di kasetista...
di kasetista...
hello.
voisitteko täsmentää mikä/miten tuo dikasetti toimii jne..
on punaista ja mustaa ja vaikuttaa tulppiiin.
olisko kenelläkään laittaa tarkempaa tietoja ja kuvaa.
autoni vm 88
cc
voisitteko täsmentää mikä/miten tuo dikasetti toimii jne..
on punaista ja mustaa ja vaikuttaa tulppiiin.
olisko kenelläkään laittaa tarkempaa tietoja ja kuvaa.
autoni vm 88
cc
Suorasytytyksellä (=DI) varustetuissa Saabeissa käytetään virranjakajan, puolan, jne. perinteisten osien sijaan oman ECU:n, myöhemmin Trionicin ohjaamaa sytytyskasettia, joka sijaitsee kokonaisuudessaan venttiilikopan päällä, kannen keskellä olevassa syvennyksessä, ja on suorassa kontaktissa tulppiin ilman tulpanjohtoja yms. ( http://9000cse.ifrance.com/saab/6.jpg )
DI-kasetissa on oma puolansa jokaiselle tulpalle, ja järjestelmä mahdollistaa mm. tehokkaamman kipinän, monikipinän kylmäkäynnistyksessä, sekä tulppien elektrodin puhdistuksen esim. epäonnistuneen starttausyrityksen jälkeen (ainakin punainen kasetti). Tässä siis +-puolia muutamia mainitakseni.
Miinus-puolelle kuuluu sitten epätasainen (vai sanotaanko valitettavan tasainen) laatu kassun komponenteissa, mikä puolestaan mahdollistaa Saabin hyytymisen tien poskeen ilman ennakkovaroitusta, ja toisaalta toivoa jatkaa matkaa. Osa kassuista saattaa oireilla lähestyessään matkansa päätä, suurin osa ei.. Tekee hyvää pienen valmistajan maineelle, varsinkin kun homman kanssa on painittu yli 15 vuotta.
DI tuli turbo-koneisiin vm.89, joten sinun autossasi sitä ei vielä liene (taitaa olla jakajallinen EZK, jakaja venttilikopan päässä?). Vasta 88 syksyllä käyttöönotetuissa alkaa vilahtelemaan DI-kasetteja. Uudemmissa Saabeissa kasetit ovat mustia, -90-luvun lopulta näihin päiviin. Punaisen ja mustan kasetin keskenäisestä vaihdettavuudesta löydät haulla paljon keskusteluja, jotka päätyvät eri johtopäätöksiin. Tee itse omasi...

DI-kone on tarkka tulpista: NGK BCPRES7 on useimmiten ehdoton, joissain suositellaan myös ES6:ta. Pointti on, että auton ohjekirjasta löytyy tulppasuositus kärkiväleineen, ja sitä on syytä noudattaa. Kiukuttelevan DI-Saabin lepyttely alkaa heittämällä ne Boschin 4-kärki-ihmeet pellin alta hel***tiin, ja jättämällä varaosamyyjän suosittelemat "NGK:ta täysin vastaavat" korvikkeet hyllyyn.
DI-kasetissa on oma puolansa jokaiselle tulpalle, ja järjestelmä mahdollistaa mm. tehokkaamman kipinän, monikipinän kylmäkäynnistyksessä, sekä tulppien elektrodin puhdistuksen esim. epäonnistuneen starttausyrityksen jälkeen (ainakin punainen kasetti). Tässä siis +-puolia muutamia mainitakseni.
Miinus-puolelle kuuluu sitten epätasainen (vai sanotaanko valitettavan tasainen) laatu kassun komponenteissa, mikä puolestaan mahdollistaa Saabin hyytymisen tien poskeen ilman ennakkovaroitusta, ja toisaalta toivoa jatkaa matkaa. Osa kassuista saattaa oireilla lähestyessään matkansa päätä, suurin osa ei.. Tekee hyvää pienen valmistajan maineelle, varsinkin kun homman kanssa on painittu yli 15 vuotta.


DI tuli turbo-koneisiin vm.89, joten sinun autossasi sitä ei vielä liene (taitaa olla jakajallinen EZK, jakaja venttilikopan päässä?). Vasta 88 syksyllä käyttöönotetuissa alkaa vilahtelemaan DI-kasetteja. Uudemmissa Saabeissa kasetit ovat mustia, -90-luvun lopulta näihin päiviin. Punaisen ja mustan kasetin keskenäisestä vaihdettavuudesta löydät haulla paljon keskusteluja, jotka päätyvät eri johtopäätöksiin. Tee itse omasi...


DI-kone on tarkka tulpista: NGK BCPRES7 on useimmiten ehdoton, joissain suositellaan myös ES6:ta. Pointti on, että auton ohjekirjasta löytyy tulppasuositus kärkiväleineen, ja sitä on syytä noudattaa. Kiukuttelevan DI-Saabin lepyttely alkaa heittämällä ne Boschin 4-kärki-ihmeet pellin alta hel***tiin, ja jättämällä varaosamyyjän suosittelemat "NGK:ta täysin vastaavat" korvikkeet hyllyyn.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
'88 CD:ssä oli di tuli myöhemmin CC-malleihin. '88 mallisessa DI vehkeessä on erillinen APC-boksi ja DI-boksija '89 lähtien oli APC ja DI samassa boksissa.
Punaisia kesetteja on LH-koneissa ja Trionic 5 koneissa, Trionic 7 koneissa musta, eikä näitä kuulu sekottaa keskenään vaikka toiset väittääkin mustan toimivan hyvin punaisessa jne.
Mustissa on keskenäänkin eroja eri vuosimalleissa.
Tästä aiheesta löytyy varmasti jo vanhaakin tietoa HAKU-knepillä
Punaisia kesetteja on LH-koneissa ja Trionic 5 koneissa, Trionic 7 koneissa musta, eikä näitä kuulu sekottaa keskenään vaikka toiset väittääkin mustan toimivan hyvin punaisessa jne.
Mustissa on keskenäänkin eroja eri vuosimalleissa.
Tästä aiheesta löytyy varmasti jo vanhaakin tietoa HAKU-knepillä

#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Totta: CD taisi olla vuoden edellä!
Haulla löytyy tosiaan vaikka mitä keskustelua DI-kasetista, niiden hajoamisesta sekä yhteensopivuudesta. Usein kasettia syytetään kuitenkin suotta, kun vika on ihan jossain muualla, tai sitten perusasiat pielessa.
Hysteeriseksi ei siis kannata kasetin suhteen ryhtyä, toisaalta se on vikaa etsiessä helppo&nopea sulkea vaihtoehdoista pois kokeilemalla ehjäksi tiedetyllä kasetilla...
Haulla löytyy tosiaan vaikka mitä keskustelua DI-kasetista, niiden hajoamisesta sekä yhteensopivuudesta. Usein kasettia syytetään kuitenkin suotta, kun vika on ihan jossain muualla, tai sitten perusasiat pielessa.
Hysteeriseksi ei siis kannata kasetin suhteen ryhtyä, toisaalta se on vikaa etsiessä helppo&nopea sulkea vaihtoehdoista pois kokeilemalla ehjäksi tiedetyllä kasetilla...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Paitsi vanhemmissa, kuten omassa m91 CD:ssä, on kiinteä johto kasetissa. Tällöin pitää ottaa liittimet sekä maadoitus irti koneen puolelta ja sitten vasta kasetti irti. Vaihdoin itse tuon johdon, koska uusissa kaseteissa on tosissaan tuo pikaliitin kasetin kyljessä. Mutta jos vanhassa sabassa kasetti pommittaa, niin joutuu väkisin vaihtamaan DI-kasetin johtosarjan uudempaan malliin.Montoya kirjoitti:Huonosta maineestaan huolimatta kasetti on helppo vaihtaa. Kasetin liittimestä lukituspala esim. ruuvimeisselillä auki, kasetin päältä ruuvit auki ja sit vaan nostetaan kasetti pois.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Vanhaan DI-kasettiin voi myös porata irroitettaviin puoliin reiät ja täyttää muuntajaöljyllä, sitten tukkia reiät jotenkin.
Saattaa porsinut DI lähteä sillä käymään, jos puolia tutkiessa huomaa niiden olevan tyhjentyneet.
Eikä sitten porata sinne käämiin asti, se on aika tarkkaa hommaa tuo reiän teko.
Saattaa porsinut DI lähteä sillä käymään, jos puolia tutkiessa huomaa niiden olevan tyhjentyneet.
Eikä sitten porata sinne käämiin asti, se on aika tarkkaa hommaa tuo reiän teko.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
- Paikkakunta: kurikka
Suomik kirjoitti:Totta: CD taisi olla vuoden edellä!
Haulla löytyy tosiaan vaikka mitä keskustelua DI-kasetista, niiden hajoamisesta sekä yhteensopivuudesta. Usein kasettia syytetään kuitenkin suotta, kun vika on ihan jossain muualla, tai sitten perusasiat pielessa.
Hysteeriseksi ei siis kannata kasetin suhteen ryhtyä, toisaalta se on vikaa etsiessä helppo&nopea sulkea vaihtoehdoista pois kokeilemalla ehjäksi tiedetyllä kasetilla...
sen verran täytyy kans mainita omalta kohoraltani että itellä tuo
kasetti on viäläki alkuperäänen
11 vuotta ja 195 000 km
eli ainakaan mulla ei ongelmia ole tuon kanssa ollut


TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
ISO PAHA SUSI