Auton talvisäilytys

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Auton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja tami »

Nyt on ajatus kypsynyt talviauton hankinnalle. Ja tämä siis tarkoittaa sitä että 9-5:nen jää seisontaan talven ajaksi.
Koska mahdollisuutta ei ole saada autoa talliin tai mihinkään katokseen säältä suojaan, ajattelin turvautua ns. auton kokopeitteeseen. Mitä foorumilaiset ovat mieltä tällaisen peitteen käytöstä? Onko hyvä pitkää seisontaa ajatellen. Tavallista pressua käytettäessä ainakin menee maalipinta huonoksi.
Muita hyviä ohjeita talvisäilytyksestä löytyikin jo, mutta lisää vinkkejä saa antaa.
Kuvassa Osaset -ketjun kokopeite.

Kuva
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Vaara voi piillä että kun on tuommoinen pressu
voipi tulla herkästi hometta verhoiluun jos ilma ei
kierrä.
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistelisin myös että saabisti-sähköpostilistalla oli joskus keskustelua siitä että tuollaisen kokopeitteen alla ei ilma kierrä riittävästi pitkäaikaista säilytystä ajatellen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kun keli vatkaa vuorotellen pakkasen ja suojan puolella, tuo muovi jämähtää aika kivasti kiinni autoon (no saahan sen keväällä irti jossain vaiheessa). Itse en seisottaisi autoa koko talvea taivasalla, varmaan on ongelmia keväällä, jos ei autoa käytä välillä. Miksi 9-5 ei kelpaa talviautoksi?

Eski
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ainoa toimiva pressuviritys on pressutalli, itsetehty tai ostettu. Aivan samalla tavalla kuin venettäkin talviteloille laittaessa.

Tekee sen sitten itse tai ostaa niin ensiarvoisen tärkeää on taataa ilman kierto tallissa. Liepeet ei saa olla maahan asti ja molemmissa päissä pitää olla tuuletusreikä ylhäällä.

Tuollasella skordarilla saa vain sisustuksen haisemaan ketunkololta ja maalipintaan komeita hankaumia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Eski kirjoitti:Jep, kun keli vatkaa vuorotellen pakkasen ja suojan puolella, tuo muovi jämähtää aika kivasti kiinni autoon (no saahan sen keväällä irti jossain vaiheessa). Itse en seisottaisi autoa koko talvea taivasalla, varmaan on ongelmia keväällä, jos ei autoa käytä välillä. Miksi 9-5 ei kelpaa talviautoksi?
Jos tuohon seisottamiseen päädytään, niin muuta vaihtoehtoa ei ole kuin taivasalla ja vieläpä appiukon pihassa. Ei talli mahdollisuutta siis. :?
Ja kyllähän 9-5 kelpaa talviautoksi, erinomaisesti. Mutta kun on päässyt iskemään pahanlaatuinen og900-kuume, ja pakko olisi nyt talveksi sellainen saada. :)
Suunnittelin että talven aikana kerran kuussa kävisi autoa käyttämässä täyslämpöiseksi ja samalla pyörittelisi ilmastointia (suojakelillä) ja tuulettaisi autoa. Tiedän ettei tuo peiteratkaisu kovin hyvä ole. Toivottavasti ei hirveästi maalipintaa tuhoa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Itse jättäisin sitten kokonaan ilman pressua, ei naarmuja yms. Kestäähän se auto muutenkin ulkona, varsinkin jos sitä käytät aina välillä. Eihän tuo nyt paljoa joidenkin normikäytöstä eroaisi.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

9-5 on ajamista varten. OGt kannattaa pitää talvisin hyvin tuuletetussa tilassa ovet ja ikkunat raollaan tuuletuksen varmistamiseksi. Samalla estää tiivisteiden painumisen.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ansis kirjoitti: OGt kannattaa pitää talvisin hyvin tuuletetussa tilassa ovet ja ikkunat raollaan tuuletuksen varmistamiseksi. Samalla estää tiivisteiden painumisen.
Ja reilusti rotanmyrkkyä saapuville. Tiedän yhdestä tonnarista menneen koko sisustuksen uusiksi kun oli jätetty muutamaksi talvikuukaudeksi heinälatoon...

Mutta tosiaan, jos ihan taivasalla pitää seisottaa, niin paljaaltaan kuulostaa paremmalta kuin pressun hautomana. Maalipinnan vahaus ennen tuota ei varmastikaan olisi pahitteeksi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juha96 kirjoitti:Ja reilusti rotanmyrkkyä saapuville. Tiedän yhdestä tonnarista menneen koko sisustuksen uusiksi kun oli jätetty muutamaksi talvikuukaudeksi heinälatoon...
Heh... kaverilta meni X5:sta ja Ministä konehuoneen johtosarjat peräkkäisinä öinä hiirten/rottien suihin. Ei olleet edes missään heinäladossa vaan ihan omassa autokatoksessa pellonlaidassa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Ömm en kyllä nyt oikein hiffaa miksei voi semmoista pressutallia käyttää, sehän on nopeasti koottu ja tarpeen vaatiessa purettu, eikä vie paljon autoa enempää tilaakaan.
Vastaa Viestiin