Uusi VW Golf GT

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Uusi VW Golf GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ahdintekniikka kehittyy. Uusi Golf GT

Vääntö Nm/rpm: 240/1750-4500
Teho kW/hv/rpm: 125/170/7000
Kiihtyv. 0 -00 km/h/s: 7,9
Huippunopeus km/h: 220
Kulutus l/100 km: 9,6-9,8
Hinta euroa: 32390

Lukemat eivät sinänsä ole ihmeellisiä mutta kun moottori on 1,4 litrainen 8O
http://www.iltalehti.fi/autot/200608174997863_at.shtml

EDIT:
Lisäinfoa: http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw3.ns ... 10.020.025
Viimeksi muokannut Svc, To Elo 31, 2006 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi VW Golf GT

Viesti Kirjoittaja alustar »

Svc kirjoitti:
Lukemat eivät sinänsä ole ihmeellisiä mutta kun moottori on 1,4 litrainen 8O
http://www.iltalehti.fi/autot/200608174997863_at.shtml
Niin ja ahtopaine parhaillaan 2,5 bar, voisko moottorin olettaa kestävän 200-300tkm. Epäilen, vaikka en vw (vie vaihtoon) vihaaja olekkaan. :wink:
SAAB 99 -83 GL
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Niin ja ahtopaine parhaillaan 2,5 bar, voisko moottorin olettaa kestävän 200-300tkm. Epäilen, vaikka en vw (vie vaihtoon) vihaaja olekkaan.
Onko kenelläkään tietoa tai edes valistunutta veikkausta siitä, minkälaisia ahtopaineita henkilöautoissa yleensä käytetään? Onko esim. dieseleissä keskimäärin kovempia ahtopaineita kuin bensoissa tai jotain? Tuo 2,5 baria kuulostaa kieltämättä aika kovalta, mutta en olekaan alan asiantuntija.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Uusi VW Golf GT

Viesti Kirjoittaja Bob »

Svc kirjoitti:Ahdintekniikka kehittyy. Uusi Golf GT

Vääntö Nm/rpm: 240/1750-4500
Teho kW/hv/rpm: 125/170/7000
Kiihtyv. 0 -00 km/h/s: 7,9
Huippunopeus km/h: 220
Kulutus l/100 km: 9,6-9,8
Hinta euroa: 32390

Lukemat eivät sinänsä ole ihmeellisiä mutta kun moottori on 1,4 litrainen 8O
http://www.iltalehti.fi/autot/200608174997863_at.shtml
Kyllähän nuo kulutuslukemat (9,6-9,8 l/100km) ainakin ovat aikas ihmeellisiä - esim. Saabin SportSedanilla pääsen paljon pienemmällä polttoaineen kulutuksella (n. 8,1 litraa / 100 km - kaikkien ajojen ympärivuotinen keskikulutus).
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Kyllähän nuo kulutuslukemat (9,6-9,8 l/100km) ainakin ovat aikas ihmeellisiä - esim. Saabin SportSedanilla pääsen paljon pienemmällä polttoaineen kulutuksella (n. 8,1 litraa / 100 km - kaikkien ajojen ympärivuotinen keskikulutus).
Tuon 9,6-9,8 se vie kaupungissa. Maantiekulutus on 5,9-6,1 ja yhdistetty 7,2-7,4. Tuossa taas huomaa, että tehokas auto vie paljon kaupunkiajossa, vaikka siinä olisi minkälainen moottori. Bensakoneissa tuo kulutusero tuntuu olevan suhteellisesti suurempi kuin dieselillä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Moukarimies kirjoitti: Onko kenelläkään tietoa tai edes valistunutta veikkausta siitä, minkälaisia ahtopaineita henkilöautoissa yleensä käytetään? Onko esim. dieseleissä keskimäärin kovempia ahtopaineita kuin bensoissa tai jotain? Tuo 2,5 baria kuulostaa kieltämättä aika kovalta, mutta en olekaan alan asiantuntija.
Bensa-autoissa yleensä n.0,5...1 bar, dieseleistä ei hajua. Tuo 2,5bar ahtopainetta on kyllä jo "miehekäs" lukema, etenkin kuin koneen puristussuhde on tuon yo linkin mukaan 10:1 8O
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Melko mukava yhdistelmä tuo mekaaninen & turbo. Toisaalta eipä tuota taida oikein pystyä virittämään, heh, muuten kuin iskutilavuutta nostamalla. Tai sitten nostetaan paineet yli 3barin :wink:

Siis hyvä kauppakassi esim. vaimolle, aihioksi täysin riittämätön.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eikös nuo teho ja vääntö yms. ole aika lähellä sitä, mitä 900 turbo oli parikymmentä vuotta sitten.

Pientä kehitystä tapahtunut moottorinohjausjärjestelmissä.
70-luvun alussa ems:in 110 hv kaksilitraisesta vaparista oli paljon.

Veikkaanpa, että vuonna 2026 samat tehot saadaan 1000 kuutioisesta.
(jos silloin vielä bensalla ajetaan...)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

V.J.S kirjoitti: Bensa-autoissa yleensä n.0,5...1 bar, dieseleistä ei hajua. Tuo 2,5bar ahtopainetta on kyllä jo "miehekäs" lukema, etenkin kuin koneen puristussuhde on tuon yo linkin mukaan 10:1 8O
Raskaan kaluston dieseleissä kovimmillaan yli 3 bar. Henkilöautoissa taidetaan jäädä vielä alle kahden.

Tractor pulling dieselit ovat sitten oma lukunsa:
Pekka Herlevin Valtrat
Both of the team´s tractors are powered with a Sisudiesel-manufactured, contest-tuned 634 DS engine. Super Stock tractors can generate well over 2,500 torque horsepower with their four turbochargers, up to 20 bar boost pressure and water injection system designed to reduce thermal loading.
20 bar ei ole enää mikään matalapaineturbo :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

V.J.S kirjoitti: 20 bar ei ole enää mikään matalapaineturbo :wink:
No niin otampa sanojani takaisin, onhan tuossa VW gti:ssä viripotentiaaliakin vaikka hurumycket :roll:
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juusokas kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: 20 bar ei ole enää mikään matalapaineturbo :wink:
No niin otampa sanojani takaisin, onhan tuossa VW gti:ssä viripotentiaaliakin vaikka hurumycket :roll:
Mitämitä, ei laiteta sanoja minun suuhun, prkl :wink:
svc kirjoitti:Eikös nuo teho ja vääntö yms. ole aika lähellä sitä, mitä 900 turbo oli parikymmentä vuotta sitten.

Pientä kehitystä tapahtunut moottorinohjausjärjestelmissä.
Niinno, ahtopainetta vaan on kolminkertanen määrä suuremmalla puristussuhteella, litratilavuutta 30% vähemmän ja normikulutus pari litraa per 100km pienempi...
Kyllä se on tuo moottorinohjaus tosiaan aika suuressa roolissa, esim. tuo suorasuihkutus yms. on "hieman" LH-jettiä kehittyneempi ruutta, K-jetistä puhumattakaan :) Saas näkee sitten, miten on kestävyyden laita.

Saa kyllä meikäläisen hatunnoston tuo Volkkarin "ennakkoluuloton" ahdintekniikan käyttö.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Ollaan tuota ahtopainetta kans porukalla mietitty ja tultu siihen tulokseen että tuon 2,5bar on pakko olla absoluuttista painetta, eli "oikea" lukema olisi "vain" 1.5bar. Tuollaisen paineen tekeminen sarjatuotantovehkeessä tulisi älyttömän kalliiksi kun tarvitaan melkoisen hyvä ahdin ettei viimeiset 0.5 bar tule pelkästä lämmittämisestä. Lisäksi tuo 10:1 puristussuhde kuullostaa aika huimalta noilla paineilla. Sinänsä tuo 1,5bar on sekin jo ihan kunniotettava lukema sarjatuotantoautossa.

Onko kellään todellista tietoa mitä tuo ilmoitettu ahtopaine oikein tarkoittaa?

-Ville
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Sama kävi mielessä, että tuo 2,5bar olisi absoluuttista, kohtalaisen julma painehan tuo muuten olisi.
SAAB 99 -83 GL
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuo 2,5bar on vain markkinointikikka ja sillä tarkoitetaan todellakin absoluuttista painetta, kuten oheisesta hesarista löytyneestä taulukosta voi päätellä.
Kuva

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tobbana kirjoitti:Tuo 2,5bar on vain markkinointikikka ja sillä tarkoitetaan todellakin absoluuttista painetta ...
-Sami
:? jaaha, niimpä tietenkin. No eipä tuo sitten mikään überihmeellinen kikotin olekkaan. Kyllähän nyt puoltoistabaaria löytyy jokaisen turposaapin pellin alta, ja jos ei löydy, niin äkkiä ruuvamaan ennen kuin kukaan saa tietää :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin