Ilmastoinnin sähkö(!)vika löytynyt ja korjattu!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastoinnin sähkö(!)vika löytynyt ja korjattu!

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Onpa nolon tuntuista aloittaa uutta ilmastointivikaviestiketjua.. niitä nimittäin tuntuu olevan aika lailla muutenkin. Mutta vaikka hakua käytin, en saanut ongelmaani vastausta. Myöskään tonnari-FAQ:sta ei ollut nyt apua, tähänastiset viat tuntuivat olevan lähinnä kaikki vuoto-tyyppisiä. Itselläni vika tuntuu sitä vastoin olevan sähköissä.

Tonnari on mallia CSE -94, 2,3T, automaatti ja AAC.

Ilmastointi tippui pelistä n. kuukausi sitten. Ajattelin, että kylmäaineet ovat karanneet ja käytin laitteiston täytössä neljä päivää sitten perjantaina (Pellen Paja Helsingin Roihupellolla, 120e, sis. kylmäaineet, öljyn ja väriaineen, asiallinen palvelu, yrittivät jopa selvittää vikaa oma-aloitteisesti).

Ongelmana on, että kompura ei lähde edelleenkään käyntiin.

Oikomalla jännitteen suoraan hyppylangalla akulta kompuralle (ennen lämpökytkintä sijaitsevalle johdolle) magneettikytkin kytkee ja kompura pyörii, magneetti- ja lämpökytkin ovat siis mitä luultavimmin ok. Käytin vain tosi pikaisesti (about sekunti tjsp.), jotta paineet eivät nousisi liikaa.

Seuraava epäily kohdistuu painekatkaisijaan, johon liittyen muutama kysymys:

- saako paineanturin toiminnan itse mitattua helposti?
- voiko painevartijan (EPC:n termi :) ) vaihtaa todellakin lennossa, ilman että kylmäaineet tulevat pihale? Näin nimittäin väitti Länsi-Auton huolto 8O
- saako painekatkaisijaa mistään tarvikeosana? Epäilen että tuskin, mutta kysynpähän varmuuden vuoksi, Länsi-Auton hinta-arvaus (heillä oli "järjestelmä nurin", joten tarkkaa hintaa he eivät saaneet annettua) oli "pari sataa". On nimittäin melko tyyris osa!
- mitkä muut vikakohteet voisivat aiheuttaa vastaavan ongelman?

Kompuraa ohjaa kai jokin rele(?), eräässä flekti-aiheisessa viestissä
Mimmi kirjoitti näet:

"Flektin rele löytyy akun edessä olevasta releboxista.
Ilmastointi käyttää samaa relettä."

Mulla on siellä akun edessä olevassa relelootassa cooling fan ja cooling fan high speed -releet + head light extra -rele, kaikki samaa tyyppiä (ja pari isompaa, valoille taisivat olla). Vaihtelin noita kolmea relettä keskenään ja joko ne kaikki ovat rikki tai sitten vika ei ollut nissä; mitään vaikutusta kompuran toimintaan ei releitten vaihtamisella ollut. Onko kompuralle jossain vielä jokin lisärele?

Jos akun edessä olevassa relelaatikossa on releet cooling fan ja cooling fan high speed, voinee olettaa, että flekti on kaksinopeuksinen? Tonnarissa on näet myös sitä vikaa, että felkti lähtee käyntiin vasta sitten, kun moottorin lämpömittari näyttää vajaata 1/2 senttiä vaille punaista. Lisäksi flekti ei jää päälle, kun moottorin sammuttaa(!). Voisiko tämä vika olla naimisissa myös tuon kompuran käynnistymättömyyden kanssa? Toisaalta, niinkuin juuri kirjoitin, releitä vaihtelemalla vika ei ainakaan korjaantunut..?

Apukuskin jalkatilassa sijaitsevassa sulakelaatikossa kaikki AAC-aiheiset (1, 17 ja 20) olivat ehjiä. 20 on ilmeisesti flektin sulake, samassa luki myös AC compressor. Sulakkeeseen 20 tuli toisen jalkaan 12 V, toiseen ei mitään, eikä se myöskään ole kytketty maihin (pitääkö näin olla?).

Arvelemiani ongelmakohtia:

- johtoliitokset (mistä ne johdot kulkevat, syylärin alta?)
- painekytkin (voi morjens jos tämän joutuu vaihtamaan..)
- jokin rele?
- AAC itse? Tätä kyllä epäilen, koska toiminta on muuten normaalia. Myöskään AAC:n diagnostiikan (AUTO+VENT-nappien painaminen) ajaminen läpi ei palauta mitään epämääräistä, testin aikana näytössä on nolla ja lopuksi säädetty lämpötila.

Löytyykö ilmastoinnille jostain kytkentäkaaviota? Tällaisen löysin: http://genuinesaab.com/psi/files/9kfan.pdf, tässä ei piirroksissa tosin mainita kompuraa. Dokumentissa mainitut komponentit 166 ja 419 kulkevat kumpikin samalla nimellä "Pressure switch":

166 on "Pressure switch for radiator fan on the drying agent container in front of the right wheel housing" ja

419 on "Pressure switch for the AC system (ME), under the radiator on the right-hand side".

Ovatkohan kuvaukset menneet sekaisin, ei kai kuivaimen kyljessä oleva painekytkin ohjaa flektiä ja miksi syylärissä oleva painaanturi (miten niin paineanturi, eikö flektiä ohjata lämpöanturilla?) ohjaisi AC:a? Vai onko paineantureita todellakin kaksi, toinen syylärin ja toinen kuivaimen kupeessa? Dokussa mainitaan kyllä erikseen yksi- ja kaksinopeuksisen flektin lämpötila-anturit.

Mitä seuraavaksi? Kiirehän tällä ei ole.. mitä nyt ilmastointi olisi kiva saada näillä keleillä toimimaan, kun perjantaina on edessä pitkähkö ajomatka ja kyydissämme istuu 1 v. pieni tyttö.

Kiitoksia foorumilaisille avusta jo etukäteen!
Viimeksi muokannut Bamse, Pe Kesä 23, 2006 00:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10717
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin sähkö(!)vika?

Viesti Kirjoittaja jus »

Bamse kirjoitti:166 on "Pressure switch for radiator fan on the drying agent container in front of the right wheel housing" ja

419 on "Pressure switch for the AC system (ME), under the radiator on the right-hand side".

Ovatkohan kuvaukset menneet sekaisin, ei kai kuivaimen kyljessä oleva painekytkin ohjaa flektiä ja miksi syylärissä oleva painaanturi (miten niin paineanturi, eikö flektiä ohjata lämpöanturilla?) ohjaisi AC:a?
Katsot tarkasti pdf:n nelossivun kuvaa komponentin 419 kohdalta, niin huomaat, että 419 todellakin on painekytkin lauhduttimen alakulmassa, yhteydessä kylmäaineeseen. Tuo 419 tosin pitäisi olla vain arabimallin autossa.

Onko autossasi jäähdyttimen apukuskin puoleisessa päässä flektille lämpökytkin, vai onko siinä flekti jo EDU:n ohjaama?
perjantaina on edessä pitkähkö ajomatka ja kyydissämme istuu 1 v. pieni tyttö.
Tsemppiä! Jos on tuonikäisiä kyytiläisiä, koko porukan matkustusmukavuus paranee huomattavasti kun kylmäkone saadaan toimimaan.

Painekytkimiä ei mitenkään voi saada vaihdettua ilman että kylmäaineet karkaavat. Jos kompressorin kyljessä on lämpökytkin, sen voi ehkä vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin sähkö(!)vika?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kun katsot tarkasti pdf:n nelossivun kuvaa komponentin 419 kohdalta, niin huomaat, että 419 todellakin on painekytkin lauhduttimen alakulmassa, yhteydessä kylmäaineeseen. Tuo 419 tosin pitäisi olla vain arabimallin autossa.
No niinpä tietty, lauhduttimessahan tuo painekytkin on ihan järkevä. Ei kaikki ole syyläriä, joka syyläriltä näyttää.. :oops:
Onko autossasi jäähdyttimen apukuskin puoleisessa päässä flektille lämpökytkin, vai onko siinä flekti jo EDU:n ohjaama?
Tuollainen siellä on ainakin:
http://www.iki.fi/wiemers/kuvat/termostaattikytkin.jpg
Lienee tuo mainitsemasi flektin lämpökytkin? Ja kolme johtoa antaisi olettaa kaksinopeuksista flektiä?
jus kirjoitti:
bamse kirjoitti:perjantaina on edessä pitkähkö ajomatka ja kyydissämme istuu 1 v. pieni tyttö.
Tsemppiä! Jos on tuonikäisiä kyytiläisiä, koko porukan matkustusmukavuus paranee huomattavasti kun kylmäkone saadaan toimimaan.
Jep, näin todellakin on! :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."

Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Mimmi kirjoitti:Ilmastoinnin kompuran käynnistyspiiri: Akun + napa-> virtalukon rele-> sulake (huom. käyttöjännitteellä ja ohjauksella on oma sulake)-> kompuran rele-> painekytkin (ylä- ja alapainekytkimet samassa)-> jäätymissuojatermostaatti-> kompuran lämpösuoja-> kompuran magneettikytkin.
Kiitos Mimmi, tutkitaan!

Epäilykset kohdistuvat aina vain enemmän painekytkimeen, mikä ei ole hyvä juttu, koska
- painekytkin maksaa Saab-tiskiltä 147€
- kytkin on todella ärsyttävässä paikassa
- ilmastointijärjestelmä on tyhjennettävä vaihtoa varten -> pitää täyttää uudestaan.
- kytkintä ei ainakaan Länsi-Autolla ole Suomessa eli jos vika on pk:ssä, ilmastoinnin saanti kuntoon ennen juhannusta taitaa olla mahdotonta
- silti vika voi olla jossain ihan muualla

Mutta, rajoitellaan vikaa ensin, sitten vasta hutkitaan.

Tässä välissä piti jo ostaa uusi akkukin, kun vanha tyhjeni sitten lopullisesti tuossa flektiä testaillessa. Akun jännite on pyörinyt koko kevään siinä 11,5 V:n tienoilla, käynnistettäessä tippui helposti 8,5 V:iin eli oli jo aikakin. Tuurilla sattui tuttu paikalle autoineen, niin sain apukaapeloitua Saappaan käyntiin. Tulipa samalla havaittua, että 8,5 V ei riitä esim. ACC:n käynnistymiseen :)

Flektin salaisuudetkin alkavat ehkä pikkuhiljaa valjeta. Epäilen termostaattikytkimeltä tulevia johtoja, hitaamman nopeuden releelle tuleva ohjausjohto ei tunnu oikein olevan pelissä mukana. Toivotaan, että kone on sen verran jäähtynyt tässä tunnin sisällä, että kädet eivät pala turbon ja pakosarjan kylkiin, piuhat ovat aivan niiden tuntumassa. Onni on liittää uusia abikoja kuuman syylärin ja turbon välissä :)

No niin, taas tonnarin kimppuun!
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7719
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Bamse kirjoitti:Kiitos Mimmi, tutkitaan!

Epäilykset kohdistuvat aina vain enemmän painekytkimeen, mikä ei ole hyvä juttu, koska
- painekytkin maksaa Saab-tiskiltä 147€
- kytkin on todella ärsyttävässä paikassa
- ilmastointijärjestelmä on tyhjennettävä vaihtoa varten -> pitää täyttää uudestaan.
- kytkintä ei ainakaan Länsi-Autolla ole Suomessa eli jos vika on pk:ssä, ilmastoinnin saanti kuntoon ennen juhannusta taitaa olla mahdotonta
- silti vika voi olla jossain ihan muualla
Minulla oli vika nimenomaan painekytkimeltä lähtevän neljän johdon "ryppään" ensimmäisessä liittimessä. Eli siis flekti ei lähtenyt käymään ollenkaan painekytkimen käskyistä. Tämän seurauksena ilmastointiin tuli ylipaine, joka loppupeleissä hajotti ainakin yhden letkuliitoksen ja mahdollisesti kompuran vuotokin on sieltä peruja...Vaihdon kuitenkin myös uuden painekytkimen, hajonneen letkuliitoksen letkuineen ja uuden lauhduttimen. Nyt olis hakusessa vielä tiivis kompura :roll:
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Kompura ei käynnisty vieläkään :(

..mutta viimein flekti toimii niin kuin pitääkin! :D

Vika oli johdotuksissa, flektin hitaan nopeuden releen ohjausvirta ei kulkenut perille asti. Vedin kaikki termokytkimeltä tulevat johdot uusiksi ja jo pelaa! Jopa sammutettaessa kuumana flekti jää pyörimään, tämä ominaisuus ei ole toiminut koskaan. Jesh, onnistumisen elämyksiä Saabin parissa, voiko autuaampaa olla? 8)

Koko ilta meni itse asiassa tuon flektin kimpussa, se on kuitenkin näillä keleillä kuitenkin vielä oleellisempi, kuin ilmastointi.

Vielä on huominen ja torstai aikaa selvittää vikaa. Toivottavasti vikojen paikannus- ja korjaustuuri jatkuu! :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."

9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

ratsastetaan aiheella...pitääkö flektin käynnistyä amalla, kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle?

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10717
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9-3Tid kirjoitti:ratsastetaan aiheella...pitääkö flektin käynnistyä amalla, kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle?
Ei, vaan vasta sitten kun painekytkimen keskimmäinen paineraja saavutetaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43
Paikkakunta: Hailuoto

Re: Ilmastoinnin sähkö(!)vika?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Bamse kirjoitti: Tonnari on mallia CSE -94, 2,3T, automaatti ja AAC.
Onkos tuon vuosimallin tonnarissa jo Trionic järjestelmä :?:

Itse asensin jälkiasennuksena manuaali-ilmastoinnin -96 2,0t 9000:seen ja tuli siinä samalla tutkiskeltua tuon ilmastoinnin ohjauksen sielunelämää.
ACC yksiköltä lähtevä kompressorin ohjauskäsky kulkee EDUn kautta kuivaimen päässä olevalle painekytkimelle. Kun järjestelmän paineet on kunnossa painekytkimen H ja L koskettimet ovat sulkeutuneena ja jännite kulkee painekytkimen läpi. Painekytkimeltä käsky kulkee jäätymissuojatermostaatin kautta Trionicille, joka huolehtii tyhjäkäynnin nostosta kompressorin käynnistyessä. Vanhemmissa tonnareissa tämä kierrosten kompensointi hoidettiin aikareleellä, jolloin LH-jetronic boxi sai tiedon kompressorin käynnistymisestä ennen kuin aikarele kytkee kompressorin pyörimään.
Trionic puolestaa ohjaa suoraan kompressorin/lisäjäähdytyspuhaltimen relettä maadoittamalla releen navan.
Eli, kun ilmastoinnin pitäisi olla toiminnassa A/C relay-releen kelalla pitäisi olla kokoajan jännite.
Painekytkimen kosketin P ohjaa puolestaan jäähdyttimen flektiä.

Eli lyhyesti sanottuna, mikäli vika ei ole johdoissa voi kompressorin käynnistymiskäsky katketa EDUssa, painekytkimessä, jäätymissuojatermostaatissa, Trionicissa tai A/C releessä. Ja vieläpä tässä järjestyksessä. Mikäli A/C rele on rikki tai sen kelalta puuttuu jännite, pitäisi olla havaittavissa tyhjäkäynnin kasvu moottorissa vaikka kompressori ei käynnistyisikään. Eli mikäli tyhjäkäynti ei muutu mitenkään, kun ilmastoinnin pitäisi olla toiminnassa voisin olettaa että vika tai katkos on ennen tuota Trionicia.

Toivottavasta tämä höpinä on avuksi.
Jos tekstissäni on jotain asiavirheitä, niin korjatkaa arkailematta.
Saab 9000 Turbo 275hv/410Nm
Saab 9000 CD 2.0t 1996

pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Moi,

itselläni on -89 ja -97 malleissa ollut kummassakin kylmälaitteen käynnistymisongelma: molemmilla kerroilla sama. Vasemmalla puolella konetilassa olevassa rasiassa oleva rele menee happamaksi.

En ehtinyt lukea kaikkia aikaisempia läpi mutta itse aloittaisin testauksen tuon releen kannasta:
a) tarkistaa että kannalle tulee akulta +12
--> ei tule --> tarkista sulakkeet ja virtapiiri akulle
b) ohisyöttää kannalla tuon +12 kompuralle
--> ei toimi --> tarkistaa virtapiirin kylmäpuolelle, vika esim paineanturissa
c) tarkistaa että edu antaa ohjauksen releelle
--> ei toimi --> tarkista edun virtapiiri
d) kaikki ylläolevat toimii --> se rele on taas hapan

T/Pekka

9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2063
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Flekti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jus kirjoitti:
9-3Tid kirjoitti:ratsastetaan aiheella...pitääkö flektin käynnistyä amalla, kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle?
Ei, vaan vasta sitten kun painekytkimen keskimmäinen paineraja saavutetaan.


Ainakin (-94) kytkentäkaavioissa flektin (yksi nopeus flekti) ohjaus tapahtuu samalla releellä kompuran kanssa. Pitää vielä varmistaa, onko kyseessä vaihtokosketillinen rele.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx

Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Nyt se toimii!!! Voi valtava mikä tunne! :D :D :D

Vika löytyi lopulta johdosta välillä syöttörele (sisätilan sulakerasian takana) - kompura. Johto oli poikki aivan kompuran läheltä, tarkemmin siitä missä kompuran syöttöpiuha kääntyy syylärin reunasta kompuralle, n. 10 cm kompuran päällä olevasta liittimestä pois päin. Vian löydyttyä se oli niin ilmeinen, että vähän nolotti, etten löytänyt sitä aiemmin.

Mittailua tuli suoritettua aika tavalla, mutta aloitin vian suhteen väärästä päästä eli painekytkimestä, vikahan oli jänniteketjun aivan toisessa päässä. Vetelin vain uuden johdon releeltä kompuralle ja voilá! :) Sisään tulee 8-10 asteista puhkua, ei siis äärikylmää, mutta eiköhän tuo viilennä autoa jo ihan mukavasti. Miten kylmää tuon suuttimista kabiiniin tulevan ilman pitäisi ilmastoinnin kunnossa ollessa olla? Jostain muistan lukeneeni jotain 5 asteesta? Voi tietysti olla, että osa perjantaina täytetyistä kylmäaineista ehti karata kompuran akselin juuresta, kun kompura ei pyörinyt ja kylmäaineen öljyn voitelua ei ollut, eikä ilmastointi siis pelaa enää täysillä..?

Mutta..

ISO KIITOS kaikille apuaan antaneille forumilaisille! Erityiskiitokset jus:lle vian löytymiseen ratkaisevasti vaikuttaneista vihjeistä: KIITOS! :)

Plus-merkinnän saa myös Olarin LänsiAuto, josta sain lisää hyviä vinkkejä, kopiovat jopa tonnarin huoltokirjasta ilmastointiin liittyvät sivut minulle (tosin vm. -93, -94:sta heilläkään ei ollut).

Saabin ylivoimaa ei voita kuin Saab-klubin foorumin yhteisvoima! :)

Huomenna alkava juhannusreissu sujuu varmasti nyt koko perheeltä paljon mukavammin 8)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10717
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No sehän meni sitten hyvin :-)

Eiköhän tuo 8-10 astetta ole jo ihan riittävän epäterveellisen kylmää. Varo hankkimasta ilmastointiflunssaa, tavoiteleämpötilaksi kannattaa säätää yli 20. Jäähdytysilman lämpötilasta aavistelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 837#142837
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Ilmastoinnin sähkö(!)vika löytynyt ja korjattu!

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Bamse kirjoitti:Löytyykö ilmastoinnille jostain kytkentäkaaviota? Tällaisen löysin: http://genuinesaab.com/psi/files/9kfan.pdf, <--- tässä ei piirroksissa tosin mainita kompuraa. Dokumentissa mainitut komponentit 166 ja 419 kulkevat kumpikin samalla nimellä "Pressure switch":
Pakkohan se on paikan tullen nusasta... urli toimisi paremmin, jos tuon pilkun niistäsit lopusta :wink:

Hienoa, että fixaus onnistui!

Mulla meinaa joskus lämpimällä kelillä sammua Aero, kun kompura on päällä ja kun vielä flektin potkaisee päälle, niin ikään kuin sähköt katkeaisivat hetkeksi. Syylärissä yksinopeuksinen termoanturi ja luonnollisesti konehuoneen releboksissa vain yksi tuulettimen ohjausrele. Mistä päin tässä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan... johdot/liitokset, releet, akku? Muilla vastaavia kokemuksia?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77

Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin sähkö(!)vika löytynyt ja korjattu!

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Ahtopaine kirjoitti:
Pakkohan se on paikan tullen nusasta... urli toimisi paremmin, jos tuon pilkun niistäsit lopusta :wink:
Kas kehveliä, pitääpä korjata. *korjattu*
Ahtopaine kirjoitti:
Hienoa, että fixaus onnistui!
On tosiaan kivaa, että onnistui! Vaikka viat ovat lähes poikkeuksetta epämukavia, niin niiden korjaus on joskus hyvin palkitsevaa. Tässä tapauksessa vieläpä edullistakin: rosvoliitin, pari abikoa ja kimppu johtoa.


Aeroon liittyen:

Saabin huollon käsikirja toteaa seuraavaa: "Jotta auton moottorin kierrosluku ei laskisi, jos kompressori kytkeytyy auton käydessä joutokäyntiä, viivytetään kytkeytymistä siten, että polttoaineenruiskutuksen ohjausyksikkö ehtii säätää joutokäyntiä suuremmaksi."

Ehkä tuo ohjausyksikkö ei jostain syystä tajua, että kompura on lähtenyt käyntiin?

Toivottavasti saat aerosi kuntoon!
jus kirjoitti:Eiköhän tuo 8-10 astetta ole jo ihan riittävän epäterveellisen kylmää. Varo hankkimasta ilmastointiflunssaa, tavoiteleämpötilaksi kannattaa säätää yli 20.
Pitääpä muistaa tuo, ilmastointihuumassa tulee varmaan helposti liioiteltua viilentämisen kanssa. Varsinkin, kun on ekan kerran alla Saab, jossa ilmastointi toimii 8)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."

Vastaa Viestiin