Jarrupalojen ja -levyjen vaihto, ohjeita?
Jarrupalojen ja -levyjen vaihto, ohjeita?
Hei!
Alkoi kuulua aikamoinen rahina takaa jarruttettaessa ja pitäisi vaihtaa varmaan taakse palat ja samalla levytkin. Yritin tuossa pikaisesti etsiä foorumilta ohjeita työvaiheista, mutta ei sattunut silmään.
Olisiko linkkiä tai ohjeita, mitä pitää tehdä?
Kiitokset jo etukäteen
Alkoi kuulua aikamoinen rahina takaa jarruttettaessa ja pitäisi vaihtaa varmaan taakse palat ja samalla levytkin. Yritin tuossa pikaisesti etsiä foorumilta ohjeita työvaiheista, mutta ei sattunut silmään.
Olisiko linkkiä tai ohjeita, mitä pitää tehdä?
Kiitokset jo etukäteen
-T
--
--
Ekaksi yllättäen takanurkka ilmaan tunkilla, pukki alle, rengas pois.
Seuraavaksi satulan liukupulttien tulpat pois, liukupultit auki (8mm kuusiokolo muistaakseni). Sitten käsijarruvaijeri irti paikaltaan, sen takaa pieni pultti irti (kokoa en muista), tämän pultin alta löytyy käsijarrun säätö, löysytetään niin paljon kuin antaa löysätä. Nyt pitäisi satulan tulla paloineen ulos.
Satulan runko-osa on neljällä pultilla kiinni, 2kpl isompia (muistaakseni 17mm) navassa ja 2kpl pienempiä (10mm) jarrukilvessä kiinni.
Sitten jarrulevystä ohjaintappi (10mm) sekä mahdollinen torx-kantainen pultti/ruuvi irti, varo mulkkaamasta.
Kun kaikki osat ovat irti, niin muista puhdistaa satula mahdollisuuksia mukaan hyvin tai erittäin hyvin, sekä voidella liukupultit.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, käsijarrun säätöruuvia kierretään niin pitkään että palat ovat levyssä kiinni ja sitten pikkuriikkisen takaisinpäin.
Muista painella jarrua ennen liikkeellelähtöä, sekä tarkistaa jarrunesteen pinta säiliöstä.
-Sami
ps. jos unohtui jotain niin viisaammat korjatkoon erheeni. :)
Seuraavaksi satulan liukupulttien tulpat pois, liukupultit auki (8mm kuusiokolo muistaakseni). Sitten käsijarruvaijeri irti paikaltaan, sen takaa pieni pultti irti (kokoa en muista), tämän pultin alta löytyy käsijarrun säätö, löysytetään niin paljon kuin antaa löysätä. Nyt pitäisi satulan tulla paloineen ulos.
Satulan runko-osa on neljällä pultilla kiinni, 2kpl isompia (muistaakseni 17mm) navassa ja 2kpl pienempiä (10mm) jarrukilvessä kiinni.
Sitten jarrulevystä ohjaintappi (10mm) sekä mahdollinen torx-kantainen pultti/ruuvi irti, varo mulkkaamasta.
Kun kaikki osat ovat irti, niin muista puhdistaa satula mahdollisuuksia mukaan hyvin tai erittäin hyvin, sekä voidella liukupultit.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, käsijarrun säätöruuvia kierretään niin pitkään että palat ovat levyssä kiinni ja sitten pikkuriikkisen takaisinpäin.
Muista painella jarrua ennen liikkeellelähtöä, sekä tarkistaa jarrunesteen pinta säiliöstä.
-Sami
ps. jos unohtui jotain niin viisaammat korjatkoon erheeni. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Kuusiokolo on 7mm satulan liukuihin ja käsijarrun säätö taisi olla 4mm kuusiokolo, muuten juurikin edellämainitun ohjeen mukaisesti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tuolla on selostettu jarrupalojen vaihto englanniksi, värikuvin höystettynä.
http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
Käsijarrun säätämisestä palanvaihdon jälkeen pitäisi löytää haulla paljonkin juttua.
Taisi olla niin, että jarrulevyn saa tulemaan pois irrottamatta sitä satulan kannaketta navasta (Tobbanan mainitsema satulan runko-osa). Ne pikkuruuvit ei välttämättä halua irrota.
Tässä kuvassa osa 11 on se tarkoittamani kannake, jota en ainakaan heti alkuun lähtisi levynvaihdossa irrottamaan, ainakaan niitä pikkuruuveja jos ei suosiolla lähde:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/RearBrake.gif
Työkaluista 7 mm kuusiokoloavain on vähän harvinaisempi koko, sitä ilman ei hommassa pääse alkua pidemmälle. Saa mm. Biltemasta.
Mm. tuolla oli juttua takajarrusatulan kanssa työskennellessä mahdollisesti kohdattavista ongelmista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
Käsijarrun säätämisestä palanvaihdon jälkeen pitäisi löytää haulla paljonkin juttua.
Taisi olla niin, että jarrulevyn saa tulemaan pois irrottamatta sitä satulan kannaketta navasta (Tobbanan mainitsema satulan runko-osa). Ne pikkuruuvit ei välttämättä halua irrota.
Tässä kuvassa osa 11 on se tarkoittamani kannake, jota en ainakaan heti alkuun lähtisi levynvaihdossa irrottamaan, ainakaan niitä pikkuruuveja jos ei suosiolla lähde:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/RearBrake.gif
Työkaluista 7 mm kuusiokoloavain on vähän harvinaisempi koko, sitä ilman ei hommassa pääse alkua pidemmälle. Saa mm. Biltemasta.
Mm. tuolla oli juttua takajarrusatulan kanssa työskennellessä mahdollisesti kohdattavista ongelmista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo, ei tarvii irroittaa satulan "runko-osaa", levyn pystyy vaihtamaan, vaikka se on paikallaan. Kokemuksella muutaman viikon takaa...
Ja suosittelen kunnon torx-palaa ja iskumeisseliä siihen jarrulevyn lukitusruuviin.
Ja suosittelen kunnon torx-palaa ja iskumeisseliä siihen jarrulevyn lukitusruuviin.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Itse suosittelen poraa Kun rengas on kiinni niin pultit kyllä pitävät huolen kiinni pysymisestä, eikä se siitä mihinkään liiku vaikkei rengas olekaan paikallaan..TjK kirjoitti:Joo, ei tarvii irroittaa satulan "runko-osaa", levyn pystyy vaihtamaan, vaikka se on paikallaan. Kokemuksella muutaman viikon takaa...
Ja suosittelen kunnon torx-palaa ja iskumeisseliä siihen jarrulevyn lukitusruuviin.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
T-40 torx ja kunnon vääntiöllä sitten, mieluusti 1/2 vääntiö. Kannattaa lyödä siihen torxiin vaikka jollain, jotta lähtisi hieman helpommin auki.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki