Aeron jarruista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Aeron jarruista

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Aloin tekemään Aeroon jarruremonttia ja etujarruja purkaessani aloin ihmettelemään kun edessä ei olekaan jäähdytettyjä levyjä. Eikös kaikissa 16v malleissa pitäisi olla jäähdytetyt?
Kun koitin mallailla jäähdytettyä levyä paikalleen huomasin että eihän se sinne mahdu. Levy hankaa jarrukilpeen kiinni. Eli missä ero on? Onko pyörännapa erillainen? Jarrusatulahan kaikissa on ilmeisesti sama?

Pieni arvoitus on siis tuo jarruhomma. Olisikohan tuohon tehty halvan budjetin remontti ja asennettu jäähdyttämättömät laikat?
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

eipähän noissa "vanhoissa" og- pystykeuloissa ole...

on olemassa kyllä, mutta harvinaisia...
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ei taida olla kuin kuumillamarkkinoilla/jenkeissä.

Suomessa ei siis 114.3x4 jaolla ole ollut kuin tuota umpilimppua.

T. Pasi
99T-museopeli
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sinne kyllä saa jäähdytetyt levyt laitettua, joku klubilainen on kyseisen muutoksen varmasti tehnyt ja saattaapa löytyä foorumiltakin aiheesta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Siis eikös tuossa pitäisi alunperinkin olla jäähdytetyt? Niin ja autohan on siis viistokeula ei pystykeula mutta kuitenkin vanhalla jaolla ja kässäri eteen.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vanhalla jaolla ei ole ollut jäähdytettyjä levyjä vakiona ja tuo autosi on juuri siltä aikakaudelta, kun viistokeula ei tarkoittanutkaan automaattisesti uudempia jarruja. Eli löytyi 114,3 X 4 jakoa viistokeulastakin. Mutta tässä linkki keskusteluun, jossa mainitaan nuo jäähdytetyt levyt ja löytyy jopa linkki kuviin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jäähdytettyjä vanhan jaon jarruja on siis olemassa, ovat vaan kovin harvinaisia. Niitä löytyi tosiaan esim. ekoista jenkki-cabeista kun olivat vielä vanhalla jaolla. Noitahan on kutsuttu nimellä "S-tyypin jarrut/satulat". Vanhojen jarrujen jäähdytetyille levyille tarkoitetut satulat löysin tuosta firman naapurissa olevasta jarruosa-liikkeestä. Meni tehdastilaukseksi ja muutenkin vähän vaikea löytää kun noita runkoja ei ole tullut oikein takaisin tehtaalle.

(Tähän välin pitää taas mainita ettei Aero ole mitenkään muuten erikoismalli kuin muovien osalta IMO. Aerossa ei ole mitenkään Aero-spesifistä rautaa, samaa kama kelpaa kuin jarruihin kuin kaasarissakin ja moottoripuolelle kelpaa saman vuosimallin t16-osat.)

Eli jos jotakuta nyt kiinnostaa nuo satulat niin voi kahvipaussilla käydä kysymässä vieläkö noita tehtaalta saa. Hintaa oli viimeksi ~370e sis. runko+mäntä. Eli ei levyjä tai paloja mukana. Asennus ei ollut bolt-on. Tuomas on kirjoitellut asiaan liittyvissä ketjuissa mitä ko. toimenpide vaati.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

f-19 kirjoitti:Meni tehdastilaukseksi ja muutenkin vähän vaikea löytää kun noita runkoja ei ole tullut oikein takaisin tehtaalle.

Eli jos jotakuta nyt kiinnostaa nuo satulat niin voi kahvipaussilla käydä kysymässä vieläkö noita tehtaalta saa. Hintaa oli viimeksi ~370e sis. runko+mäntä.
Ihan mielenkiinnosta, miltä tehtaalta nuo tulee?

Budwegillä näyttäisi olevan listallaan tuo jäähdytetylle levylle oleva satula:
http://www.budweg.com/budwegweb/catalog ... p?key=6747

Huomaa disk thickness = 20mm, kun umpilaikka 12,7mm

Koivunen tuo budwegiä maahan ja budwegin aikaisemmassa luettelossa näkyi hinnat ja tuo s-tyypin satula oli halvempi kuin tavallinen...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Saattoipa hyvinkin olla Budweg, tosin joltain muualtakin taisi saada mutten nimeä muista tähän hätään.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Koivusen luettelo näyttää kyllä nollaa tuolle satuloille eteen. Taakse kyllä löytyy 72€ /kipale.

En löytänyt itse mitään inffoa noista s-tyypin jarruista. Atoy myy 54mm halkaisijan normaalisatuloita 123€ valmistaja NK.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin