Millaisessa tulostimessa on kalvopumppu? :O

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Millaisessa tulostimessa on kalvopumppu? :O

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Eli otsikon kysymys.

Pitäisi tuollainen pumppu saada erääseen pikkupikku-projektiin (ei liity vesijäähdytykseen, huom! :lol: )

Onko semmoinen joka tulostimessa vai pitääkö se olla joku tietynlainen tulostin, minkä sitten ratsaan ekotorilta tai kirpparilta? :)
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noita ruiskutulostimia on eri toimintaperiaatteilla. Käsittääkseni jotkut ampuu musteen liikkeelle piezopinolla liikkuvalla kalvolla.

Joka tapauksessa taidat haaveilla turhaan mustesuihkarin osista... mustepisara kun on kooltaan joitakin pikolitroja.

Elikkäs saadaksesi aikaan virtauksen 1 l/min (n.10% siitä mitä vesihanasta tulee täysillä) täytyy pumppua naputtaa taajuudella 8000 MHz, jos oletetaan että pumpun syrjäytystilavuus on esim 2 pl. Käytännön rajataajuus on luokkaa 1000 Hz jos pumpussa on jousikuormitteiset vastaventtiilit, jos "fluidic checkvalve"t niin tuplaten.

Kerro mihin tuota pumppua tarvitset ja paljonko pitäisi olla tuotto ja paine niin katsotaan mistä sellaisen saa tai miten sellaisen saa tehtyä... noiden miniatyyrihydraulipumppujen kanssa on tullut pelattua OTO tässä jo hyvän aikaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Vastattu yv:llä...

EDIT: Top secret business :lol:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mainosta pukkaa..... :)
http://www.smceu.com/SMC/main/contents/ ... PA3000.htm

Tästä mallista löytyy vielä pienempi malli.
PB1011 ( syöttö liitäntä M5 ja poisto liitäntä 1/8" )
Tuotto 8 - 2000ml/min.

http://www.hytaflex.fi
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ti Joulu 20, 2005 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Taitaa olla turhan kallista tavaraa köyhälle persreiälle, joka etsii erinomaista puoli-ilmaista :o
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaa...täytyypä miettiä mistä moisen löytäisi edukkaasti.

Mitäköhän tämä maksaisi..?
http://www.wexon.fi/uutinen.php?id=23&uid=19
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ti Joulu 20, 2005 13:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

9000CD23T kirjoitti:Jaa...täytyypä miettiä mistä moisen löytäisi edukkaasti.

Mitäköhän tämä maksaisi..?
http://www.wexon.fi/uutinen.php?id=23&uid=19
Ilman asiantuntemusta väittäisin että maksaa liikaa :? Ajattelin sen pumpun tonkia jostakin romulaitteesta, ei tule niin kalliiksi...Toivottavasti Jussi osaa neuvoa :|
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hei tulipahan mieleeni yksi juttu....
Millainen pumppu on akvaarion hapettimessa..???
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

9000CD23T kirjoitti:Hei tulipahan mieleeni yksi juttu....
Millainen pumppu on akvaarion hapettimessa..???
Semmoinen, mitä ei saa millään pois sieltä muovitetusta tilastaan, prkl :( Kokeilin jo sitä tuossa aamupäivällä :D
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Tässä Jussin yv:llä pistämä vastaus. Olen siis tekemässä pienoismallivenettä, joka liikkuisi ilman potkuria...
Jussi kirjoitti: Joskus muinaishistoriassa tullut itsekin aloitettua vastaavan rakentelu. Mulla oli moottorina akkuporan sähkömoottori ja pumppuna astianpesukoneen tyhjennyspumppu. Homma kaatui aikanaan siihen ainoat radiohjauslaitteet päätyivät järvenpohjaan toisen veneen mukana ja vesisuihkulaitetta ei koskaan tullut kokeiltua.

Sillon kun omaani rakentelin niin ei ollut laitteeseen liittyvästä fysiikasta muuta havaintoa kuin lukion fysiikka, mutta kyllä tuo olisi nykytiedonkin valossa saattanut toimia.

Työntövoima riippuu vesisuihkun liikemäärästä. Eli kaksi tietä saada sama työntövoima - pieni purkautumisnopeus, suuri massavirta tai suuri purkautumisnopeus, pieni massavirta. Suuri purkautumis nopeus vaatii suuremman paineen pumpulla, eli vaadittu teho on jokseenkin sama aina. Tuota on hankala laskeskella tarkasti, vaikka teoria olisikin hanskassa niin osien suoritusarvot ei kuitenkaan ole täysin tiedossa. Kannattanee suunnata mahdollisimman suureen massavirtaan ja pieneen paineeseen... olettaisin että hyötysuhde tulee paremmaksi.

Jos jostain syystä haluat kalvopumppua kokeilla niin ota vaikkapa auton bensapumppu ja liikuta sitä isohkon kaiuttimen uppokelalla... vaatii tosin hieman elektroniikkaa ohjaukseen. Yksi vaihtoehto on ottaa esim pesukoneesta tai astianpesukoneesta pumppu ja vaihtaa siihen pienjännitteellä käyvä moottori. Toinen vaihtoehto voisi olla auton ajovalojen painepesurin pumppu ja moottori. Kaikista paras ja helpoin vaihtoehto on veneen pilssipumppu... pienet ei Biltemassa edes paljoa maksa.

Jos noihin pesukoneista löytyviin pieniin keskipakopumppuihin vaihtelee moottoreita tai muuttaa pilssipumpun käyttöjännitettä niin seuraavat säännöt pätee aika hyvin:

Virtaus on suoraan verranollinen uuden ja vanhan pyörimisnopeuden suhteeseen.

Paine on verranollinen uuden ja vanhan pyörimisnopeuden suhteen toiseen potenssiin.

Teho on verranollinen uuden ja vanhan pyörimisnopeuden suhteen kolmanteen potenssiin.

Elikkäs jos pistät pumpun pyörimään tupla pyörimisnopeutta niin se ottaa 8 kertaisen tehon... mutta tämä pätee siis ainoastaan keskipakopumppuihin.

Älä muuten ota vettä sisään veneen keulasta vaan pohjasta rungon takaosasta... haukkaa muuten ilmaa.

Onnea rakenteluun.



T: Jussi
Häkellyttävää tietämystä 8O
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Jaha,jaha. Sitten kun on yksi ongelma ratkaistu, onkin seuraava edessä: radiolaitteet ovat mielettömän kalliita :(
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
petteri
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 18:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja petteri »

Tuollainen löytyi lennokit.net osoitteesta:

http://lennokit.net/viewtopic.php?t=13094
#2502
9000cs 2.0t -97
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

petteri kirjoitti:Tuollainen löytyi lennokit.net osoitteesta:

http://lennokit.net/viewtopic.php?t=13094
Ei paha. Btw, löysin kaapin nurkasta vanhan Nikko-auton, voi riittää omiin tarkoituksiin ihan sekin...we'll see 'bout this sh*t :roll:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Vastaa Viestiin