Etujarruletkun vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja reko »

Tilanne on seuraava: auto on 9000CDE 2,3t -96. Vasemman puoleisesta etujarruletkusta löytyi viiltovaurio ja letku on vaihdettava. Ostin letkun, irrotin pyörän ja tutkiskelin miten vaihto tapahtuisi. Eipä se ihan noin vain käynytkään. Ajattelin ensin irrottaa jarruputken ja letkun liitoksen, joka näyttää olevan tuettuna pyöräkotelon aukossa olevaan kannattimeen. Jotta liitokseen pääsisi kannattimen yläpuolelta käsiksi näyttäisi olevan ainakin osittain irrotettava sisälokaria. Eipä sitten jarruputkessa olevaan liitinosaan sopinut avaimeni: 11m oli liian pieni ja 12mm liian suuri. Enpä ollut myöskään varma onko ko. liitin kierteeltään oikeakätinen (aukeaisi vastapäivään kiertäen) vai vasenkätinen (aukeaisi myötäpäivään kiertäen).

Nyt kysymyksiä, joihin toivoisin kokemukseen perustuvia vastauksia
- mikä on avainkoko ko. putken liittimeen -onko se mahdollisesti joku tuumakoko (letkussa olevaan liitinosaan näyttäisi käyvän 17mm avain)
- onko kierre oikea vai vasenkätinen
- onko koko sisälokari irrotettava vai onnistuuko liittimen irrotus ja kiinnitys vain raottamalla lokarin reunaa
- onko letkussa olevassa jarrusatulaan tulevassa liittimessä oikea vai vasenkätinen kierre ( ajattelin, että se olisi ehkä erikätinen jarruputkeen tulevan liittimen kierteen kanssa?)

Tuntuisikohan juttu jolle kulle tutulta ja koetulta?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja Jope »

reko kirjoitti: - onko koko sisälokari irrotettava vai onnistuuko liittimen irrotus ja kiinnitys vain raottamalla lokarin reunaa
Ota taaempi lokarin puolisko irti, jos et saa raottamalla.. Voi tehdä kyllä tiukkaa lokari paikallaan, se lärpäke putkien päällä on aika pitkä.
- onko letkussa olevassa jarrusatulaan tulevassa liittimessä oikea vai vasenkätinen kierre ( ajattelin, että se olisi ehkä erikätinen jarruputkeen tulevan liittimen kierteen kanssa?)
Satulan liittimessä on ihan normaali kierre.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyllä, ota se taaempi lokasuojan puolisko irti vaan, että pääset hyvin käsiksi liitokseen. Se saattaa sitten olla tiukassa ja "jarruputki"lenkkiavaimet ovat aika pakollisia, muuten lipsuu luultavasti yli. Koko(ja?) en muista tähän hätään, joku voi varmasti täydentää..? :? Viimeinen keino jos ei otetta saa tai epäonnistuu ja menee pyöreäksi on sitten kunnon ote lukkopihdeillä..

Satulan pää lähtee sitten helpommin. EIKÄ niitä tarvitse tolkuttomasti kiristääkään. :wink:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tuohon omaan cc:hen vaihdoin uudemmat jarrut niin kaikki kierteet ihan normaaleita.
Toiselta puolelta sai ilman sisälokarin irrotusta keploteltuu mutta loppujen lopuksi irrotin molemmilta sisäloksut niin oli helpompi.

Ei mulla ainakaan mitään erikoismittasia avaimia ollu, normaali kita-avain ei oikein noissa toimi, halkastu lenkki, siis noita varten tehdyl saa paremman otteen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihdoin omaani pari vuotta sitten jarruletkut eteen, oli kokolailla tiukassa ja putkimutteritkin ruostuneet aika pieniksi. Viilasin vielä pienemmäksi, liuotin päivän crc:llä, kuumensin toholla ja väänsin jarruputkiavaimella, jota puristin lukkopihdeillä niin ettei pääse laajenemaan vääntäessä.

Ilmeisesti nuo oli ihan alkuperäiset jarruletkut vuodelta 1986.

Jarrunestesäiliö saattaisi olla hyvä laskea tyhjäksi tai ainakin avata ilmausnippa tai irrottaa letku satulasta ennen kuin kovasti lähtee kuumentelemaan. Letku poksahtaa mieluusti irti päätyliittimestä, ja jarruneste palaa hyvin jännännäköisellä harmaalla sankalla savulla.

Kierteet on ihan normaaleja vastapäivään aukeavia.

Tuolla kuvia mm. letkunvaihdosta: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste2/
Viimeksi muokannut jus, To Marras 20, 2008 00:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Jarruletkun vaihto onnistui -kiitos kaikille ohjeita antaneille. Sen verran tiedoksi, että Motonetistä myyty letku sopivana vm. -96 on kuitenkin ns. vanhemman mallin letku. Siinä on yksi kiinnitinkumi, mutta siitä puuttuu ko. vuosimalliin kuuluvat kaksi "tukikumirengasta". Ne täytyi sitten ottaa vanhasta letkusta ja "pielavetisesti" laittaa uuteen letkuun, mutta tulihan siitä niinkin toimiva.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja et »

Miten tuo letku on kiinni kannakkeen yläpuolelta? Joku ruostunu sokka vai levy? Sisälokaria en irrota ja pakkasta tulossa...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

et kirjoitti:Miten tuo letku on kiinni kannakkeen yläpuolelta? Joku ruostunu sokka vai levy?
Levymäinen ruostunut sokka, pitäisi lähteä "vetämällä" ulospäin, poikittaissuuntaan auton kulkusuuntaan nähden.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

jus kirjoitti:
et kirjoitti:Miten tuo letku on kiinni kannakkeen yläpuolelta? Joku ruostunu sokka vai levy?
Levymäinen ruostunut sokka, pitäisi lähteä "vetämällä" ulospäin, poikittaissuuntaan auton kulkusuuntaan nähden.

Kuva
Morjesta, katsastus setä pompautti tonnarin etujarruletkujen takia ja ne pitäisi vaihtaa.
Siispä kuinka tuo letku lähtee irti yläpäästään? OK, yläpuolella on tuollainen sokka, mutta mites nuo hitsitärpit kannakkeen alapuolella? Näyttää kuin letku olisi hepattu kiinni kannattimeen?

Eihän se nyt niin voi olla?

t: Peukalo keskellä kämmentä, mutta silti intoa yrittää!!
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

ÄÄÄTTSIHHHh kirjoitti:OK, yläpuolella on tuollainen sokka, mutta mites nuo hitsitärpit kannakkeen alapuolella?
Ne hitsitäpit on ainoastaan kannakkeen alapinnalla estämässä letkun pyörimistä kun putkiliitosmutteria kiristetään. Letkun saa vedettyä pois kannakkeesta kun putken liitos on avattu ja sokka vedetty pois.

Tuossa kuva vielä letkusta ja sokasta irtonaisena:
Kuva

EDIT: Biltema 66-448 Jarruputken kiinnike on lähelle oikeanlainen, viilasin hahloa hiukan leveämmäksi ja pyöreämmäksi, muuten tuntui kohtuuttoman tiukalta.
Viimeksi muokannut jus, To Maalis 21, 2024 20:53. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

jus kirjoitti:
ÄÄÄTTSIHHHh kirjoitti:OK, yläpuolella on tuollainen sokka, mutta mites nuo hitsitärpit kannakkeen alapuolella?
Ne hitsitäpit on ainoastaan kannakkeen alapinnalla estämässä letkun pyörimistä kun putkiliitosmutteria kiristetään. Letkun saa vedettyä pois kannakkeesta kun putken liitos on avattu ja sokka vedetty pois.
Kiitokset suuret jus! Ja kiitokset foorumille!
Mihinkään muuhun automerkkiin ei saa näin nopeasti apua! :D
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Re: Etujarruletkun vaihto

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

Ajattelin vielä raportoida tänne että homma onnistui!
Katsoimme toisen puolen vaihdettuamme parhaaksi jättää lokari irrottamatta kun yksi ruuvi vastusti operaatiota. Sen sijaan leikkasimme luukkuun 5cm viillon jotta siitä sai sitten "läpän" ylös kääntämällä hieman lisätilaa vaihtoa varten.
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
Vastaa Viestiin