Noviisi saabistina olen kysymysmerkkinä seuraavien kahden "sivuäänen" kanssa, jotka molemmat ovat ilmestyneet vasta viime päivinä:
1. Auton sammutuksen jälkeen konehuoneesta kuuluu tiheä ja usein kovaääninenkin tärytys, joka kuuluu hyvin myös auton sisälle. Ääntä voisi verrata siihen, kun joku kevyesti(!) jyystää iskuporakoneella betoniseinää.

Ääni ei missään nimessä kuulu jokaisen sammutuksen yhteydessä, eikä ole joka kerta yhtä kova tai pitkäkestoinen. En ole pystynyt yhdistämään ääntä esim. lyhyisiin/pitkiin ajomatkoihin. Kerran olin havaitsevinani, että ääni katkesi, kun nostin kytkimen ylös auton sammutuksen jälkeen... Tätä ääntä on kuunneltu ehkä noin kymmenkunta kertaa.
2. Harvakseltaan myös käynnistyksen yhteydessä kuuluu konehuoneesta erittäin lyhyt (=muutama sekunti), mutta kovaääninen "kiihdytysääni". Tämä ääni puolestaan kuulostaa siltä kuin nopeakierroksinen turbiini starttaa - sellainen ulvahdus siis. Tämän äänen olen kuullut vasta kolme kertaa.
Pientä yöunien puutetta ovat nämä sivuäänet aiheuttaneet, kun ei lainkaan tiedä, onko kyseessä normi- vai epäterveelliset äänet autolle, jolla ei ole pahemmin ajettu ½-vuoteen. Osaako joku heittää vinkkiä, mistä äänissä olisi kyse? Millä sanoin marssin merkkihuoltoon, jos on tarve?
Kiitos!