Hlöauton rekisteröinti pakettiautoksi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Hlöauton rekisteröinti pakettiautoksi
Ihan tässä huvikseni on tullut pohdittua käytettyyn diisulisaappiin siirtymistä. Kuten kaikki tietää, ottaa valtio omansa dieselveron ominaisuudessa (n. 600€ / vuosi ?). Sen verta tuossa pyörittelin, että kun tuosta autonvaihdosta näyttäisi selviävän n. 2000-3000€:n lainarahalla, menisi meikäläisen ajomäärillä melkein neljä vuotta pelkästään kustannusten ja dieselveron kuolettamiseen --> ei houkuta.
Siispä ideana dieselveron kierto rekisteröimällä auto kahdenistuttavaksi pakuksi (dieselvero luokkaa 80€/vuosi), joka riittäisi ihan hyvin nykytarpeeseen. Nyt "takaisinmaksuaika" olisi alle kaksi vuotta. Pykäläviidakosta tuli tällekin idealle takapakkia, nimittäin jos hlöauton rekisteröi pakettiautoksi (ei autoveroseuraamuksia), mutta myöhemmin haluaakin rekisteröidä sen uudelleen hlöautoksi, joutuukin tästä alkuperäiseksi palauttamisen huvista maksamaan 65% autoveron (=ei kannata). http://www.ake.fi:
35 %:n autoveron alaisen pakettiauton muuttaminen
Pakettiautosta on suoritettu 35 %:n autovero, jos se on tuotu Suomeen 3.5.1993 tai sen jälkeen ja se täyttää autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädetyt ehdot.
Veronalennukselle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
............
Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero vähennettynä 35 %:n autoverolla, jos 35 %:n veron alainen pakettiauto muutetaan
tavalliseksi henkilöautoksi
Eli menisi siis 65% autoveron jäljellä olevasta määrästä, jos haluaakin takaisin henkilöautoksi. Voi olla hiukan kehno jälleenmyyntiarvo kaksipaikkaisella Saappaalla...Hyvä että verottaja on hereillä, vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin?
Sen verran tullut katseltua mobile.de:stä TiD-saappeja ja Tullin sivuilta veropäätöksiä, että ei taida olla järkeä hakea ulkomailtakaan (hinnat alk. n.4000€, verot n. 3000-4000€) , kun Suomesta saa 1998-2000 mallisia diisseli 9-3:a alta kymppitonnin.
AKE:n sivuilta en löytänyt kuin maininnan, että muutostarpeen (takapenkkien poisto tms.) määrittää loppukädessä yksittäinen katsastusasema. Lisäksi löytyi viittaus johonkin ohjeeseen (AKEn ohje 16.6.2003 nro1892/208/2003) vuodelta 2003, jonka jälkeen laki on jo muuttunut. Onko täällä kellään kokemuksia siis pakuksi rekisteröimisestä? Pystyykö pykäläviidakosta löytämään oikopolun, vai syydänkö edelleen iloisesti hymyillen 600€ kuussa Conoco-Phillipsin pohjattomaan säkkiin?
Siispä ideana dieselveron kierto rekisteröimällä auto kahdenistuttavaksi pakuksi (dieselvero luokkaa 80€/vuosi), joka riittäisi ihan hyvin nykytarpeeseen. Nyt "takaisinmaksuaika" olisi alle kaksi vuotta. Pykäläviidakosta tuli tällekin idealle takapakkia, nimittäin jos hlöauton rekisteröi pakettiautoksi (ei autoveroseuraamuksia), mutta myöhemmin haluaakin rekisteröidä sen uudelleen hlöautoksi, joutuukin tästä alkuperäiseksi palauttamisen huvista maksamaan 65% autoveron (=ei kannata). http://www.ake.fi:
35 %:n autoveron alaisen pakettiauton muuttaminen
Pakettiautosta on suoritettu 35 %:n autovero, jos se on tuotu Suomeen 3.5.1993 tai sen jälkeen ja se täyttää autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädetyt ehdot.
Veronalennukselle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
............
Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero vähennettynä 35 %:n autoverolla, jos 35 %:n veron alainen pakettiauto muutetaan
tavalliseksi henkilöautoksi
Eli menisi siis 65% autoveron jäljellä olevasta määrästä, jos haluaakin takaisin henkilöautoksi. Voi olla hiukan kehno jälleenmyyntiarvo kaksipaikkaisella Saappaalla...Hyvä että verottaja on hereillä, vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin?
Sen verran tullut katseltua mobile.de:stä TiD-saappeja ja Tullin sivuilta veropäätöksiä, että ei taida olla järkeä hakea ulkomailtakaan (hinnat alk. n.4000€, verot n. 3000-4000€) , kun Suomesta saa 1998-2000 mallisia diisseli 9-3:a alta kymppitonnin.
AKE:n sivuilta en löytänyt kuin maininnan, että muutostarpeen (takapenkkien poisto tms.) määrittää loppukädessä yksittäinen katsastusasema. Lisäksi löytyi viittaus johonkin ohjeeseen (AKEn ohje 16.6.2003 nro1892/208/2003) vuodelta 2003, jonka jälkeen laki on jo muuttunut. Onko täällä kellään kokemuksia siis pakuksi rekisteröimisestä? Pystyykö pykäläviidakosta löytämään oikopolun, vai syydänkö edelleen iloisesti hymyillen 600€ kuussa Conoco-Phillipsin pohjattomaan säkkiin?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ymmärsit väärin, ilmeisesti. Ymmärtääkseni tuo asia koskee vaikkapa tavan paku-Transporterin jälkikäteen muuttamista henkilöautoksi, ennen tuota rajaa pakettiautot sai tuoda verotta ja tuon jälkeen 35% veroa, eli siis tuommoisen henkilöautoksi muuttamisesta ei makseta täyttä autoveroa kuten joskus muinoin.
Uutena Suomeen tuodusta Saab-henkilöautosta on maksettu aikoinaan täysi autovero, joten ei autoveroseuraamuksia takaisin henkilöautoksi rekisteröitäessä, muutoskatsastusmaksu vain. Mikäli katsastus sujuu samoilla ehdoin kun tuon viimeisen porsaanreiän voimassaollessa, takapenkki vain pois ja penkin kiinnitykset hepataan umpeen ettei penkkiä saa ilman rälläkkää paikoilleen, turvavöistä en muista saiko jättää paikalleen mutta kai ne muutenkin sitten pois ottaa. Käy kuitenkin _ennen_ muutostöitä katsastusasemallasi kysymässä nykyiset määräykset ja varmistamassa että myös katsastusmies tietää ne.
Vakuutuksessakin ilmeisesti säästää pakettiautoksi rekisteröinnin jälkeen jonkun verran?
Uutena Suomeen tuodusta Saab-henkilöautosta on maksettu aikoinaan täysi autovero, joten ei autoveroseuraamuksia takaisin henkilöautoksi rekisteröitäessä, muutoskatsastusmaksu vain. Mikäli katsastus sujuu samoilla ehdoin kun tuon viimeisen porsaanreiän voimassaollessa, takapenkki vain pois ja penkin kiinnitykset hepataan umpeen ettei penkkiä saa ilman rälläkkää paikoilleen, turvavöistä en muista saiko jättää paikalleen mutta kai ne muutenkin sitten pois ottaa. Käy kuitenkin _ennen_ muutostöitä katsastusasemallasi kysymässä nykyiset määräykset ja varmistamassa että myös katsastusmies tietää ne.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
melkein puoletdq kirjoitti:Vakuutuksessakin ilmeisesti säästää pakettiautoksi rekisteröinnin jälkeen jonkun verran?

Kiitoksia kommenteista, laitetaan hautomoon

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Siitä oli silloin muinoin juttua kun jotkut olivat löytäneet sen porsaan reijän laista jolloin voitiin normaalit henkilöautot rekisteröidä pakettiautoina. Tais olla telkussa joku kaveri esittelemässä touring mallista 500 sarjalaista bimeriä vielä pakuna.
Mutta eikös ne tossa keksineet joku aikasitten paikkailla tota lakia ja nykyisin ei samalla tavalla enää onnistuis homma?
Vai olikos se niin että ennen tota lakiuudistusta sä pystyit jättämään ne takapenkitkin paikoilleen jolloin auton henkilömäärä pysyi samana vaikka se oli pakettiautoksi rekisteröitykin?
Onko jollain tarkempaa tietoa
Mutta eikös ne tossa keksineet joku aikasitten paikkailla tota lakia ja nykyisin ei samalla tavalla enää onnistuis homma?
Vai olikos se niin että ennen tota lakiuudistusta sä pystyit jättämään ne takapenkitkin paikoilleen jolloin auton henkilömäärä pysyi samana vaikka se oli pakettiautoksi rekisteröitykin?

Onko jollain tarkempaa tietoa

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Kyllä sen löysi aika monikin, hurjasti esim. farkku-Volvoja meni pakuiksi tuona lyhyenä aikana. AKE:n sivuilla sanotaan että 15.000 kappaletta tuommoisia muutoksia tehtiin yhteensä. Reikä avautui ilmeisesti -03 puolella, kansanryntäys alkoi joskus -04 kevään aikoihin ja laitettiin umpeen 31.12.04. Pointti on paikkaluvun suhde dieselveroon, auton kantavuudesta riippuen sai taakse jättää 1,2 tai joissain kolmekin istumapaikkaa ja pysyi pakettiauton dieselverolla.tturku kirjoitti:Onko jollain tarkempaa tietoa
1.1.05 alkaen noilla säännöillä pakuiksi katsastetut pysty edelleen jättämään pakuiksi, mutta jos yksikin paikka muualla kuin ensimmäisessä penkkirivissä


Lainaus AKE:n sivuilta "Henkilöautoista pakettiautoiksi muutettavaksi soveltuvat yleensä vain farmari- tai monikäyttöautot, näitä vastaavat tila- tai maastohenkilöautot (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto). Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet." ..kuitenkin piti ensin mennä katsastusasemalta tarkistamaan oudomman yksilön kohdalla että saako rekisteröityä pakuksi, meni ilmeisesti jonkin tyyppihyväksynnän mukaan tms.?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kyllä vaan, vanhan lain aikaan sai vielä pienin muutoksin tai jopa ilman muutoksia takapenkilläkin matkustaa pakettiautoksi muutetussa henkilöautossa. Nykyään ainut mahdollisuus on käytännössä takapenkin poistaminen, eli rekisteröidä auto kahden henkilön pakettiautoksi.
Diesel-kulkine tulisikin käytännössä pelkästään työmatka-ajoon tai emännyyden kanssa heitettäville pitemmille reisuuille. Jos pitää enemmän populaa kuskata, niin potkitaan joku bensasaabeista käyntiin
Sekin on itseltäni vielä setvimättä, että saako esim. 9-3 Saabin edes rekisteröityä pakettiautoksi inhimillisillä muutoksilla. Pitänee kysyä konttuurilta samalla kun käytän tonnaria vuosikatsastuksessa. Fiksuintahan olisi tietysti hommata joku vanha VAG-nakuttaja ilman lainarahaa, mutta joku roti se pitää olla
Diesel-kulkine tulisikin käytännössä pelkästään työmatka-ajoon tai emännyyden kanssa heitettäville pitemmille reisuuille. Jos pitää enemmän populaa kuskata, niin potkitaan joku bensasaabeista käyntiin

Sekin on itseltäni vielä setvimättä, että saako esim. 9-3 Saabin edes rekisteröityä pakettiautoksi inhimillisillä muutoksilla. Pitänee kysyä konttuurilta samalla kun käytän tonnaria vuosikatsastuksessa. Fiksuintahan olisi tietysti hommata joku vanha VAG-nakuttaja ilman lainarahaa, mutta joku roti se pitää olla

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tutulla dsl farkkumondeo, tuotu euroopasta -04, maahantuonnin yhteydessä rekisteröity suomessa
pakettiautoksi v. -04 omalla takapenkillä ja pienellä dsl-verolla.
Mutta lain muututtua maksaa nyt täyden dsl-veron "pakettiautostaan".
Noista vakuutuksista en tiedä tarkkaan, mutta onko pakettiautoksi rekisteröidyn autovakuutus automaattisesti edullisempi
kuin vastaavanlaisen henkilöauton. Esim. tässä tapauksessa farkkumondeo <-> pakumondeo?
pakettiautoksi v. -04 omalla takapenkillä ja pienellä dsl-verolla.
Mutta lain muututtua maksaa nyt täyden dsl-veron "pakettiautostaan".
Noista vakuutuksista en tiedä tarkkaan, mutta onko pakettiautoksi rekisteröidyn autovakuutus automaattisesti edullisempi
kuin vastaavanlaisen henkilöauton. Esim. tässä tapauksessa farkkumondeo <-> pakumondeo?
#5621
Ducato LMC -11 retkeilyauto
Ducato LMC -11 retkeilyauto
9-3 ei ainakaan saa pakuksi (takapenkistä riippumatta)
..matkailuauto-vaihtoehto ei välttämättä ole mahdoton
verovapaaksi ei saa, mutta ei-verovapaassakin on käyttömaksu pienempi ja vaatimukset paljon kevyemmät..
..matkailuauto-vaihtoehto ei välttämättä ole mahdoton

verovapaaksi ei saa, mutta ei-verovapaassakin on käyttömaksu pienempi ja vaatimukset paljon kevyemmät..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Eli hiukan takapakkia suunnitelmille, 9-5 diisuliin (hinnat 20k€ luokkaa) ei tässä vaiheessa rahkeet riitä.Haza kirjoitti:9-3 ei ainakaan saa pakuksi (takapenkistä riippumatta)
..matkailuauto-vaihtoehto ei välttämättä ole mahdoton
verovapaaksi ei saa, mutta ei-verovapaassakin on käyttömaksu pienempi ja vaatimukset paljon kevyemmät..
Tuo käyttömaksu ei kuitenkaan ole kuin n. 100€:n luokkaa vuodessa, ei oikein inspiroi tuon takia ruveta pulttaamaan kaasukeitintä, astiakaappia ja nukkumalavereita Saapin konttiin


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 15:01
- Paikkakunta: Joensuu
Entäs jos esim. Saksasta ostaa farkkuauton ja repii takapenkit ja kiinnikkeet pois ennen rekisteröintiä ja tullia ym.
Eikös pakut oo kevyemmin autoverotettuja/autoverovapaita.
Tarviiko tommosesta maksaa autoveroa ennenkuin haluaa rekisteröidä henkilöautoks?
Eikös pakut oo kevyemmin autoverotettuja/autoverovapaita.
Tarviiko tommosesta maksaa autoveroa ennenkuin haluaa rekisteröidä henkilöautoks?
Ennen koiralta kusi loppuu kun saappi hajoo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tuo on kyllä ihan potentiaalinen idea...jos sitä ensi kesänä heittäis lomareissun germaaniaan ja paluumatkalla hihaan tarttuisi 9-5 3.0Tid Rekisteröinti sitten Suomeen kahdenistuttavaksi pakettiautoksi, jotka on autoverovapaita.
Näyttävät olevan jossain 9k€:n tienoilla tuolla saksalandiassa edullisimmat (moottorivaurioiset n. 6-7k€) 9-5Tidit.
Näyttävät olevan jossain 9k€:n tienoilla tuolla saksalandiassa edullisimmat (moottorivaurioiset n. 6-7k€) 9-5Tidit.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ennen 3.5.93 ei taida olla 9-5:a tehty..
sen jälkeen on 35% vero pakuissa
Riippunee katsastusmiehestä mutta verolliseksi matkailuautoksi voi saada menemään varsin omaperäisilläkin ratkaisuilla keittimeksi, kaapiksi jne
sen jälkeen on 35% vero pakuissa
Riippunee katsastusmiehestä mutta verolliseksi matkailuautoksi voi saada menemään varsin omaperäisilläkin ratkaisuilla keittimeksi, kaapiksi jne

#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.