Bensamittari rikki ja lämppäripuhallin vinkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Bensamittari rikki ja lämppäripuhallin vinkuu

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kuten otsikosta näkee, on pari ongelmaa nyt satkun kanssa. Ensinnäkin tuo lämppäripuhallin vinkuu lämmettyään ikävästi. Laitteen irroitusoperaatio on jo tuttu, mutta mihin kohtaan pitäisi rasvaa/öljyä laittaa? Mistäkohdin se puhaltimen akseli on tuettu? Kerran muistan paikallaan olevaan puhaltimen moottoriin yläpäästä valuttaneeni pari tippaa öljyä ja oli huono ratkaisu, kun tukki hiilet. Nyt siis päätin kysyä oikeaa paikkaa rasvalle ennen laitteeseen kajoamista.

Myös bensamittari käyttäytyy omituisesti. Tankkasin tankin täyteen, mutta mittari nousi vain hieman yli sen 45 -merkin. Käsittääkseni tankki on kuitenkin jotain 60l paikkeilla? Ajelin siitä sitten n. 300km ja tämän jälkeen mittari oli vajonnut n. 15l paikkeille, eli mittarin mukaan kulutus oli 30l/300km. Tämähän on ihan ok. Jos taas lasketaan, että tankki oli täynnä ja jäljellä 15l, niin kulutushan oli 45l/300km, mikä kuulostaa aika uskomattomalta.
Seuraavan 100km ajon aikana mittari ei sitten liikkunut 15l-merkistä mihinkään, joten mahtaakohan tuossa nyt olla joku vika, että mittari nousee ja laskee kyllä oikeassa suhteessa, mutta pysähtyy 15-merkin kohdalle ja näyttää siitä ylöspäin 10 litraa vikaan?
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Re: Bensamittari rikki ja lämppäripuhallin vinkuu

Viesti Kirjoittaja Limmo »

akyttala kirjoitti:Myös bensamittari käyttäytyy omituisesti. Tankkasin tankin täyteen, mutta mittari nousi vain hieman yli sen 45 -merkin. Käsittääkseni tankki on kuitenkin jotain 60l paikkeilla? Ajelin siitä sitten n. 300km ja tämän jälkeen mittari oli vajonnut n. 15l paikkeille, eli mittarin mukaan kulutus oli 30l/300km. Tämähän on ihan ok. Jos taas lasketaan, että tankki oli täynnä ja jäljellä 15l, niin kulutushan oli 45l/300km, mikä kuulostaa aika uskomattomalta.
Seuraavan 100km ajon aikana mittari ei sitten liikkunut 15l-merkistä mihinkään, joten mahtaakohan tuossa nyt olla joku vika, että mittari nousee ja laskee kyllä oikeassa suhteessa, mutta pysähtyy 15-merkin kohdalle ja näyttää siitä ylöspäin 10 litraa vikaan?
Omassa satkussa bensamittari toimi aina näin, ei tullut koskaan mieleen, että se olisi varsinainen vika vaan enemmänkin ominaisuus. Eli aina tankatessa mittari jäi tuohon hieman yli 45 litran kohdalle ja alapäässä taas viipyi pitkään tuossa 15 litran kohdalla.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie en oo koskaan saanu omaan satkuun tankkia täyteen? eli jää aina alle yläviivan vaikka kuinka lorottelis hiljakseen loppua kohti.... mut aina jää vajaaksi..... ja juu eka puolisko tankista hurahtaa silmissä ja sit viipyy... tuntuu ettei lopu koskaan....... ja sit tekee sitä et 15l jälellä niin menee ihan nolliin ja välillä nousee taas paljon ylemmäs!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla sama.

Sitten tietää, että bensa on melko vähissä, kun neula on punaisen alueen alapuolella. Silti on vielä matkaa, että bensavalo syttyy.

Jossain 30l paikkeilla tuntuu lukemat uskottavimmilta matkamittarin mukaan.

Olikohan niin, että bensavalo alkaa vilkkua ensimmäisenä vain oikealle vauhdilla kaartaessa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Johan on mystinen bensamittari Saabille tehty. Köyhille mittari valehtelee, että bensaa ei kulu lainkaan, kun pysyy siinä 15l kohdalla kokoajan ja rikkaille, joilla on varaa ottaa täyteen, näyttää, että ainetta hukkuu tankista 15-20l sadalla.

Tuossa -84 vuotisessa satkussa muistaakseni toimi mittari niin, että täyteen tankatessa mittari nousee reilusti asteikon yli ja mittari laskee sitten jotakuinkin samaa tahtia, kun bensa kuluu. Valo syttyy myös siinä punaisen paikkeilla, tässä uudemmassa tosiaankin valo taitaa syttyä reilusti punaisen alapuolella. No mutta ei ainakaan tarvitse pitää huolta,että kulutus olisi sitä 15l luokkaa, vaan noin kympillä mennään.

Jokin aika sitten täyteen tankkaus, 1000km ajoa (toki välissä tankattiin myös) ja taas täyteen osoitti kulutuksen olevan 11l sadalla, 25% ajosta on kaupunkiajoa ja loput maantiellä, mikä ei muuten mielestäni ole paha kaasarisatkulle talvella tuollaisella kaupunki/maantie-suhteella. Kesällä pelkässä maantieajossa lyhyemmällä testimatkalla tuli 8l paikkeille.

No bensamittarin ongelma/ominaisuus on nyt tiedossa, joten onko kellään vinkkiä millä rasvalla ja minne pitää lämppärin puhallin voidella, jotta lakkaa hirveän ulvomisensa? Hiilet puhaltimeen on taidettu vaihtaa kolmisen vuotta sitten, jonka jälkeen on pelannut oikein hienosti, mutta nyt jonkin aikaa on tosiaankin ulvonut lämmettyään erittäin ikävästi.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hiilet puhaltimeen on taidettu vaihtaa kolmisen vuotta sitten, jonka jälkeen on pelannut oikein hienosti, mutta nyt jonkin aikaa on tosiaankin ulvonut lämmettyään erittäin ikävästi.
Jos tuota puhallinta on jo kerran elvytetty niin ainoo järkevä teko on vaihtaa uusi. On siinä sen verta kumminkin hommaa ettei moneen otteeseen huvita tehdä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Bensamittarissa on siellä mittariston takana sellainen ovaalin muotoinen kosketus pala, siinä suoraan mittarin takana, saa jotenkuten rassattua kaiutin ritilän kautta... sitä liikuttelemalla ja rassaamalla saattaa mittari rueta toimimaan... Omassa ainakin rupes toimimaan ja on toiminu jo vuoden..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tekohengitinpä lämppäripuhaltimesta tänään ylimäärä'iset vinkunat pois. Porasin 1,5mm terällä reiän puhaltimen kuoren juureen ja suihkin aseöljyä siitä akseliin. Vinkuna lakkasi. Pienoisporakoneella onnistui hyvin poraamaan kaiutinritilän kautta.

Alunperin olin ajatellun ruuvata puhaltimen irti kaiutinaukon kautta ja nostaa sitä sen verran, että saan akseliin suihkutettua jotakin. Eipähän niitä ruuveja saanut auki. Kojetaulun purkaminenkaan ei kiinnosta, joten onneksi tuli mieleen vetäistä huoltoreikä puhaltimeen. Tarttee aina välillä rasvata, jos vaikka kestäisi toiset 400tkm puhallin..
Vastaa Viestiin