Kaasutinöljyn häviäminen ja kysymys pystykeula / viistokeula

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tarja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:59

Kaasutinöljyn häviäminen ja kysymys pystykeula / viistokeula

Viesti Kirjoittaja tarja »

Tuli hommattua Saab 900 vm.85 ja tällaiselle naisimmeiselle tuli taas muutama kysymys heti eteen eli

1. Kaasuttimesta vaimennusöljy katoaa aika nopeasti eli ehkä jopa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Öljy on ATF ("punainen litku"). Auto käy todella hyvin eikö savuta. Mitä pitäisi tehdä?

2. Olen tätä palstaa pitkään lueskellut silloin tällöin, mutta en tähän ole vastausta löytänyt.
Ja kun miehenikään ei osannut vastata, kysynkin mikä ero on pysty- ja viistokeulalla ts. miten sen helpoiten erottaa kumpi on kyseessä?
Missä vuosimallissa keula vaihtuu?

Kiitän etukäteen vastauksistanne ja toivotan kaikille hyvää ja toivottavasti lämpenevää kesää :lol: 8) .
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaasarin kalvo puhki= 4 ruuvia kannesta auki ,kansi pois ja sit kalvon paikallaan pitävässä palassa on kans ruuveja ne pois ja uus kalvo paikalleen ja kasaus + litkun lisäys.

87 vuonna vaihtuu keula ns isopuskuri malliksi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kalvo on tuskin syyllinen kaasutinöljyn katoamiseen, mutta neula saattaa vuotaa "pohjasta" öljyt läpi.

Suosittelen neulan vaihtoa, samalla kannattaa ehkä uusia muutkin kaasarin osat jos ei niiden kunnosta ole täyttä varmuutta. Ainakin suutin ja neulaventtiili+ tiivisteet.

Neulan vaihto ei ole paha rasti: kaasarin kansi irti (kuten nalleolut jo neuvoikin). Männän alareunassa on pieni ruuvi joka lukitsee neulan paikoilleen. Vanha pois ja uusi tilalle, perussäätö on niin että neulan alareunan olake on männän alareunan tasalla.
Mäntää takaisin asennettaessa katso, että sen kalvon olake tulee kaasarin rungon "koloon". Kannen kiristys tasaisesti, jottei mäntä jää jumittamaan.

Osat on suht. halpoja motonetissä ja varmaankin maksavat itsensä aika pian takaisin näillä bensan hinnoilla...

Tietty kaasari pitää sitten säätää uusilla osilla.

http://www.speedparts.se/prod/res_fuel_ ... elar.shtml

Kuva
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Neulanvaihdon ohessa on syytä vaihtaa säätöruuvissa oleva O-rengas, joka pyrkii pitämään öljyt siellä missä pitää.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32240

Kaasarilinkkejä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 622#179622
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Pakko myös kysäistä että paljonko tämä "öljyn katoaminen" on? Mehupillillä voinee mitata paljonko sitä on oikeasti jäljellä.

Esitän kysymyksen siksi, että usein olen törmännyt kaasarin liikatäyttöön, jolloin se ylimääräinen öljy imeytyy väkisinkin sieltä pois ja näyttää siltä ikäänkuin sitä katoaisi nopeasti.

Öljyä menee hukkaan jo silloinkin kun kaasuttimen täyttää oikein.
#2274
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

nalleolut kirjoitti: 87 vuonna vaihtuu keula ns isopuskuri malliksi
-89 malliin asti löytyy kaasarimallia pystykeulana.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

OG900 kirjoitti:paikoilleen. Vanha pois ja uusi tilalle, perussäätö on niin että neulan alareunan olake on männän alareunan tasalla.
Mäntää takaisin asennettaessa katso, että sen kalvon olake tulee kaasarin rungon "koloon".
Jos tarkkoja ollaan, niin eikös tämä neulan perussäätö ole itseasiassa sama asia kuin neulan oikea paikka. Neulan paikkaa männässä muuttamallahan ei mitään säädetä, mutta jos neula on väärässä asennossa voi kaasarin saaminen säätöihin olla vaikeaa.
Vastaa Viestiin