vm-81 satkun kone saatu ysiysiin mutta kipinä on hukassa.
virranjakaja ja puola on satkusta ja kärjellistä mallia.
jakajan avuksesta näkyi että sisällä olevasta johdosta on päällys muovit kyrvähtäneet kokonaan
liittimet on aika erikoisen näköiset joten voi olla hankala vaihtaa.
nyt on vaihdettu mm:
-tulpanjohdot
-kärjet
-konkka
-puola
-pyörijä
-jakajankansi
missä on vika?
sukuun kuuluva automies kävi eilen ihmettemässä yleismittarin kanssa, mutta ei löytänyt mitään poikkeavaa.
nää on väärän merkkisen ohjeet mut muuten sama:
tarkasta kärkiväli ekaksi
Staattinen asetus tehdään seuraavasti:
--------------------------------------
Irrota virranjakajasta puolaan menevä vihreä johto puolan miinuspuolelta ja kytke se yleismittarin toiseen johtoon. Kytke yleismittarin toinen johto auton runkoon. Kytke yleismittari vastusmittaukselle. Virran ei tarvitse olla päällä autossa. Käännä moottoria esim. 21 mm hylsyllä laturin kiinnitysmutterista myötäpäivään niin kauan, että kone on 1. sylinterin YKK:ssa. (YKK-merkki on silloin ylhäällä moottorin lohkon sauman kohdalla). 1. sylinterin YKK tulee joka toisella moottorin kierroksella ja voit päätellä oikean kierroksen esim. virranjakajan kannen johtojen järjestyksestä ja jakajan roottorin asennosta. Käännä moottoria hieman takaisin päin ja sitten jälleen myötäpäivään niin, että hihnapyörällä oleva haluttua ennakkoarvoa osoittava merkki on sauman kohdalla. Nyt kone on siinä asennossa, jossa kipinän pitäisi tyhjäkäynnillä iskeä (kun kumpikaan ennakko ei aikaista sitä). Nyt löysää jakajan kiristysmutteria hieman ja käännä jakajaa hieman myötäpäivään, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännä hitaasti jakajaa vastapäivään, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristä jakajan kauluksen mutteri. Voit tarkistaa asetuksen vielä kääntämällä konetta laturista hieman vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on lohkon sauman kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.
Stroboasetus:
-------------
Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla.
ja sit varmistat että tulpan johdot ovat oikein.
itse kuplan käynnistin eilen näin:
1:Sen tulppa pois,lyijykynää apuna käyttäen ykkönen ylös kynätulee mukana,virranjakajan kansi pois katsoo pyörijästä mihin näyttää,1:sen tulpan johto siihen ja muut oikeassa järjestyksessä kanteen,valokynä maahan ja katkojan kärkiin säädin niin että valo syttyy eli syttyminen tapahtuu juuri silloin. ja kamat kasaan ja starttaus laakista käymään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pakko puolalle virta tulla jos kerta ehkä kärjillekki virta tulee? jos tulee?
tulppa irti ja piuha kii laittaa sen venakopan päälle ja starttaa tuleeko kipinä? jos ei niin sit on johdot paskana jos kärjille asti tulee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659