Lehdet tms ilmastoinnissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Lehdet tms ilmastoinnissa

Viesti Kirjoittaja o--o »

Vasemmanpuolimmaisesta ilmastointikanavasta kuuluu ajoittain rapinaa ikään kuin sillä pyöriskelisi kuivunut puun lehti tai joku teippisuikale tms. Välillä saattaa mennä viikkoja että sitä ei kuulu, mutta välillä ääni taas alkaa.

Jos laitan kaikki räppänät kiinni niin se juuri vaikuta rapinaan. Myöskään ilmastoinnin tuulettajan pyörimisnopeus ei vaikuta tähän. Sen sijaan ajoviima vaikuttaa. Kun esim. liikennevaloihin pysähtyy, niin rapina loppuu. (Auton liikkumisnopeudella ei ole muussa suhteessa paljoa merkitystä.)

Mikä lääkkeeksi?

Saab 9-5 vm 2001.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5T kirjoitti:Lehtien poisto.
En ole perehtynyt ilmastoinnin rakenteeseen. Siis kysymykselläni itseasiassa tarkoitin, että missähän päin ilmastointia nuo lehdet voisivat oireista päätellen olla? Voiko lehdet poistaa helposti itse? Jos voi, niin miten?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Se jos rapina loppuu valoihin pysähtyessä johtuu varmaan siitä että silloin ilmastoiniti kytkeytyy sisäilman kierrolle, ainakin mulla se on siinä moodissa joka niin tekee.
Lehdet rapisi aikansa minunkin auton räppänöissä mutta rapinat on loppunu itsestään.
9000CS 2,3
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Myös kuskin jalkatilassa olevan sisäilmankierron luukun kautta pääsee käsiksi puhaltimeen. Oma lehti löytyi täältä.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Lehtiä oli omassa ainakin ja poistin ne tuolta konehuoneen kautta ottamalla sen muovin pois siitä tuulilasin alareunasta.Hetken sai tapella pyyhkijän kanssa.Noin kuukausi sitten vaihdoin tuon raitisilmasuodattimen ja olihan
törkyä.Ilmeisesti kurre pitänyt majaa siellä jo jonkin aikaa.

Sieltä pääsee myös ropelliin käsiksi tai ainakin näkyy kun taskulampulla kurkin.
Imuroin kaikki paikat ja uusi suodatin paikoilleen.Ei rapinoita enää..No nyt viikko sitten rapina alko taas mutta loppu kun kalibroin ilmastoinnin.
Kait tuolta joku on hajoamassa kun ei lehtiäkään enää pitäis olla.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kurkkasin rakenteita. Rupesi hirvittämään pyyhkijöiden ja koko muovin irrotus. Ja mitä sen jälkeen täytyy mahdollisesti vielä irrottaa. Ja tuo mainitsemasi sana "tapella". Ja jos kaiken saisikin irti, niin entä mitäköhän ongelmia olisi kokoamisen jälkeen. Ehkä pyyhkijä väärässä vaiheessa tms.

Oma johtopäätös: Lehtiä ei saa "helposti" pois tavallinen maallikko, vaan se on ammattilaisten tai muuten alaan perehtyneiden hommaa. Ja jos lehdet saisikin pois, niin se ei takaa rapinoiden loppumista.

Mikä on raitisilmasuodattimen vaihtoväli? Kuuluuko normaaliin huolto-ohjelmaan? Putsataanko "törky" rööreistä samalla.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

o--o kirjoitti:. Ja tuo mainitsemasi sana "tapella".
Oli tuo kuskin puolen puuhkijän varsi pikkasen jämähtäny kiinni booreihin
ja jouduin tekemään siihen työkalun jotta sain sen irti.Toinen puoli lähti
ihan pelkällä edes takasin nytkyttelyllä.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

TD04 kirjoitti:Oli tuo kuskin puolen puuhkijän varsi pikkasen jämähtäny kiinni booreihin ja jouduin tekemään siihen työkalun jotta sain sen irti.
Jep... jokaiseltahan löytyy pieni metalliverstas kotoa siitä makuuhuoneen vierestä. Voi tarvittaessa tehdä puuttuvat työkalut. :)
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ja kun viet auton pajalle niin jos ei niihin ilmanotto aukkoihin ole vielä
laitettu verkkoa kannattaa laitattaa samalla.Ei pääse lehdet enää menemään
sinne puhaltimen ropelliin rapisemaan.En kyllä tiedä onko samanlaiset ilmanotto aukot
kuin v.-98 mallissa.

Omaan laitoin hyttysverkkoa kerää myös vähän pienemmät roskat ja
helppo imurilla sillon tällön putsata rojut pois..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

Auton alkuperäistyökalut ja vähän lisääkin on, mutta työkaluntekemistyökaluja ei löydy. :) :)
(Muotti ja sulaa rautaa? Hitto kun ei ole edes hitsausvehkeitä - eikä niiden käyttökokemusta.)
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

o--o kirjoitti:työkaluntekemistyökaluja ei löydy. :) :)
Lattarautaa,rälläkkä ja vasara.Näillä pärjää tässä kohdassa. :D
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

TD04 kirjoitti: Lattarautaa,rälläkkä ja vasara.Näillä pärjää tässä kohdassa. :D
Mulla on puolet tuosta satsista: Lattajalat ja vasara.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5T kirjoitti:Aloittaisin poistamalla sisäilman suodattimen(hanttarin alamuovi,h-lokero, mustakansi kuvassa näkyy 2 ruuvia oikeassa reunassa n. 8 ruuvia) imuroi sieltä(joku voi muistaa ylettyykö sieltä propelliin) ja lasinpyyhkimien alla olevan kannen alla on puhaltimen moottori ja propelli.
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20057.jpg
Itsellä on aina roskalta kuulostava ääni johtunut puhaltimen tai säätimen hajoamisesta mutta roska/lehti on siltin hyvin todennäköinen.
Tässä selitys, joskin vähän myöhään: Syy oli viallinen ilmastoinnin säädinmoottori. Säädin hajosi lopulta kokonaan, joten vaihdatin sen. (Säädinmoottori jäi vieläpä sellaiseen asentoon, että autossa jäätyi.)
Säädinmoottorin vaihdon jälkeen ilmastoinnista ei ole kuulunut enää kertaankaan sitä ääntä, joka kuulostaa ihan siltä kuin ilmastoinnissa olisi roska tai lehti. Samoin paljon myöhemmin mukaan tullut pörinäkin hävisi.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Taitaa sitten olla omassa autossani toi sama ongelma kohta esillä. Just eilen kuuntelin liikennevaloissa että oisko ilmastoinnissa roska... Vielä ilmastointi kuitenkin toimii moitteetta.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mulla lehden rapinalta kuulostanut ääni kuului parisen vuotta ennen kuin ääni muuttui pörähtelyksi. Hyvin pian sen jälkeen ilmastoinnin säädin hajosi kokoaan. Rapina kuului vain silloin tällöin, ei koko ajan.
Vastaa Viestiin