Halpaa kun saippua... Treen Metro-Autolla väittivät pelkkien etuläppien hinnan olevan tuota luokkaa muutama vuosi sitten.
Edelliseen Tonnariini askartelin 90-luvun alun Hiacen etukuraläpistä läpät eteen... tuli mielestäni pirun hyvät. Nykyiseen nysväsin Motonetin Saab tekstillisistä tarvikeläpistä sopivat... kului laastaria paketti, sormet paloivat kuumailmapuhaltimen kanssa ja lopputuloskaan ei ole yhtä hyvä kuin edellisissä, mutta tekevät tehtävänsä.
Viime kesänä asentelin silloiseen tonnariini etuläpät, makso Metro-autossa jotain 70 euroa. Olihan ne ainakin isot, alkuperäset ja istu paikalleen hyvin, mutta voi sitä kiroilun määrää ku yritin niitä kiinnityspisteitä laittaa paikalleen ilman sitä "erikoistyökalua" . Toinen käsipari auttoi kummasti ja homma hoidettiin kotiin..
Tuli selattua saabin lisävaruste kirjasta vuodelta 1995 ja siinä oli lyhyet ja pitkät lätkät tonnariin.
Eli onko niitä saatavilla vielä molempia vai vain toista settii.
Erikoistyökalu asennukseen? Eli homma ei olekkaan pistä ruuvit kiinni ja menoks....
Ei siinä mitää erikoistyäkaluja tartte olla. Ne mukana tulevat rutistettavat kiinnikkeet saa heittää huishe***iin ihan samalla kättelyllä, ja laittaa kunnon rosteriset ruuvit ja mutterit (pilteemasta) tilalle, saa ne sitten joskus aukikin.
Tuli ostettua (89€/pari eli 20% alennuksella, LänsiAuto Olari) pari viikkoa sitten 9000 CS alkuperäiset pitkän malliset takaroiskeläpät.
Autoni on Saab 9000 CS-96 2.0t.
Ohjeiden mukaan CS:n pitäisi porata ylimmän ja kahden alimman ruuvin reikä. Ylimmän joutuisi poraamaan lokasuojan sisäpintaan.
Pysyykö roiskeläppä paikallaan ilman ylimmäistä ruuvia?
Itseäni ei hirveästi innostaisi porailla metallipintoihin ylimääräisiä reikiä.
Jos pysyy, niin kannattaako roiskeläppä katkaista yläosasta hieman lyhyemmäksi (esim. viimeisen kiinnitetyn ruuvin yläpuolelta), jotta roiskeläpän ja lokasuojan väliin ei kertyisi niin paljoa likaa?
Vai olisiko parempi hankkia toisen malliset roiskeläpät, jotka normaalistikin kiinnittyvät vakio reikiin (jos tuollaisia löytyy)?
Kuvan perusteella läpät näyttäisivät alkuperäiseltä.
Asennuksesta
CC: korissa valmiina tarvittavat kiinnityskohdat
CS: korissa/muoveissa ei ole valmiina kaikki kiinnityskohtia (alimmat/ylin)
Isäni CD-91:ssä oli valmiina ainakin ylimmän kiinnikkeen reiät. Reiät ovat tällä hetkellä tulpattuina alkuperäisellä kumitulpalla.
Ilmeisesti Saab ei ole kuvitellut, että joku alkaisi asentamaan takaroiskeläppi CS:ään
-Make
No sitä minä veikkailinkin että alkuperäiset ovat sillä lukeehan niissä saab (mutta varmasti lukee jossain tarvike lätkissäkin) ja toiseksi ovat aika jämäkkää tekoa.