Käsijarru ja kolahdus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Käsijarru ja kolahdus

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Morjens,

Taas kerran käsijarrun ihmettelyä, mutta tällä kertaa potilaana vm. 2000 9-3t. Katsastuksen lähestyessä aloin vaihteeksi käyttelemään käsijarruakin ja tuntuu se kohtuullisesti pitävän vaikka kahvan liikerata onkin ehkä turhan suuri. Säätöä siis tarvitaan ja tämähän tapahtuu säätämällä ensin vaijeri kohdalleen jos tarvetta on ja sitten rummuista säätöruuvia kääntelemällä. (ohjeet löytyi foorumista hakemalla)

Mutta sitten se "mutta": Huomasin, että takapäästä kuuluu voimakas kolahdus jos käsijarrua nykäisee vauhdissa. Vauhdin ei tarvitse olla kova, mutta kolahdus on luonnollisesti sitä kovempi mitä suurempi vauhti. Kolahdus muistuttaa kovin ikävästi sitä mikä tuli tutuksi 99 Saabin kohdalla (peruuttaessa tehty jarrutus kolautti välistyneitä satuloita). Muutoin alusta ei pidä missään tilanteessa kolinaa tms. jos ns. normaaleja talvinarinoita ei lasketa.

Diagnosoin 9-3 tilannetta vielä lisää tunkkaamalla takapään ylös ja huomasin, että käsijarrun ollessa päällä renkaita pystyi liikuttamaan (eli "klonksuttamaan") joitakin millimetrejä edestakaisin pyörimisakselin suuntaisesti. Tilanne oli sama molemmilla puolilla ja välyksiä ei akselistossa havaittu. Tuntumaksi jäi, että välys tulee nimenomaan käsijarrurummusta/kengistä. Epäselväksi jäi onko tämä nyt sitten normaalia vai ei? Olisiko tähän kommentteja?

-Timo-
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: Käsijarru ja kolahdus

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Mulla sama vika, kommentit kiinnostavat siis täälläkin päin...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuohan on mielestäni normaali ominaisuus.
"hauskimmin" tuon huomaa kun nostaa takarenkaan ilmaan ja antaa hieman vauhtia ja vetäisee käsijarrun. Voila sitä hetkellistä pamauksen ja edestakaisen lonksunnan riemua, kun kengät lonksahtelevat stoppareidensa välissä sen sekunnin... Lonksumisen huomaa myös käsin, kun kokeilee heiluttaa rengasta käsijarru päällä. Se lonksuu pikkaisen, vaikka käsijarru on tiukalla, koska kengät heiluu myös.

Miksi? Tässä perusteluni.

Rummun sisällä on 2 puolikuun muotoista jarrukengiksi kutsuttua *IRTONAISTA* palaa, joita loitonnetaan toisistaan kohti rummun reunoja kun käsijarru laitetaan päälle.
Palat eivät ole siis kummastakaan päästä kiinteästi navassa. Lepotilassa vain palautusjouset vetävät kenkiään toisiaan kohti eli irti rummusta.

Alapuolella on säätöpultti KENKIEN VÄLILLÄ, joka pitää alaosat toisistaan säädetyllä vakioetäisyydellä niin ettei ne kumminkaan ihan laahaa rumpua kun yläosaa ele levitetty.
(Joten kumpaakaan palaa ei voi kiinteästi nivelöidä napaan)

Kenkien yläpuolella vaijerin vääntämä linkkumekanismi kampeaa KENKIÄ KAUEMMAKSI TOISISTAAN. (Ei siis kenkiä navasta)
Ettei jarruttettaessa kumminkaan kengät pyörisi rummun sisällä rummun kehän mukana on napaan laitettu stopparit molemille kengille ylä ja alapuolille. Näihin on siis jouduttu jättämään hieman väljää sen takia, että molemmat kengät pääsevät vapaasti liikkumaan ylhäältä sekä alhaalta ja puristamaan rumpua tasaisesti..

Useimmissa tavallisissa käyttörumpujarruissa on palat esim. alhaalta kiinni nivelellä navassa, eikä tuollaista lonksumista pääse juuri tapahtumaan... Mutta opel/saab jarruissa on tuon alapuolen säädön takia palat jouduttu jättämään irti navasta...


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Jaahas, eli homma taitaa olla ominaisuus eikä vika. OG900:ssa ei käsijarru klonksahtele, mutta tuohon aikaan ei saabeissa rumpuja ja kenkiä ollutkaan vaan ne ostettiin soitin- ja jalkineliikkeistä. Onneksi on tämä uudempikin Saappi niin pääse tutustumaan vanhempaan tekniikkaan :-)

-Timo-
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

TimoA kirjoitti:Onneksi on tämä uudempikin Saappi niin pääse tutustumaan vanhempaan tekniikkaan :-)
-Timo-
Jep, samat käsijarrukengät löytyy vm -78 Opel Senatorista :lol:

Eski
Vastaa Viestiin