Mikä kaiuttimissa rikkoutuu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Mikä kaiuttimissa rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Laittelin tuossa viikonloppuna pari vuotta varastossa majailleet Philipsin 6x9 2-tiekaiuttimet satkuun.
Stereot päälle ja volumit kaakkoon, mutta, mutta, kajareista ei kuulu pihaustakaan :evil:

Testailin sitten pienemmillä kaiuttimilla ja niistä kuului ihan hyvin, joten piuhoitukset ja päätevahvarit on kunnossa.

Nyt sitten ihmetyttää että mikä noissa kaiuttimissa oikein on rikkoutunut säilytyksen aikana?
kajarit on päällisin puolin todella hyvässä kunnossa, kalvot ehjät ja johdot kiinni????

Onko tuolla kalvojen alla jotain komponentteja jotka voivat rikkoutua tai hapettua.
Tämä pohdinta siis ihan kaiuttimien mekaniikkaan/rakenteeseen liittyvän mielenkiinnon vuoksi, joten toteamus "osta vaan suosiolla uudet" ei toimi :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kaiuttimen toiminta perustuu sähkömagnetismiin:

- kaiutinrunkoon on liimattu kestomagneetti, joka pysyy paikallaan
- kartion pohjassa on tuon em. magneetin sisällä kela, jonka läpi kulkeva virta aiheuttaa sähkömagneettisen ilmiön

Kestomagneetti tuskin hajoaa, mutta kartion perässä oleva kela saattaa hapettua poikki.

Laitoitko tosiaan volumen kaakkoon, vai oliko se vain kielikuva? Vahvistimesi saattoi polttaa tuon kelan, jos tosiaan käänsit sen täysille.. Silloin tosin yleensä tulee hieman savukiehkuroitakin kaiuttimesta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Vaikka bassoelementin puhekela olisikin poikki, niin kuulostaa aika epätodennäköiseltä että samoin olisi toisella bassoelementillä, sekä molemmilla diskanttielementeillä. Veikkaisin kaikesta huolimatta jotain häpsyä liitinpuolella.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Todennäköisesti jokin liitin fuulaa...
Saab 900 2.0t Cab -97
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

qaw kirjoitti:Vaikka bassoelementin puhekela olisikin poikki, niin kuulostaa aika epätodennäköiseltä että samoin olisi toisella bassoelementillä, sekä molemmilla diskanttielementeillä. Veikkaisin kaikesta huolimatta jotain häpsyä liitinpuolella.
Tai sitten nupit kaakossa asennossa vahvari antoi DC:tä ulos ja poltti diskantit - tämä saattaa olla tapahtunut aiemminkin. Pienikin vahvari saattaa tehdä tämän aivan voimakkuusnupin ääriasennossa.

Tai kaiuttimeen liittyvä diskantin suodinkonkka on mennyt piloille. Lämpötilan ja kosteuden vaihtelut tai liian kuiva säilytyspaikka ovat myrkkyä kondensaattoreille.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Testasin tuossa kaiuttimia antamalla niille suoran virtapiikin, ei tapahtunut mitään.
Tuo suodinkonkka josta Bob puhuu alkaa tuntua hyvältä selitykseltä.
Tuo "nupit kaakkoon" oli vertauskuva, tosin tämä setti on kokenut senkin, ja särkymättä. Eli kyseessä edellisen, edellisestä autostani toimivana purettu paketti.
Mistähän tuota suodatinkonkkaa pitäisi fyysisesti etsiä? Kartion altako?

Niin ja kokonaisedullisia (hinta/laatu) kaiuttimia myyviä verkkokauppoja ja voi alkaa mainostaa, täältä landelta kun ei viitsi lähteä mitään tuonhintaista vartavasten hakemaan :)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

MacTurbo kirjoitti: Mistähän tuota suodatinkonkkaa pitäisi fyysisesti etsiä? Kartion altako?
Tuonne osittain piiloon ne on useimmiten rakennettu.
Kuva

Mittaa yleismittarin kanssa, että millaista vastusta kaiuttimet tarjoavat.
Jos näyttää n.4ohm, niin puhekelan langat ovat ehjät.
Jos lukema on nolla, niin jossain on katkos
Jos lukema on jotain megaohmien luokkaa, niin kela on palanut.

Liikkuuko kartio normaalisti käsin painettaessa?
Joskus on kaiuttimen putoamisen tai muun vastaavan seurauksena magneetti saanut sellaisen iskun, että magneetin keskitolppa on irronnut ja se painaa puhekelan/kartion totaalisen jumiin.
MacTurbo kirjoitti:Niin ja kokonaisedullisia (hinta/laatu) kaiuttimia myyviä verkkokauppoja ja voi alkaa mainostaa, täältä landelta kun ei viitsi lähteä mitään tuonhintaista vartavasten hakemaan :)
Powerset Tampereella ainakin toimittaa ympäri Suomen autohifiä ja palvelu / tietämys ovat todella kohdallaan.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minulta voisi löytyä yhdet ylimääräiset kajarit..( 300W max )
Ja muovikartiolla..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Voi rähmä :!:
4 kk vanhat kaiuttimet, ja taas kappaleina. :evil:
Pöntöistä kuuluu pelkät diskantit, bassokartiot ei liiku yhtään. Eihän laatua tietysti saa halvalla, mutta ei ennen kaiuttimet sentään näin surkeita ollu.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kovaa soitettaessa puhekela voi pohjata, eli törmää sinne magneetin pohjaan asti. Siinä tilanteessa puhekelaa kasassa pitävä pahvinen tai keinokuituinen putki ryttääntyy päästä ja alkaa kanittamaan magneetissa olevassa urassa. 6x9:ssä, joissa tuo diskantti on kiinni keskellä kaiutinta ja magneettia sellaisen tapin varassa, voi toisinaan alkaa rahisemaan bassojen tahdissa, kun tapin ja kaiutin kalvon välisestä raosta menee roskia tuonne puhekelan ja magneetin väliin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mertmi kirjoitti:Kovaa soitettaessa puhekela voi pohjata, eli törmää sinne magneetin pohjaan asti. Siinä tilanteessa puhekelaa kasassa pitävä pahvinen tai keinokuituinen putki ryttääntyy päästä ja alkaa kanittamaan magneetissa olevassa urassa.
Hmmm, tuo kuullostaisi hyvältä diagnoosilta tähän viimeisimpään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Mittaa löytyykö mitään vastusta kaiutinterminaalista. Jos näyttää ääretöntä, basso rikki. Siitä voi olla mennyt myös jompi kumpi litz-lanka, joka vie virran puhekelalle, tai litzin ja puhekelan/terminaalin juotosliitos.
Puhekelan ja litzin liitos löytyy yleensä pölykupin alta, sen saat irti varovasti terävällä mattopuukolla.
:P
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Vastaa Viestiin