Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Huomasin tuossa joululomalla kotosalla käydessäni isän SS:ssa, että kone tuntuu lämpiävän huomattavan hitaasti talvipakkasella. Äitini laittoi tänään sähköpostia samasta asiasta ja sanoi käyneensä asioilla ja lämmityslaite alkoi puhaltaa lämmintä vasta, kun hän tuli takaisin ja pysäköi auton. Tarkka ajomatka ei ole tiedossa, mutta etäisyyden tietäen minusta tuntuu oudolle, että kone ei siinä matkassa/ajassa ollut lämmennyt riittävästi. Kunnon pakkasiahan ei juuri ole ollut, mutta esimerkiksi viime talvena muutaman kerran autolla ajaneena en havainnut siinä mitään ongelmaa lämpiamisen suhteen. Nyt asia pisti heti silmään, kun ajoin autolla pitkästä aikaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko ehdotuksia toimenpiteiksi?

Sen verran tietoja autosta, että se on -04 SS 1.8t ja koneen kyljessä on säteilylämmitin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 00:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Tuossa puoli tuntia sitten tein itsekin havainnon, että lämmöt nousee todella hitaasti. Pakkasta 12 astetta.Ajoin varmaan 5-6km ja lämmöt nousi siihen 1/4. Käytin vielä automaatin manuaalipuolta, että sain pidettyä kierrokset siinä 2000 nurkilla.

Itsellä ne lämmöt nousee kyllä pidemmällä ajolla siihen normaaliin, mutta tuntuu kyllä että termostaatti on parhaat päivänsä nähnyt.

P.S. auto ei ollut lämmityksessä ennen ajoa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Aika hitaasti tuntuu lämpenevän, webasto on kyllä vahvasti harkinnassa. Lienee tuo iso öljymäärä yksi merkittävä tekijä tuossa lämpenemisen hitaudessa....Ja on "koteloon" sijoitettu lohkolämmitinkin aika heikko, suksenvoiteluraudasta puhumattakaan. Onkos kuka asentanut itse webastoa?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

lämmöt on normaalissa reilun 5 kilometrin ajon jälkeen
Saman suuntainen tuo minun pirssin käyttäytyminen kuin Bobilla. Motoriikka on 2.0t.
-Mscrnt-
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Samaa huomannut itsekin. Vaikka ulkolämpötila olisi vain hieman pakkasella tai vaikkana +0-> +2 asteessa, vie moottorin lämpeäminen melko pitkän ajomatkan, vaikka auto olisi ollut tolpassa hetken aikaa.

Autoni on 04 Aero.

SSAero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Miika79 kirjoitti:Tuossa puoli tuntia sitten tein itsekin havainnon, että lämmöt nousee todella hitaasti. Pakkasta 12 astetta.Ajoin varmaan 5-6km ja lämmöt nousi siihen 1/4. Käytin vielä automaatin manuaalipuolta, että sain pidettyä kierrokset siinä 2000 nurkilla.

Itsellä ne lämmöt nousee kyllä pidemmällä ajolla siihen normaaliin, mutta tuntuu kyllä että termostaatti on parhaat päivänsä nähnyt.

P.S. auto ei ollut lämmityksessä ennen ajoa.
Tänään oli 10 astetta pakkasta, kun polkaisin auton käyntiin ja se ei ollut yöllä/aamulla lämmityksessä. En huomannut, että auto olisi lämmennyt mitenkään erityisen hitaasti.

Itse asiassa molemmat autot (NG900 ja 9-3SS) tuntuvat lämpenevät yhtä nopeasti/hitaasti, joten en ainakaan voisi väittää, että vanhemmat Saabit olisivat lämpöisempiä kuin uudet.

Pari lämmitysjuttua kuitenkin eroaa NG900:n ja 9-3SS:n välillä:

kun käynnistän auton kylmänä, laitan molemmissa autoissa ACC:n 21 asteeseen. Kun auto on lämminnyt kunnolla, niin "sopiva" matka-ajolämpötila NG900:lla on 18 astetta, 9-3SS:llä 20 astetta, mutta tuo asia on ilmeisesti pikemminkin kiinni ilmastointilaitteiden kalibroinnista.

9-3SS:ssä on yksi epämiellyttävä piirre verrattuna NG900:een: kun autossa on takapenkkimatkustajia näin talvipakkasilla, 9-3SS:n takasivuikkunat tuppaavat vetämään huuruun, kun NG900:n takasivuikkunat eivät sitä tee vasta kuin kovilla pakkasilla (esim. -18 astetta). Syynä tähän on se, että koska 9-3SS:ssä on sivuilla turvaverhot, ei B -pilarissa ole lainkaan ilmanvaihtoaukkoja/-ritilöitä, kuten NG900:ssa. Ihme juttu. Tietääkseni Volvo V70:ssäkin on sivuilla nuo turvaverhot, mutta siinä on edelleen B -pilareissa nuo ilmanvaihtoaukot/-ritilät, jotka puhaltavat takasivuikkunoita kohti :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Piti oikein kokeilla tänään aamulla töihin mennessä tuota lämpiämistä. Eli -10C pakkasta, auto ei lämmityksessä. Tasan 11km maantieajoa, niin lämmöt normaalitasolla.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Päivitystä:
- 22 astetta pakkasta
- "lohko"lämmittimessä n. 1,5 h
- normaalilämmöt 7 km:n ajomatkan jälkeen
Joo, päivitystä:

21 astetta pakkasta. "Kylmä kalkkuna", eli auto käyntiin ilman lämmitystä :evil: Ei kuulostanut aluksi todellakaan mitenkään hyvältä. Ajettuani autolla noin 5-7 km lämmöt alkoivat olla lähellä normaalia.

P.S. Vaihdelaatikko tuntui tosi "tahmaiselta", kun auto oli kylmä. Taisi öljyt olla hieman kankeina :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

HUOM!
opel rautapannu lämpenee huomattavasti nopeammin kuin alulohko
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pasijalmari kirjoitti:HUOM!
opel rautapannu lämpenee huomattavasti nopeammin kuin alulohko
Joo, tod.näk. asia on näin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:Päivitystä:
- 22 astetta pakkasta
- "lohko"lämmittimessä n. 1,5 h
- normaalilämmöt 7 km:n ajomatkan jälkeen
Joo, päivitystä:

21 astetta pakkasta. "Kylmä kalkkuna", eli auto käyntiin ilman lämmitystä :evil: Ei kuulostanut aluksi todellakaan mitenkään hyvältä. Ajettuani autolla noin 5-7 km lämmöt alkoivat olla lähellä normaalia.

P.S. Vaihdelaatikko tuntui tosi "tahmaiselta", kun auto oli kylmä. Taisi öljyt olla hieman kankeina :evil:

Joku on joskus meikäläistä valistanut, että n. 25 asteen pakkasella, kun käynnistää koneen ilman lämmitystä, vastaa käynnistys n. 800 km:n ajoa. Osaako joku valistaa enemmän aiheesta?

SSAero
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

...
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Joku on joskus meikäläistä valistanut, että n. 25 asteen pakkasella, kun käynnistää koneen ilman lämmitystä, vastaa käynnistys n. 800 km:n ajoa. Osaako joku valistaa enemmän aiheesta?

SSAero[/quote]
Taitaa nykyisin olla tuo ajomatkavastaavuus 70km, ainakin joidenkin lähteiden mukaan
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Vastaa Viestiin