Ohjaustuntuma ei miellytä, mitkä hyvä kesärenkaat NG900:een?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 11:22
- Paikkakunta: Järvenpää
Ohjaustuntuma ei miellytä, mitkä hyvä kesärenkaat NG900:een?
Itselläni alkoi koko auto ärsyttämään kun tässä vaihdatin alle kesäkumit. Ihmetteln kyllä miten rengas voi voi vaikuttaa niinkin voimakkaasti kuin se vaikuttaa (tai ainakin tähän Saab NG900:een) mutta kai se on aivan normaalia? En ole kyllä muiden henkilöiden valittavan omasta autosta että renkailla olisi jotain merkitystä. No itse asiaan.
Alun perin (tai siis edelliset jotka tuntuivat toimivan kunnolla) olivat 186/65 15" Dunlop SP10 renkaat. Niihin olin tyytyväinen eikä niistä ollut mitään pahaa sanottavaa.
Sitten viime kesänä piti vaihtaa uudet kumit vanhojen tilalle ja uusiksi renkaiksi tuli Nokian RNHi kesärenkaat. Renkaat olivat aivan karmeat ja rengas ohjasi aivan liian herkästi. Esim. moottoritienopeuksilla rengas ohjasi niin pienestä liikkeestä että ajamisessa kaikki keskittymikyky meni itse ohjaamiseen ja ajaminen muuttui hieman epämukavaksi toimepiteeksi. Auto ohjasi liian herkästi, varsinkin moottoritienopeuksissa 110-130km/h. Muuten rengas oli hyvä, kevyt ohjata (kaupunkioloissa), mukava ja hiljainen. Ohjauksen herkkyys kuitenkin häiritsi niin paljon että päätin kesän ajettuani vaihtaa tilanne vähän rauhallisemman renkaan.
Talvella alle tuli 185/65 15" Nokian Hakkapeliitta 1 ja se tuntui aluksi todella aliohjaavalta. Renkaaseen kuitenkin tottui todella helposti. Samoin moottoritieominaisuudet olivat todella hyvät ja autoa oli mukava ja vakaa ajaa moottoritiellä. Kaupungin keskustoissa ohjaustuntuma oli mukavan kevyt.
Nyt kesän kynnyksellä kuitenkin päätin että ostan tilalle rauhallisemmat renkaat ja renkaiksi ajattelin ensiksi Michelin Energy. Sain kuitenkin ostettua Michelin Pilot Primacy ja vieläpä V nopeusluokalla. Aluksi ajattelin että renkaat olisivat liian kovat mutta mitäs ollakkaan renkaat eivät tuntuneet ohjaavan ollenkaan (edes talvirenkaisiin tottuneena). Renkaiksi valitsin 195/65 15" vaikka Saabiin suositeltiin 195/60 15" tai 185/65 15" renkaita. Hiukan isompi profiilin/renkaan koon muutos vaikuttu selvästi auton kiihtyvyyteen niin että auto tuntui huomattavasti tehottomammalta kuin edellisillä 185/65 15" talvi ja kesärenkailla.
Michelin ohjasi todella laiskasti, ohjaus tuntui huomattavasti raaskammalta (leveys vaikutti varmaan asiaan, mutta varmaan myös pehmeä rengas). Hiljainen se ainakin oli mutta en kyllä huomannut paljoa eroa edellisiin Nokian NRHi renkaisiin nähden. Tosin vaikea arvioida kun tuli välissä talvirenkailla ajettua.
Nyt ainakin Michelinin Pilot Primacy on todella raskas ja aliohjaava (joskin mukava maantiellä) ja Nokian NRHi todella herkkä ja yliohjaava.
Itselläni tuli ainakin opittua etten enää tähän autoon vaihda ainakaan korkeampiprofiilisempaa rengasta kuin suositellaan vaikka luulin ettei tuollainen 5 yksikön eroa huomaisi juuri ollenkaan, mutta kummasti se kyllä vaikutti. Joku muukin sanoi samaa tosin 205/55 ja 205/50 profiilin renkaasti joissa ero oli myös huomattava vaikka luku oli miltei sama.
Nyt tuntuu että Continental tuntuisi sellaiselta joka voisi olla noiden renkaiden välimaastosta (Nokian NRHi ja Michelin).
Jotenkin alkaa pähkäilyn lomassa ajatella että olisiko tuo Continental sittenkin se paras vaihtoehto. Siitä on nimittäin sanottu että se ohjaa nopeasti ja tarkasti mutta ei aivan yhtä terhakkaasti kuin Nokian. Samoin se ei myöskään ole yhtä veltto kuin Michelin jota testeissä on kerrottu olevan rengas joka on veltto ja rauhallinen ja josta sporrtisuus on kaukana.
Pirelliä en edes uskalla pitää edes vaihtoehtona (varmasti pahempi kuin Nokian) sillä sen ohjattavuutta on jopa hakuttu liian ärhäkkääksi ja sporttiseksi. Sen lisäksi Pirelliä on monessa testissä haukuttu epämukavaksi. Toinen rengas joka ei sytytä on Goodyear joka on testien perusteeltaan aika samanoloinen rengas kuin Michelin.
Olisiko teillä jotain suositusta mikä rengas olisi hyvä kompomissi josta löytyisi helppo kevyt ohjattavuus muttei liian herkkä moottoritie nopeuksia ajatellen.
EDIT!!!
Rengasliike oli laittanut renkaisiin paineet päin persettä.... jokaisessa renkaassa oli noin 2.0 baria ja olipa toisessa takarenkaassa joku äkkisiltään katsottuna 1,8-1,9baria. Kun pistin renkaisiin huoltoasemalla painetta noin 2,25 niin ohjaus keveni tuntuvasti. Renkaan luonnetta se ei paljoa vaikuttanut. Michelin aliohjaa yhtä paljon kuin ennenkin, mutta se ärsyttävin piirre eli eli todella raskas ohjattavuus korjaantui pois päiväjärjestyksestä. Nyt alan jo olla suht tyytyväinen uusiin renkaisiin.
Alun perin (tai siis edelliset jotka tuntuivat toimivan kunnolla) olivat 186/65 15" Dunlop SP10 renkaat. Niihin olin tyytyväinen eikä niistä ollut mitään pahaa sanottavaa.
Sitten viime kesänä piti vaihtaa uudet kumit vanhojen tilalle ja uusiksi renkaiksi tuli Nokian RNHi kesärenkaat. Renkaat olivat aivan karmeat ja rengas ohjasi aivan liian herkästi. Esim. moottoritienopeuksilla rengas ohjasi niin pienestä liikkeestä että ajamisessa kaikki keskittymikyky meni itse ohjaamiseen ja ajaminen muuttui hieman epämukavaksi toimepiteeksi. Auto ohjasi liian herkästi, varsinkin moottoritienopeuksissa 110-130km/h. Muuten rengas oli hyvä, kevyt ohjata (kaupunkioloissa), mukava ja hiljainen. Ohjauksen herkkyys kuitenkin häiritsi niin paljon että päätin kesän ajettuani vaihtaa tilanne vähän rauhallisemman renkaan.
Talvella alle tuli 185/65 15" Nokian Hakkapeliitta 1 ja se tuntui aluksi todella aliohjaavalta. Renkaaseen kuitenkin tottui todella helposti. Samoin moottoritieominaisuudet olivat todella hyvät ja autoa oli mukava ja vakaa ajaa moottoritiellä. Kaupungin keskustoissa ohjaustuntuma oli mukavan kevyt.
Nyt kesän kynnyksellä kuitenkin päätin että ostan tilalle rauhallisemmat renkaat ja renkaiksi ajattelin ensiksi Michelin Energy. Sain kuitenkin ostettua Michelin Pilot Primacy ja vieläpä V nopeusluokalla. Aluksi ajattelin että renkaat olisivat liian kovat mutta mitäs ollakkaan renkaat eivät tuntuneet ohjaavan ollenkaan (edes talvirenkaisiin tottuneena). Renkaiksi valitsin 195/65 15" vaikka Saabiin suositeltiin 195/60 15" tai 185/65 15" renkaita. Hiukan isompi profiilin/renkaan koon muutos vaikuttu selvästi auton kiihtyvyyteen niin että auto tuntui huomattavasti tehottomammalta kuin edellisillä 185/65 15" talvi ja kesärenkailla.
Michelin ohjasi todella laiskasti, ohjaus tuntui huomattavasti raaskammalta (leveys vaikutti varmaan asiaan, mutta varmaan myös pehmeä rengas). Hiljainen se ainakin oli mutta en kyllä huomannut paljoa eroa edellisiin Nokian NRHi renkaisiin nähden. Tosin vaikea arvioida kun tuli välissä talvirenkailla ajettua.
Nyt ainakin Michelinin Pilot Primacy on todella raskas ja aliohjaava (joskin mukava maantiellä) ja Nokian NRHi todella herkkä ja yliohjaava.
Itselläni tuli ainakin opittua etten enää tähän autoon vaihda ainakaan korkeampiprofiilisempaa rengasta kuin suositellaan vaikka luulin ettei tuollainen 5 yksikön eroa huomaisi juuri ollenkaan, mutta kummasti se kyllä vaikutti. Joku muukin sanoi samaa tosin 205/55 ja 205/50 profiilin renkaasti joissa ero oli myös huomattava vaikka luku oli miltei sama.
Nyt tuntuu että Continental tuntuisi sellaiselta joka voisi olla noiden renkaiden välimaastosta (Nokian NRHi ja Michelin).
Jotenkin alkaa pähkäilyn lomassa ajatella että olisiko tuo Continental sittenkin se paras vaihtoehto. Siitä on nimittäin sanottu että se ohjaa nopeasti ja tarkasti mutta ei aivan yhtä terhakkaasti kuin Nokian. Samoin se ei myöskään ole yhtä veltto kuin Michelin jota testeissä on kerrottu olevan rengas joka on veltto ja rauhallinen ja josta sporrtisuus on kaukana.
Pirelliä en edes uskalla pitää edes vaihtoehtona (varmasti pahempi kuin Nokian) sillä sen ohjattavuutta on jopa hakuttu liian ärhäkkääksi ja sporttiseksi. Sen lisäksi Pirelliä on monessa testissä haukuttu epämukavaksi. Toinen rengas joka ei sytytä on Goodyear joka on testien perusteeltaan aika samanoloinen rengas kuin Michelin.
Olisiko teillä jotain suositusta mikä rengas olisi hyvä kompomissi josta löytyisi helppo kevyt ohjattavuus muttei liian herkkä moottoritie nopeuksia ajatellen.
EDIT!!!
Rengasliike oli laittanut renkaisiin paineet päin persettä.... jokaisessa renkaassa oli noin 2.0 baria ja olipa toisessa takarenkaassa joku äkkisiltään katsottuna 1,8-1,9baria. Kun pistin renkaisiin huoltoasemalla painetta noin 2,25 niin ohjaus keveni tuntuvasti. Renkaan luonnetta se ei paljoa vaikuttanut. Michelin aliohjaa yhtä paljon kuin ennenkin, mutta se ärsyttävin piirre eli eli todella raskas ohjattavuus korjaantui pois päiväjärjestyksestä. Nyt alan jo olla suht tyytyväinen uusiin renkaisiin.
Viimeksi muokannut am_tiainen, To Huhti 27, 2006 17:27. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
[ Saab NG900 2.3 -94 ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
Jälleen kerran saanen suositella "Haku"-toimintoa !
Pari riviä alempana samaisella foorumilla löytyy lähes samanlainen aihe: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19187
Pari riviä alempana samaisella foorumilla löytyy lähes samanlainen aihe: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19187
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 11:22
- Paikkakunta: Järvenpää
Huomasin kyllä tuon edellisen jutunkin mutta kukaan ei puhunut siitä tarkemmin millaisia eroja ovat huomanneet renkaiden merkillä niin ajattelin sen takia kirjoittaa uuden viestiketjun (paitsi tuosta profiilin muutoksesta). Copy & pastasin tämän sinnekkin mutta en teidä jaksaanko kukaan edes vastailla näin pitkäään viestiin. Muut viestit ovat siellä todella lyhyitä joten oma paistaa sieltä varmaan nopeasti luettuna tylsyyden huipulta.pade kirjoitti:Jälleen kerran saanen suositella "Haku"-toimintoa !
Pari riviä alempana samaisella foorumilla löytyy lähes samanlainen aihe: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19187
Viimeksi muokannut am_tiainen, Ke Huhti 26, 2006 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[ Saab NG900 2.3 -94 ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Ohjaustuntuma ei miellytä, mitkä hyvä kesärenkaat NG900:
Itse käytin ng900:ssa contin premium contacteja 195/60/15 ja minun mielestä olivat huomattavasti paremmat kuin misukat jotka olivat alla ostettaessa. Nykyisessä päätin pysyä samassa merkissä/mallissa mutta koko muuttui 205/55/16. Muuten yhtä hyvä mutta tuo leveys lienee syynä lievään uraherkkyyteen ja vetelyyn.am_tiainen kirjoitti: Jotenkin alkaa pähkäilyn lomassa ajatella että olisiko tuo Continental sittenkin se paras vaihtoehto. Siitä on nimittäin sanottu että se ohjaa nopeasti ja tarkasti mutta ei aivan yhtä terhakkaasti kuin Nokian. Samoin se ei myöskään ole yhtä veltto kuin Michelin jota testeissä on kerrottu olevan rengas joka on veltto ja rauhallinen ja josta sporrtisuus on kaukana.
.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 11:22
- Paikkakunta: Järvenpää
Kyllä ne nyt tänään pienen pettymyksen jälkeen tuntuvat vähän paremmilta. Mitä nyt kiihtyvyys tuntuu hieman heikentyneen.
Samoin tuntuvat vähän raskaammilta ohjata kuin Nokian talvikumit ja Nokian NRHi kesäkumit. Vaikuttaako tuohon keveyteen kuinka paljon renkaan leveys, vai onko se vain merkistä kiinni, nämä Michelinin kumit kun ovat pehmeämmät?
@Psychocowboy
Oliko nuo 195/60/15 Continentalit millaiset ajaa moottoritiellä? Oliko herkät ohjaamaan pienistä liikkeistä? Ainakin Nokian kesärenkaat ohjaavat mielestäni liian herkästi varsinkin maantie/moottoritienopeuksilla. Entä millaiset olivat ohjaustuntuma kaupunkiajossa verrattuan Michelinin renkaisiin nähden?
Samoin tuntuvat vähän raskaammilta ohjata kuin Nokian talvikumit ja Nokian NRHi kesäkumit. Vaikuttaako tuohon keveyteen kuinka paljon renkaan leveys, vai onko se vain merkistä kiinni, nämä Michelinin kumit kun ovat pehmeämmät?
@Psychocowboy
Oliko nuo 195/60/15 Continentalit millaiset ajaa moottoritiellä? Oliko herkät ohjaamaan pienistä liikkeistä? Ainakin Nokian kesärenkaat ohjaavat mielestäni liian herkästi varsinkin maantie/moottoritienopeuksilla. Entä millaiset olivat ohjaustuntuma kaupunkiajossa verrattuan Michelinin renkaisiin nähden?
[ Saab NG900 2.3 -94 ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
Täytyy kyllä sanoa, että edelliset vakiokoon Michelinin Pilot Primacyt tuntuivat hiukan aliohjaavilta. Lähes yhtälailla kuin talvirenkaat.
Talvirenkaina oli Bridgestonen Noranzat, kitkanastat. Vakiokoko. Kevyet on toki ohjata talvikumit, lamellit joustaa.
Nykyiset kumit on hiukan jäykemmät ohjata kuin orkkiskoon, mutta yllättävän hyviltä tuntuu vaikka ei uskoisi äkkiseltään.
Nyt siis aika viritelmä alla... :
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38672
Talvirenkaina oli Bridgestonen Noranzat, kitkanastat. Vakiokoko. Kevyet on toki ohjata talvikumit, lamellit joustaa.
Nykyiset kumit on hiukan jäykemmät ohjata kuin orkkiskoon, mutta yllättävän hyviltä tuntuu vaikka ei uskoisi äkkiseltään.
Nyt siis aika viritelmä alla... :
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38672