Saxon jäähdytinnesteestä, NEUVOJA KAIVATAAN!

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Saxon jäähdytinnesteestä, NEUVOJA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tuli sitten hölmöyttään täydennettyä äitimuorin Saxon (-00) paisariin n. ~0,5l 50/50 glykoliseosta ja huomattua vasta sen jälkeen, että ohjekirjassa puhutaan Citroënin erikoisnesteestä. Kysymykset:

a) Haittaako mitään?
b) Jos haittaa, niin riittäisikö, jos paisarin lappoaisi tyhjäksi ja lisäisi uutta, oikeaa nestettä tilalle? Autolla ajettu n. 20 km täytön jälkeen.
c) Mitä lienee tämä Citroënin erikoisneste, saako jollain nimikkeellä ihan tarvikeliikkeestä vai joutuuko kääntymään merkkiliikkeen puoleen.

Kiitos, jos joku tietää ja viitsii neuvoa :D .

(Ja joo, ei tämä minunkaan mielestäni ole mikään patonkipalsta, mutta tämä on vaan tutuin ja varmin paikka saada neuvoja aiheeseen kuin aiheeseen :P )
#1970
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei siinä mitään erikoista sinällään ole. Käyttävät vain tuota punaista silikaatti vapaata nestettä. Asiasta löytyy haulla täältäkin juttua. Tarkoitettu alumiini lohkoisiin koneisiin. Ei sillä niin suurta väliä ole mutta sekaisin noita ei kannata sekoittaa (siis sitä vanhan mallista virhreetä ja tuota punaista).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

V-M kirjoitti:Ei siinä mitään erikoista sinällään ole. Käyttävät vain tuota punaista silikaatti vapaata nestettä. Asiasta löytyy haulla täältäkin juttua. Tarkoitettu alumiini lohkoisiin koneisiin. Ei sillä niin suurta väliä ole mutta sekaisin noita ei kannata sekoittaa (siis sitä vanhan mallista virhreetä ja tuota punaista).

V-M
Ikinähän erityyppisiä nesteitä ei pidä sekoittaa keskenään, mutta itse en tiedä, haittaako noin pieni määrä vielä mitään?
#1970
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ah79 kirjoitti:
V-M kirjoitti:Ei siinä mitään erikoista sinällään ole. Käyttävät vain tuota punaista silikaatti vapaata nestettä. Asiasta löytyy haulla täältäkin juttua. Tarkoitettu alumiini lohkoisiin koneisiin. Ei sillä niin suurta väliä ole mutta sekaisin noita ei kannata sekoittaa (siis sitä vanhan mallista virhreetä ja tuota punaista).

V-M
Ikinähän erityyppisiä nesteitä ei pidä sekoittaa keskenään, mutta itse en tiedä, haittaako noin pieni määrä vielä mitään?
Pakkasen kesto kyky väitetään heikkenevän sekotuksella.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Pakkasen kestokykyyn en usko noin pienellä määrällä olevan juurikaan merkitystä, muuta entäs tämä glykolin ja punaisen nesteen puuroutumistaipumus, josta haullakin löytyi juttua, alkaako sitä esiintymään jo pienellä määrällä väärää nestettä?
#1970
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ah79 kirjoitti:Pakkasen kestokykyyn en usko noin pienellä määrällä olevan juurikaan merkitystä, muuta entäs tämä glykolin ja punaisen nesteen puuroutumistaipumus, josta haullakin löytyi juttua, alkaako sitä esiintymään jo pienellä määrällä väärää nestettä?
Enpä ole viitsinyt kokeilla, mutta pitäishän tuo puuroutuminen näkyä parin termarin auukemisen jälkeen jos sitä on tullakseen.

Vaihtasin nesteet kuitenkin jos epäilyksellekään on aihetta. Tuo mainittu pieni määrä kun on varsin suhteellista. Ja se neste purkki + tarvittava vesi ei maltaita maksa ja talvea varten "joutuu" asian kuitenkin varmistamaan... talvella se on varsin typee operaatio (varsinkin jos kannentiiviste antautuu).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kysäistiin asiaa Länsi-autostakin ja heidän mielestään noin pieni määrä ei haittaa mitään. Eli ajo jatkuu ja syyshuollon yhteydessä nesteet tullaan luultavasti vaihtamaan joka tapauksessa, koska niiden iästä ei ole mitään tietoa, voivat hyvin olla vielä alkuperäiset.

Ja offtopiccina, tuli eilen otettua pitkästä aikaa pieni lenkki mainitulla Saxolla. Ei ole kuskinpaikka aikuiselle miehelle mitoitettu ja äänimaailma on vielä rikkaampi kuin kohta 18-vuotiaassa tonnarissa :lol: .
#1970
Vastaa Viestiin