Enpä tiedä, mutta on aina ihmetyttänyt vimma asentaa kaiken maailman lisäpitkiä ja sumareita kun lähivalot pysyvät kuitenkin entisellään. Siis kontrasti vaihdettaessa kaukovaloilta lähivaloille suurenee ja näkyvyys lyhyillä ajettaessa heikkenee entisestään vähäksi aikaa.
Poliisi on alkanut kirjoitella sakkoja näistä lisävaloista joissa palaa parkki kaiken aikaa, referenssit kun menevät yli... Onnenpyörä-ohjelman juontajaa lainatakseni: Ja Se On Oikein!!!
Hessu kirjoitti:Enpä tiedä, mutta on aina ihmetyttänyt vimma asentaa kaiken maailman lisäpitkiä ja sumareita kun lähivalot pysyvät kuitenkin entisellään. Siis kontrasti vaihdettaessa kaukovaloilta lähivaloille suurenee ja näkyvyys lyhyillä ajettaessa heikkenee entisestään vähäksi aikaa.
Poliisi on alkanut kirjoitella sakkoja näistä lisävaloista joissa palaa parkki kaiken aikaa, referenssit kun menevät yli... Onnenpyörä-ohjelman juontajaa lainatakseni: Ja Se On Oikein!!!
Olet oikeassa. Silti itselläni kuitenkin isot lisävalot 130w polttimoilla...
On ne vaan hyvät kun yöllä ajelee ja vauhtia alkaa olee lähelle 2 markkaa. Omat ei ole siniset ja ihan sama vaikka näyttäisivät norsunvitulta, kunhan valasevat hyvn. (ajelen suljetulla radalla)
Mikkoz kirjoitti:On ne vaan hyvät kun yöllä ajelee ja vauhtia alkaa olee lähelle 2 markkaa. Omat ei ole siniset ja ihan sama vaikka näyttäisivät norsunvitulta, kunhan valasevat hyvn. (ajelen suljetulla radalla)
Köh köh.. niin itsekin siis unohdin mainita, että käytän laittomia lisävaloja vain ja ainoastaan suljetulla tieosuudella, en ollenkaan noteeraa omaa turvallisuuttani tien päällä muuten
Itselläni on noissa myös parkit ja en voi ymmärtää miksi se häiritsee ihmisiä(teiden ritarit). Aika paljon ainakin valoja talvella vilkutellaan No, onneksi noilla on hyvä vilkutella takaisin
Pidän noissa myös 100W polttimoita, eikä tähän mennessä ole poliisit vielä asiaan puuttunut, katsastukseen ne otetaan tietenkin pois
Frostgrey kirjoitti:
Itselläni on noissa myös parkit ja en voi ymmärtää miksi se häiritsee ihmisiä(teiden ritarit). Aika paljon ainakin valoja talvella vilkutellaan No, onneksi noilla on hyvä vilkutella takaisin
Hehhee ehheee... Noin sitä pitää juuri tehdäkin! ! !
Juuri nuo.
Eihän ainakaan minua häiritse, on vain pistänyt silmään
Ihmettelin vain että mistä moinen ilmiö.
Itse vain kompensoin omilla "laittomilla" polttimoilla sitä, että uusissa autoissa on todella kirkkaat valot, Ajattelin että otetaan vielä vanhoista umpioista "löysät pois". Vaihtoon menevät kuitenkin.
Eipä kyllä kukaan ole vilkutellutkaan, säädin aika alas.
Ne isot siniset lisävalot parkeilla on tullut rekoista, kuulemma jokaisella "oikealla" rekkakuskilla on kyseiset Hellat nokalla/katolla. Jo ennen kuin Hella toi yleiseen myyntiin parkeilla varustetut lisävalot, oli osaan rekoista rakenneltu omatekoisia parkkeja.Asiahan on varsinkin rekoissa vain hyvä, koska kuski joka huolehtii siitä, että valot "näkyvät" muille tielläliikkuville huolehtii myös useimmiten myös siitä, että takavalot,sivuvalot ym. ovat kunnossa "joulukuusiefektin" vuoksi ja jos tarkkailette niin yleensä jos on "lisäparkit" on sivuvalotkin kunnossa. Poliisit ratsasivat "lisäparkkeja" joskus vuosia sitten silloinkun ne oli suomessa uusia (omatekoisia), mutta kun Hella toi valmiit valot markkinoille hiipui into ratsattavien määrästä johtuen. Se, että sinivaloista parkeilla on tullut jokapojan (nuorison) henkilöautoissakin ns. pakkovaruste johtuu siitä, että halpoja "kopioita" on tullut markkinoille. Henkilöautoonkin sopiva koko, Hella 3000 Blue pari maksaa melkoisesti amiskuskille, mutta esim. netistä voi tilata huomattavasti halvemmalla samannäköiset valot, ulkoisena erona esim. väriraita joka kiertää umpion kehystä, Hella sininen, kopiot usein punainen. Valoteho voi olla kopiossa jotain ihan muuta, mutta parkit palaa yhtä komeasti sinisenä, ja sehän se tärkeintä on "kulmilla". Tunnustettakoon nyt sitten tässä, että on itsellänikin kyseiset Hellat auton nokalla, ei tosin Saabissa, vaan Fiat Hobby 600 matkailuautossa rst-karjapuskurissa, tosin laillisesti kytkettyinä siten, että lisävalot kytkiessä omat pitkät sammuu koska referenssiluku Helloissa on 37,5 (37,5+37,5=75 eli maksimi Suomessa toisin kuin Ruotsissa jossa rajaa ei ole ja käyttävät usein kolmea valoa.)
Rekkakuskit on muuten käyttäny noita parkkeja lisäpitkissä myös siksi että se lämmittää ja kuivaa umpion valmiiksi.
Ite en kyllä toisaalta ymmärrä noita hirveitä lisäpitkiä kaikissa tapauksissa. Mun mielestä esim. 9-5ssä tai vaikka viistari og900ssa on kunnossa ollessaan niin hyvät valot ettei lisäpitkillä oo mitään virkaa. Oon kyllä ajanu semmostaki pirssiä pari reissua missä oli just tommoset ämpärinpohjat (3kpl) ja näkeehän niillä mut se lyhyille vaihto kyllä tuumas välillä sotkea housut. Oli ne omat lyhyet siinä pirssissä niin surkeat.
Saa, mutta 1000:iin ei kannata juuri 100W tehokkaampia laittaa ja niilläkin on parempi ajaa maantienopeutta, kun lisävalot on päällä. Niillä on taipumusta alkaa sulamaan ja suurempana tekijänä niistä palaa umpiot.
Mulla oli aikoinaan 1000:t keulalla Annissa ja ihan tavallisilla 55W polttimoilla. Ihan hyvin niillä näki.[/url]
Onkos rallye 1000 valoihin saatavana muita kuin 55 ja 100w polttimoita? H2 kanta.
Saahan niitä xenoneina ja kyllä valaisee
En tiedä onko vaan urbaani legenda, mutta puhuivat laivalla, että ruotsin "kovimmilla rahtareilla" olis katolla DC9 laskeutumisvalot joissa tuo valoteho on arvatenkin varsin riittävä.
Niin lisävalojen tarpeellisuudesta vaan että, talvellahan ne sulattaa lumet ja syksyllä sytyttävät hirven turkin palamaan niin erottaa paremmin pientareelta.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06