vääntöä alakierroksille

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

vääntöä alakierroksille

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

Morjesta!. Koska en tarvii vääntävää laitetta yläkierroksilla (2500rpm) kertokaahan mikä olisi sopiva hyrrä joka väääntäisi alakierroksilla. :roll:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Pieni välikysymys: Mahtaako loota tykätä hyvää tuollaisista alhaalta vääntävistä koneista? :roll:
VW transporter 2.5tdi vm.99
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: vääntöä alakierroksille

Viesti Kirjoittaja peinu »

ysitonttu kirjoitti:Morjesta!. Koska en tarvii vääntävää laitetta yläkierroksilla (2500rpm) kertokaahan mikä olisi sopiva hyrrä joka väääntäisi alakierroksilla. :roll:
aijaa, onko 2500rpm nykyään yläkierroksia? Alle kahden tuhannen ei kannata paljoo ajella tai alkaa jurruttelemaan, mikä taas ei tee hyvää millekkään jurruttavale osalle.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

vääntöä alakierroksille

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

ehkei se ollutkaan hyvä idis :oops:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Saahan jollain pienellä pilleriahtimella vääntöä jo tuonne 1500rpm pintaan, mutta sitten ko. ahdin sakkaa jo varmaan 3500rpm paikkeilla, joten laakeaa vääntöä ei ole tarjolla. Toinen asia on tosiaan tuo vetopalikoiden kestävyys, tihein aski+peräyhdistelmä tosin auttaisi tähänkin, mutta siinä vaiheessa jo 100km/h vauhdissa huutaa kierrokset pitkälle yli 3000rpm.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jos siis lähtökohtana on lähes vakio 2-litrainen turbotonnari ilman kattia, niin sehän antaa maksimiväännöksi 273 Nm 3000 kierroksella. Kyllä sitä on vara lisätä ja siirtää huippua vähän alemmaksi - antaahan 2,3-litrainen täyspaineturbo 330 Nm jo 1900 kierroksella.

Keinoista on ollut puhetta joskus aiemminkin, mutta muistaakaseni alavääntö paranee ainakin, jos:
- vaihdat Garret T3-turbon tilalle herkemmin heräävän Mitsubishin.
- turbolta lähtevä down-pipe kolmetuumaiseksi tekee saman
- vaparin imunokka parantaa alakierrosvääntöä yläpään kustannuksella
- ja viimeisenä se kallein vaihtoehto, eli moottorin vaihto 2,3-litraiseksi.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

vääntöä alakierroksille

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

Siinähän se tuli.. mitä ajoin takaa :mrgreen:
kiitokset!!
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos auto tuntuu, että se puutuu hitaammassa ajossa, ja kaipaisi vääntöä koneeseen. Saattaisi olla viisasta miettiä vaihdelaatikon välityssuhteita. Jotenkin tuntuu niin käsittämättömältä, että auton ajettavuutta esim. kaupungissa tai nurkka-ajossa yleensäkin yritetään paikata isommalla väännöllä koneessa, vaikka todellinen ongelma voi ollakin siinä aavikkovälitteisessä vaihdelaatikossa. Renkaille saatavaa vääntömomenttia saa nostettua huimasti, jos vaihteiston välitykset muuttuvat tiheämmiksi. Moottorin kierrosluvut eivät vaan täsmää nopeuksiin ja moottori ei pääse hyvälle kierrosalueelle juuri koskaan pitkävälitteisen aavikkovaihteiston takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

mites pienempi turbo?

mikä sopis suht pienellä vaivalla -96 2,0t tonnariin?

Ps. kts. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39771

vai minkämoisen efektin tuo isompi DP antaa?
Pekka Valtanen kirjoitti:Jos siis lähtökohtana on lähes vakio 2-litrainen turbotonnari ilman kattia, niin sehän antaa maksimiväännöksi 273 Nm 3000 kierroksella. Kyllä sitä on vara lisätä ja siirtää huippua vähän alemmaksi - antaahan 2,3-litrainen täyspaineturbo 330 Nm jo 1900 kierroksella.

Keinoista on ollut puhetta joskus aiemminkin, mutta muistaakaseni alavääntö paranee ainakin, jos:
- vaihdat Garret T3-turbon tilalle herkemmin heräävän Mitsubishin.
- turbolta lähtevä down-pipe kolmetuumaiseksi tekee saman
- vaparin imunokka parantaa alakierrosvääntöä yläpään kustannuksella
- ja viimeisenä se kallein vaihtoehto, eli moottorin vaihto 2,3-litraiseksi.
Vastaa Viestiin