Miten mahtaisi toimia satkun 2.1-litraisella lohkolla rakennettu turbokone?
Männät tietysti vaihtaisin matalapuristeisiin, mutta onko itse lohko muuten riittävän kestävä turbokäyttöön?
Tiedän että tällaisia on muutamia tehty varsinkin Ruotsissa, mutta mitä tämän foorumin viriexpertit on mieltä?
Lisäksi vielä, kuinka iso väli on normaali 2-litraisen satkun koneessa sylinterien välissä, vrt. 2.1-lohko?
2.1 turbo
Jos varsinaisen sylinterin kestävyydestä on huolestunut niin sitä on melko helppo haarukoida likimääräisesti. Ns. "kattilakaava", eli jännitys sisäpuolisen paineen kuormittamassa putkessa, on:
vertailujännitys = p ( ds / s + 1 ) / 2
missä:
ds = sisähalkaisija
s = seinämävahvuus
ja
p = paine.
Sylinteri ei oikeasti ole yksinkertainen putki, mutta kun tehdään oletus että se on putki, jonka vaippa on tasavahva ja vaipan vahvuus (=seinämävahvuus) on kauttaaltaan se mikä se on ohuimmalta kohdalta niin pysytään turvallisella puolella.
Männän halkaisijan erosta tulee suoraan luonnollisesti se että 2.1:stä saadaan pienemällä palopaineella vastaava momentti ulos kuin 2.0:sta. Huomioimatta kitkoja sun muita 2.1:ssä saavutetaan sama momentti kuin 2.0:ssa 93.6%:n palopaineella.
Jännitys on 2.1:n sylinterin seinämässä suurempi. Saat laskettua vertailujännitysten suhteen B202 ja B212:ssa palopaineiden suhteen, sylinterihalkaisijoiden ja mitatun ohuemman kohdan perusteella. Siitä voi sitten haarukoida kuinka paljon olisi järkevää puristaa tehoja 2.1:stä turbosta kun se kuitenkin on aika hyvin tiedossa mitä 2.0 kestää.
Veikkaisin kuitenkin näppituntumalta että 2.1:stä ei saa yhtä suurta tehoa kuin 2.0:sta niin että kone vielä olisi kestävä. Seinämävahvuutta en tiedä, mutta äkkiseltään olettaisin että jännitystasoissa erot liikkuvat kymmenien prosenttien luokassa.
Kannattaa laskeskella jos aikoo tehdä kestävän koneen, jos taas vain haluaa tehoja mahdollisimman paljon niin ei muuta kuin 2.1:n lohko käyttöön.
-J-
vertailujännitys = p ( ds / s + 1 ) / 2
missä:
ds = sisähalkaisija
s = seinämävahvuus
ja
p = paine.
Sylinteri ei oikeasti ole yksinkertainen putki, mutta kun tehdään oletus että se on putki, jonka vaippa on tasavahva ja vaipan vahvuus (=seinämävahvuus) on kauttaaltaan se mikä se on ohuimmalta kohdalta niin pysytään turvallisella puolella.
Männän halkaisijan erosta tulee suoraan luonnollisesti se että 2.1:stä saadaan pienemällä palopaineella vastaava momentti ulos kuin 2.0:sta. Huomioimatta kitkoja sun muita 2.1:ssä saavutetaan sama momentti kuin 2.0:ssa 93.6%:n palopaineella.
Jännitys on 2.1:n sylinterin seinämässä suurempi. Saat laskettua vertailujännitysten suhteen B202 ja B212:ssa palopaineiden suhteen, sylinterihalkaisijoiden ja mitatun ohuemman kohdan perusteella. Siitä voi sitten haarukoida kuinka paljon olisi järkevää puristaa tehoja 2.1:stä turbosta kun se kuitenkin on aika hyvin tiedossa mitä 2.0 kestää.
Veikkaisin kuitenkin näppituntumalta että 2.1:stä ei saa yhtä suurta tehoa kuin 2.0:sta niin että kone vielä olisi kestävä. Seinämävahvuutta en tiedä, mutta äkkiseltään olettaisin että jännitystasoissa erot liikkuvat kymmenien prosenttien luokassa.
Kannattaa laskeskella jos aikoo tehdä kestävän koneen, jos taas vain haluaa tehoja mahdollisimman paljon niin ei muuta kuin 2.1:n lohko käyttöön.
-J-
Tuolta löytyy kokemusta ja kuvia
Heips,
katsopa http://www.twinsaabs.com/
ja sieltä Jeff's page, kaveri on laittanut 2.1 sylinterinkannen sikäläiseen SPG:hen (siis Aeroa vastaava og satku).
Terveisin
katsopa http://www.twinsaabs.com/
ja sieltä Jeff's page, kaveri on laittanut 2.1 sylinterinkannen sikäläiseen SPG:hen (siis Aeroa vastaava og satku).
Terveisin
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89