Audi 80/100

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Audi 80/100

Viesti Kirjoittaja kristian »

On tuossa muutaman päivän ajan ollut isoisän Audi lainassa, automaattivaihteinen kasikymppinen vuosikertaa 1994... Aloin tuossa vaan miettimään että jos hankkis itsellekin vastaavanlaisen käyttöpeliksi, näkyy olevan suht edullisesti noita 80-luvun puolivälin - loppupuolen yksilöitä myynnissä.

Budjetti olisi max 1000 euroa, uskallanko ostaa? Kokemuksia, mielipiteitä :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mukava auto, tutulla on audi 80 vm. 90, ollut uudesta asti. kummasti se on toiminut ja pysynyt ajossa vaikka huolto on ollut huoletonta, tyyliin "korjataan kun joku paikka hajoaa". ohjaustehostinkin vielä täydessä iskussa vaikka mittarissa +300tkm ja varmasti kaupunkipyöritystä on ollut paljon. vaihdelaatikko siihen kai korjattiin joskus. ruostettakaan siinä ei ole pientä pintaruostetta enempää, vaikka ruostesuojauksen eteen ei ole tikkua laitettu ristiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Audit on vissiin aika kuuluisia tuosta ruostumattomuudestaan? Tosin ei ole itsellä kokemusta tai edes kunnon näköhavaintoja, mutta tämmöinen mielipide tuntuu ihmisillä olevan..
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Sami kirjoitti:Audit on vissiin aika kuuluisia tuosta ruostumattomuudestaan? Tosin ei ole itsellä kokemusta tai edes kunnon näköhavaintoja, mutta tämmöinen mielipide tuntuu ihmisillä olevan..
Eikös se ole sinkittykin? No eniwei, lankomiehellä oli Audi 100 2.2i. Mielettömän hyvä ajaa, ja hyvin toimikin, kunnes ruiskusuuttimet menivät tukkoon. Auto sai lähteä, sillä suuttimet olisi pitänyt uusia.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

lucaf kirjoitti:mukava auto, tutulla on audi 80 vm. 90, ollut uudesta asti. kummasti se on toiminut ja pysynyt ajossa vaikka huolto on ollut huoletonta, tyyliin "korjataan kun joku paikka hajoaa". ohjaustehostinkin vielä täydessä iskussa vaikka mittarissa +300tkm ja varmasti kaupunkipyöritystä on ollut paljon. vaihdelaatikko siihen kai korjattiin joskus. ruostettakaan siinä ei ole pientä pintaruostetta enempää, vaikka ruostesuojauksen eteen ei ole tikkua laitettu ristiin.
Eipä noita ruosteisia tuon ikäisiä Audeja pitäisi liikenteessä paljon näkyä, siinähän on sinkitty kori :)

Anyway, kaverilla oli -89 mallinen Audi 80 diesel-versiona käyttöautona useita vuosia ja se oli varsin hyvä vehjes. Itse istuilin paljon kyydissä ajokilometrien 150.000 - 300.000 aikana. Audin tekniikkahan on tunnetusti laadukasta. 1.6-litrainen, jälkiasennettu ahtamaton diesel ei paljon tehoja antanut, mutta kulutus pysytteli aina nelosella, korkeintaan vitosella alkavissa lukemissa. Jos en itse olisi Saabien ystävä, ajelisin todennäköisesti juuri kyseisen mallisella (80/A4) Audilla.

Varmasti omat tyyppivikansa noissakin, ensimmäisenä mieleen tulee sytytysjärjestelmän ja polttoaineensyötön viat, mutta useimmissa tuon ikäisissä ne on jo (ensimmäistä kertaa?) korjattu. Jäähdytysjärjestelmä ennen vuotta 1992 valmistetuissa on usein susi, kyseiseen vuosimalliin tuli uudistettu vesipumppu ja paisuntasäiliö. Aikaisemmissa malleissa vesipumpun tiivisteet olivat aika usein uusittavaa kamaa.

Yhteenvetona: Hyvä ja ennenkaikkea taloudellinen vaihtoehto Saabille, eihän siinä samaa fiilistä ole mutta jos haluaa turvallisen käyttöauton pienellä rahalla, Audi 80 on oiva ostos. Ajettavuus huippuluokkaa, mutta riippuu varmaan yksilöstä tämäkin. Laatikkomallisista, eli vanhemmista 80-sarjan kulkineista en osaa sanoa mitään.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Itsellä Audi 100 -89. Audipiireissä malli tunnetaan nimellä Lötkö.

Eivät ruostu ihan vähällä. Kaksilitrainen 5 syl. moottori on ns pomminkestävä (omassa kilometrejä n. 490 000). Käyntiääni on kerrassaan hieno. Hyvän aerodynamiikan ansiosta (Cd 0,30) tuuli ei suhise suomen nopeuksilla.
Ihan mukava kulkine kun alusta on kunnossa.
Kuten 9000i verrattuna 9000 turboon, myös Audin 2,0E moottori (tyyppi RT) on varsin alikellotettu versio isommista.
Oman aikansa turvallisimpia autoja Saabien Volvojen ja Mersujen rinnalla.

Sitten miinuksia kolmen vuoden kokemuksella
Laiska (115 hv / 172 Nm ja lähes 1400 kg omamassa. Suorituskyky kuitenkin numeroiden mukaan samaa luokkaa, kuin 9000i:llä
Bensaa kuluu kuitenkin litran verran enemmän satasella.

-Vakiovikoja ovat vuotava hydraulipumppu (~300 e) ja paineensa hukkaava paineakku (ns "pommi" ~250 e)
-Vuotava ohjaustehostin
-Huonot penkit yli 180 senttiselle.
-Ainaiset sähköviat: Sulaneita katkaisijoita, palaneita johtoja, mittarit eivät toimi. Laatu samaa tasoa kuin saman ikäluokan Fiatissa.

-Lukot jäätyvät talvella.
-Varaosahinnat maahantuojan marmoritiskillä toisinaan järkyttäviä. (esim öljynpaineanturi 215 e 8O Täsmälleen sama anturi, mutta VW:n paketissa n 88 e)

Jossain määrin ökyauton maine. Audikuskit ovat rahamiehiä.
(Omani on maksanut uutena v -89 nykyrahassa noin 48 000 euroa)

Kuten olen maininnut, tämä tutustuminen Audeihin riittää toistaiseksi. Tuo Audi vaihtuu takaisin tonnariin tai 9-5:een, kunhan tuosta aika jättää.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Baas900
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

9-5T kirjoitti:
Sami kirjoitti:Audit on vissiin aika kuuluisia tuosta ruostumattomuudestaan? .
Isä osti uuden audi 100 1973, lokasuoja ruostui puhki onneksi ennen kuin takuu loppui.
Tuossa tarkoitettiin ilmeisesti lähinnä v.1985 jälkeen tehtyjä malleja.
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Itselä oli audi 80 1.8 vm-89. Ajoin vuodessa 45000km ja eipä ollut moitteen sijaa. Kori on täyssinkitty, joten ruosteesta ei pitäisi olla vaaraa. Tekniikka o kestävä, tai minun tapauksessani oli. (en tiedä missä päin audi nykyisin on ja missä kunnossa)

Audia voin kylä suositella, tosin eihän se mikään tykki ole. Eteenpäin vie ihan tarpeeksi hyvin.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Muistan vieläkin kun 90 luvun alussa pääsin kokeilemaan isän tuttavan Audi 200 quattroa jossa oli kaikki mahdolliset varusteet, suunnilleen 0,5 miljoonan vehje. Oli siinä köyhän maalaistalon poika ihmeissään pitkän aikaa.

Tänään näin Espoon bilteman parkkiksella sellaisen auton jota en muista ennen nähneeni. . Aston Martin Lagonda joku 80 luvun malli, ruma kun p**kele.. (Liekö ollut biltemassa pölykapseleita ostamassa :wink: )
Kuka tunnustaa omistavansa? :wink:
rek. AML-1
9000CS 2,3
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Saappi Kuski kirjoitti: Tänään näin Espoon bilteman parkkiksella sellaisen auton jota en muista ennen nähneeni. . Aston Martin Lagonda joku 80 luvun malli, ruma kun p**kele.. (Liekö ollut biltemassa pölykapseleita ostamassa :wink: )
Kuka tunnustaa omistavansa? :wink:
rek. AML-1
http://www.kilvet.com/ ja hauksi AML-1
En omista.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Vastaa Viestiin