Jos ja kun autosi moottori on
2.1 16V, niin siinä se syy on. Minulla on ollut Saabeja pitkä liuta ja AINOA, joka on kuluttanut öljyä oli tuo -92 mallinen 2.1 litrainen. Kaupungissa kaikki sujui ok, mutta kun vetäisi maantielle niin johan alkoi maistumaan. 800 km maantielenkki vei tikun pohjaan. Auto ei savuttanut, pakokaasuarvot olivat hyvät, veto puhdasta ja terhakkaa ja peli kaikin puolin kunnossa. Omassani oli kilometrejä silloin 240tkm.
Sinunkin koneeseesi on luultavasti vaihdettu takuuna sisuskalut niiden teflonpinnotteisten mäntien tilalle, mutta jos ei ole niin sitten olet pississä, tai euroissa, ihan miten vaan.
Tuon 2.1 litraisen tyyppivikana on suuri öljynkulutus joissakin yksilöissä, syytä ei vielä kukaan ole osannut sanoa, ei edes "omakorjaajani" joka 30-vuoden kokemuksella Saabeista vain kohautti olkapäitään ja sanoi, ettei asiaa ikinä tutkittu kunnolla, vaihdettiin vain puoli konetta takuuna.
Hyvässä lykyssä homma toimii vain lisäämällä sen 1litran/1000 km. Vaihda koneeseen Neste 10w-30 mineraalit ja lisäile sitä, niin ei maksa paljoa. Vaihto töineen ja suodattimineen 22 euroa
Ai niin, omastani kuului myös sellainen ikävä kalkatus kylmänä hieman liian kauan, ja sen takia sen pois vaihdoinkin ennenkuin alkoi oikeasti maksamaan. En ole kysynyt joutuiko uusi omistaja tekemään minkälaatuista remonttia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713