Bensankulutus kasvanut kylmällä ilmalla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Bensankulutus kasvanut kylmällä ilmalla

Viesti Kirjoittaja MP »

noniin, huomasin tässä tulipalopakkasilla (20 ja yli), että bensankulutus on tasaisella vauhdilla sen litran, pari suurempaa kun vielä muutaman päivän sitten. eli puoli tuntia on ajettu ainakin, moottorinlämpömittari normiasennossa, mutta bensaa menee suurinpiirtein saman verran kuin olisi kylmällä koneella startannut. (arvot siis mitattu tuolla :saab: :in ajotieturilla

Melkein sama ilmiö oli tuossa lämpimimmillä keleillä, eli bensaa tuntui kuluvan enemmän epätavallisen pitkään starttauksen jälkeen, vähintään siihen asti että mittari "sojotti täysin vasemmalle", mutta silloin kulutus laski kuitenkin normitasolle. Nyt kulutus pysyy korkeana, vaikka ajelin 30-45 minuuttia kaupunki/maantieajoa. Tuntuu kun olisi siis ryyppy päällä tai jotain :? ?

Eli siis lämmityslaite antaa lämmintä kabiiniin kyllä hyvin, ja moottorin lämmöt on viisarin mukaan normaalit. Mistä tuo viisari muuten saa lämpötilatiedon?

Voisko tuo moottorin imusarjan alla oleva lämpötila-anturi antaa virheellistä tietoa ja "pitää ryyppyä päällä"?

Ja toistan vielä, "lämpimämmällä" ilmalla (eli muutama pakkasaste noin viikko sitten), kulutus on myöskin mielestäni epätavallisen pitkään korkeampi, mutta tippuu kuitenkin sitten siihen normaaliin.

:|
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Oisko sama huoli, kun mulla, jottei kone lämpene.
Tosin en oo ennen havainnut mokomaa ongelmaa.
Ja nuo edelliset saabit on kyllä jaksanut koneensa lämmittää jopa yli 40 asteen kylmyyksissä. :)
Vaan eipä noissa edellisissä ollutkaan asteen tarkkuudella näyttävää mittaria. :?:

(Tieto lisää tuskaa) :?: .
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meinaatko "Kurko", että lämpötilaviisari näyttää oikein ja todellisuus on toista?

Oletko mitannut suoraan jostain jäähdytysnesteen lämpötilaa erillisellä mittarilla vai miten olet tullut tuohon tulokseen?

Niin, ja onko autossasi edelleen ko. ongelma vai ratkesiko jotenkin?

Meidän kulkineet on melko varmasti konepellin alustan osalta samoista palikoista kasattu. Voihan itselläkin moinen ominaisuus löytyä. Meneehän sitä bensaa enemmän talvella, mutta olen kyllä laittanut kylmäkäynnistyksen ja nykyisin kovin taajamapainotteisen ajon piikkiin.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kurko kirjoitti:Oisko sama huoli, kun mulla, jottei kone lämpene.
Kyllä se ainakin mittarin mukaan lämpenee, ja lämppäristäkin tulee vallan kuumaa ilmaa :? yli puolentunninkin ajon jälkeen vielä kulutus oli selvästi suurempi kuin ennen..
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tiedättehän toki, että se mittariston näyttö tulee lohkon päästä, termarikotelon vierestä ja se ruiskun lämpötilatieto tulee lohkon kyljestä, imusarjan putkien välistä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Jope kirjoitti:Tiedättehän toki, että se mittariston näyttö tulee lohkon päästä, termarikotelon vierestä ja se ruiskun lämpötilatieto tulee lohkon kyljestä, imusarjan putkien välistä?
Noniin sieltähän tuli vastaus kysymykseeni, kiitos :) Eli voisin kuvitella että tuo imusarjan alla oleva lämpötila-anturi VOISI olla viallinen ja syöttää liian alhaista lämpötilaa ruiskulle, joten se koittaisi rikastaa konetta.. olisiko tällainen mahdollista.. :?: Koska viisarin mukaan koneen lämmöt on muuten ihan kunnossa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

MP kirjoitti:
Jope kirjoitti:Tiedättehän toki, että se mittariston näyttö tulee lohkon päästä, termarikotelon vierestä ja se ruiskun lämpötilatieto tulee lohkon kyljestä, imusarjan putkien välistä?
Noniin sieltähän tuli vastaus kysymykseeni, kiitos :) Eli voisin kuvitella että tuo imusarjan alla oleva lämpötila-anturi VOISI olla viallinen ja syöttää liian alhaista lämpötilaa ruiskulle, joten se koittaisi rikastaa konetta.. olisiko tällainen mahdollista.. :?: Koska viisarin mukaan koneen lämmöt on muuten ihan kunnossa.

Jos epäilet lämpötila-anturia, vaihda se. Eipä tuo mahdottomia maksa.
Vesitilassa ollessaan se myös iän myötä tuppaa paskottumaan.
Sekin vaikuttaa toimintaan.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin