motonetin paikkauspeltien hitsisaumat ovien alaosassa niin, että kestävät oven paiskomista vielä muutaman vuodenkin päästä.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Tinalla.

Sitten jollain pakkelilla PIENEMMÄT heitot. Ammattilaiset neuvokoon millainen pakkeli, mutta jos ovien pitää paiskomista kestää, niin kyllä tuollaisiin puolen sentin monttuihin laittaisin alle tinan.

Harri
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Itte oon laittanut pohjalle joko lasikuitua tai "metallikittiä" (muistaakseni Roberlon tekelettä). Jos käyttää tuota jälkimmäistä, kannattaa hioa heti kuivuttuaan, sillä menee melko kiveksi jos seisoo pitemmän aikaa.

Sit vaan tavallista pakkelia päälle ja kylläpä tuli hyvä :lol:

Muistahan laittaa kotelosuoja-ainetta oven sisäpuoliin, ettei kosteus puske läpi :!: :!: :!:
Entinen jäsen#2331
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

harzam kirjoitti:Tinalla.

Sitten jollain pakkelilla PIENEMMÄT heitot. Ammattilaiset neuvokoon millainen pakkeli, mutta jos ovien pitää paiskomista kestää, niin kyllä tuollaisiin puolen sentin monttuihin laittaisin alle tinan.

Harri
kuten harzam jo sanoi, ei kannata tehdä mitään puolensentin pakkeli kerroksia...halkeaa helposti.

noihin pari milliä syviin pakkelilla korjattaviin koloihin alle lasikuitukittiä, pinta viimeistelyyn olen käyttänyt muovikittiä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllä me maalaamolla käytetään lasikuitua ihan yleisesti hitsisaumojen päälle, tinaaminen on hidasta ja tuskaista verrattuna lasikuituun, eikä enää nykyisillä happo- ja pohjamaaleilla ole herkkä ruostumaan.
Lasikuidun voi sitten hioa jopa 40-karkeudella aluksi, sitten 80:llä muotoon.

Päälle sitten hienokitti, mielellään "soft", helppo hioa ja pysyy kyllä hyvin paikallaan vaikka kuinka paiskoisi. Hionta aluksi 80-180, lopuksi 360, päälle pohjaväri, joka hiotaan 800:lla, sitten vain väri pintaan, ei mitään vesiesihiontaleikkejä välissä.

Mm. würthillä on hyviä kittejä tarjolla, hinta tosin saattaa harrastelijan kukkaroa kirpaista, mutta laatu on hyvää, ei ime maaleja toisinkuin halvimmasta päästä olevat kitit.

Tuossa minunkin 900:ssa on takaovessa pahimmillaan liki sentti pakkelia, eikä ole lähtenyt halkeilemaan minnekään. Ja se sentin pakkelikerros ei ole minun aikana laitettu, enkä ruvennut maalauksen takia sitä poistamaan ja oikomaan, muutenkin oli tarpeeksi isotöinen projekti tuo kompin maalaus. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kiitokset tipseistä. Tuo tina homma oli uusi juttu ja sinänsä ihan kiinnostava. Mutta luulempa, että meikäläiselle on helpompi, kun aloittelee tuolla lasikuitu/hienokitti kombinaatiolla. Sisäpuolelle on toki tectyliä ja muuta mömmöä jo varattuna. Rajuimman ruiskutuksen ympäri autoa taidan tehdä kuitenkin vasta maalauksen jälkeen ja ennen ajoon ottoa, ettei tule maalarilta kehuja... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Projekti-99:ssäni on ihmeellisiä ruostereikiä keskellä ovia (2d), tai olivat paiseita kunnes hioin ne raspi-roopella, ja alta paljastui lähes sentin pakkelikerros ja läpireikiä.
Ainut syy noille jonka keksin on se että ikkunoiden alatiivistet ovat vuotaneet vettä sisään ja se on jäänyt siihen sivutörmäyspalkin päälle muhimaan (reiät on juurikin siinä palkin yläosan kohdassa), ja samasta syystä myöskin ovien alimmassa osassa on lahoa.
Kuinkas nuo sitten korjaisi, pitäisikö leikata koko pintapelti irti palkin kohdasta ja sitten hioa palkki ensin ruosteettomaksi että tulisi hyvä?

Olen harjoitellut pakkelointia pariin pyöränkaareen mutta vielä ei lopputulos ole tullut tyydyttäväksi, viimeisistä pakkelointiharjoituksista on jo toistakymmentä vuotta (Saab 95) :D
Hienopakkeli ainakin haluaa lähteä karkuun 80:sellä kuivapaperilla, ilmeisesti pitää hankkia jonkin verran hienompaa, tai sitten tehdä vesihiomapaperilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin