Saab 900 ostamassa (mitä vikaa yhdessä autossa?)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jare
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 14:18

Saab 900 ostamassa (mitä vikaa yhdessä autossa?)

Viesti Kirjoittaja Jare »

Miljoonasti varmasti käsitelty tätäkin aihetta, mutta kiinnostaisi lähinnä kuulla millainen priimakunnossa olevan satkun kuuluisi olla. Kävin nimittäin katsomassa yhtä ja mieleen jäi parikin kysymystä tekniikkapuolelta. Kyseessä siis 2litrainen 900S vuodelta 1995 ja kilometrejä noin 175tkm.

Ensinnä kytkimestä: Itseä Saabia koskaan ajamattomana jäi mietityttämään, kun kytkimessä oli ensin varsin pitkältä tuntuva tyhjä alue ja sen jälkeen hyvin jämäkkä käyttöalue. Otti kyllä ainakin kiinni hyvin, ettei sen puolesta pitäisi vikaa olla.

Toiseksi jousituksesta: Tuntui nimittäin varsin pintakovalta, mutta kun autoa käänteli nopeasti puolelta toiselle, niin alusta tuntui kuitenkin pehmeältä. Jopa niin pehmeältä, että autossa esiintyi pientä jälkiheilumista liikkeen jo loputtua. Eli onko alusta normaalistikin näin pehmeän tuntuinen, mutta kuitenkin jopa pintakova?

Sitten suurin kysymys, joka liittyy konehuoneen puolelle. Huomio kiinnittyi nimittäin lattialle jääneeseen pieneen öljyläikkään, kun auto ajettiin ulos koeajoa varten. Katselin sitten alle koeajon jälkeen, niin etupyörien kohdalta tai vähän niiden edestä, mielestäni sivusuunnassa aika keskeltä, näytti olevan pultin ympärillä kosteaa. Onko veikkauksia, mistä ko. öljy voisi olla kotoisin (ohjaustehostin?)?

Kiitän jo etukäteen, kun viitsitte yhä vastailla näinkin kaluttuun aiheeseen ;)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900 ostamassa (mitä vikaa yhdessä autossa?)

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jare kirjoitti:Ensinnä kytkimestä: Itseä Saabia koskaan ajamattomana jäi mietityttämään, kun kytkimessä oli ensin varsin pitkältä tuntuva tyhjä alue ja sen jälkeen hyvin jämäkkä käyttöalue. Otti kyllä ainakin kiinni hyvin, ettei sen puolesta pitäisi vikaa olla.
Vaimolla on juurikin tuollainen menopeli. 900S on siitä säälittävä auto, että siinä ei ole vaikona hydraulista kytkintä, niin kuin Saabeissa on ollut viimeisen 20vuotta.. Eli vaijerilla mennään ja jos kytkin ottaa kunnolla, niin toimii. Jäykkähän se on ja kannattaa päivittää hydrauliseksi jos autolla kauan aikoo ajella.
Jare kirjoitti:Toiseksi jousituksesta: Tuntui nimittäin varsin pintakovalta, mutta kun autoa käänteli nopeasti puolelta toiselle, niin alusta tuntui kuitenkin pehmeältä. Jopa niin pehmeältä, että autossa esiintyi pientä jälkiheilumista liikkeen jo loputtua. Eli onko alusta normaalistikin näin pehmeän tuntuinen, mutta kuitenkin jopa pintakova?
Kuulostaisi siltä että iskarit on lopussa. Muutenkin vakio Saabiin kannattaa uusia jossain välissä jouset & iskarit.
Jare kirjoitti:Sitten suurin kysymys, joka liittyy konehuoneen puolelle. Huomio kiinnittyi nimittäin lattialle jääneeseen pieneen öljyläikkään, kun auto ajettiin ulos koeajoa varten. Katselin sitten alle koeajon jälkeen, niin etupyörien kohdalta tai vähän niiden edestä, mielestäni sivusuunnassa aika keskeltä, näytti olevan pultin ympärillä kosteaa. Onko veikkauksia, mistä ko. öljy voisi olla kotoisin (ohjaustehostin?)?
Stefa vuotaa. Tyyppivika. Öljy valuu pultin kohdalle ja saattaa myös tiputtaa pakosarjan päälle jolloin paikalla ollessaan auto hieman käryttää. Jos kaupat teet, niin laita liike korjaamaan ko. vika.
Jare kirjoitti:Kiitän jo etukäteen, kun viitsitte yhä vastailla näinkin kaluttuun aiheeseen ;)
Haulla olisi löytynyt samat asiat, mutta eipäs tässä viikonloppuna muutakaan voi tehdä kuin kirjoitella mad. tulevalle Saab kuskille :D . Tarkistitko muuten ruostevauriot autosta? Eli takaluukku ja vararenkaan kotelo ja ovien alareunat?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jare
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 14:18

Re: Saab 900 ostamassa (mitä vikaa yhdessä autossa?)

Viesti Kirjoittaja Jare »

eklunto1 kirjoitti:Vaimolla on juurikin tuollainen menopeli. 900S on siitä säälittävä auto, että siinä ei ole vaikona hydraulista kytkintä, niin kuin Saabeissa on ollut viimeisen 20vuotta.. Eli vaijerilla mennään ja jos kytkin ottaa kunnolla, niin toimii. Jäykkähän se on ja kannattaa päivittää hydrauliseksi jos autolla kauan aikoo ajella.
Vaijerikytkin tulikin uutena tietona. Paljonkohan hydraulisen päivityskustannukset sitten on?
eklunto1 kirjoitti:Kuulostaisi siltä että iskarit on lopussa. Muutenkin vakio Saabiin kannattaa uusia jossain välissä jouset & iskarit.
Joo, samaa veikkailin, mutten uskaltanut varmaksi mennä sanomaan, ennen kuin tiesin millainen alustan pitäisi olla tai sain varmistuksen saabclubilaiselta :D.
eklunto1 kirjoitti:Stefa vuotaa. Tyyppivika. Öljy valuu pultin kohdalle ja saattaa myös tiputtaa pakosarjan päälle jolloin paikalla ollessaan auto hieman käryttää. Jos kaupat teet, niin laita liike korjaamaan ko. vika.
Selvä. Olisinhan ehdottomasti asiasta muutenkin reklamoinut, mutta helpottaa kummasti kun tietää mikä siellä on vialla ;)
eklunto1 kirjoitti:
Jare kirjoitti:Kiitän jo etukäteen, kun viitsitte yhä vastailla näinkin kaluttuun aiheeseen ;)
Haulla olisi löytynyt samat asiat, mutta eipäs tässä viikonloppuna muutakaan voi tehdä kuin kirjoitella mad. tulevalle Saab kuskille :D . Tarkistitko muuten ruostevauriot autosta? Eli takaluukku ja vararenkaan kotelo ja ovien alareunat?
Aivan, hyvää aikaa kalastella lisää kerholaisia. Näemmä ainakin nuo pari ensimmäistä vastausta olisi voinut haullakin suht pienellä vaivalla bongata.

Katsoin ruostepaikat muuten paitsi vararenkaan koteloon en tullut kurkanneeksi. Pientä sanomista näkyi olevan takaovissa (edessä alhaalla) ja takaluukun alareunassa. Ei ollut vielä maalipinnan alta tullut läpi, mutta sisällä vaikutti olevan mehukkaasti kukkiva asetelma... Täytyyhän noita muitakin kurkkia ja mielemmin uudempia (-96->).
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab 900 ostamassa (mitä vikaa yhdessä autossa?)

Viesti Kirjoittaja dq »

Jare kirjoitti:Vaijerikytkin tulikin uutena tietona. Paljonkohan hydraulisen päivityskustannukset sitten on?
Päivityssatsi näyttää olevan Speedpartsin sivuilla 336 €, tähän joku pieni toimitusmaksu mahdollisesti tilattaessa Pro-Carservicen kautta, työn hinnasta en osaa sanoa.

Oman kokemuksen perusteella suosittelen kyllä lämpimästi päivitettyä versiota NG:stä. :wink:

Ja jos on varaa ja halua hieman paremmin varusteltuun yksilöön, kannattaa myös harkita tuontia Ruotsista, alkaa verot olla pikku hiljaa inhimillisemmät viimeisistä veropäätöksistä päätellen.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tää on sitten sitä kuuluisaa venttiilinvarsikumivuosikertaa. Tsekkaa onko kansiremppa tehty. Käytä hakua.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 ostamassa (mitä vikaa yhdessä autossa?)

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Lainataan tätä aihetta kun otsikko sopii kysymykseen.

Olin "asiantuntijana" mukana ostamassa noin 300tkm ajettua 900S -97. Auto oli muuten hyvä mutta auton liikkuessa kytkintä painettaessa kuului selkeä kahiseva ääni. Ääni kuulosti aivan rikkinäiseltä painelaakerilta, mutta siinä oli erikoista se, ettei ääntä kuulunut auton ollessa pysähdyksissä. Käsittääkseni painelaakerin pitäisi kahista aina kykintä painettaessa. (edellyttää tietysti että kone käy.)

Ääni kuului jo kytkintä kevyestikkin painaessa kun auto liikkui ainakin 2, 3 ja 4 vaihteilla, mutta auton ollessa paikallaan ääntä ei saanut kuulumaan oli vaihdekeppi missä tahansa.

80-100 nopeudessa kuului myös vaimea vihellys joka katkesi kaasua nostettaessa.

No auto jäi ostatta näistä syistä, mahdollisia vaihdelaatikko/kytkin remontteja ei viitsi ristikseen tietoisesti ottaa. Mutta missähän tässä autossa vika oli/on? Asia jäi vaivaamaan.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin