APC tykkää kylmästä ilmasta?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

APC tykkää kylmästä ilmasta?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Kyseessä siis ruuvattu APC...

APC ahtaa enemmän kylmällä kelillä (esim. -20 astetta), paineet ampuu helpommin yli (n.1.3 bariin) ja heiluu alussa edestakaisin 0.9-1.2 välillä asettuen n. 1.2 bariin.

Pikkasen lämpimämmällä ilmalla (-10 astetta), paineet sinkoilee joskus kuten edellämainittu, mutta joskus nostaa ne nätisti n. 1.1 bariin

Nyt sitten suomen kesäkeleillä (0 astetta), paineet nousee oikein tasaisesti ja hienosti 1.0 bariin jossa pysyy kunnes kierroslukutieto alkaa laskemaan painetta.

Eli siis, onko normaalia että pakkaskeleillä APC ahtaa rajummin kuin lämpimässä ilmassa? Alan jo epäilemään että ne potikat ruuvailee itse itseään konepellin alla ihan vaan hämätäkseen mua...

-John
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

johtuu varmaan siitä että kone nakuttaa helpommin 0 kelillä ja tiputtaa ahtoja alaspäin . Tai ei oikeastaan nakuta vaan apc luulee niin .
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Täysin normaalia.

Pakkaskeleillä on reilusti enemmän hevosia konepellin alla :twisted: , kun kesälämpimillä :evil:

Pers dynolla jopa tuntee eron... :lol:


Mitä kylmempää (menee enemmän) ilmaa tungetaan koneeseen, enempi voimaa luonnollisesti..

Vakio kuulerit on alimitotettuja... ei jäähdytä tarpeex...
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Jeps, siis sen kyllä ymmärrän että kylmä ilma = kylmä imuilma = lisääntynyt teho, mutta se ei mene kaaliin että miksi APC toimii kylmällä ikäänkuin siten että sekä P että F potikkaa olisi ruuvattu isommalle (siis paineet nousee nopeammin, heilahtelee enemmän sekä nousevat korkeammalle kuin lämpimällä kelillä).

-John
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Lämmin ilma nakuttaa herkemmin.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Sehän on sama juttu kun olet saunassa ei koneisto oikein saa happea mutta kun otat kylmät kaljaryypyt niin taas jaksaa :D :D :D
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

No tuota onkos APC sitten sen verran kehittynyt systeemi että se osaa tehdä eron "pienen ei-niin-tähdellisen" - nakutuksen ja kunnon "NAKS!-kone-paskaks" - nakutuksen välillä?

Siis mä olen aina luullut että APC on tyyliin on/off, eli se joko antaa ahtaa täysillä tai sitten ei. Jos nakuttaa niin peruspaineet käytössä, jos ei nakuta niin täyspaineet käytössä. Eli jos APC osaakin tollasen hienovaraisemman säädön niin sitten ymmärränkin täysin mitä tarkoititte... :)

-John
Vastaa Viestiin