
Oletteko katsoneet jo tullin veropäätöksiä tuontiautoille. On käytettyjen autojen arvostus todella korkeaa. Olin laskeskellut aikoinaan Excel:llä, että esim. Audi TT Coupe:n tuominen tulisi halvaksi. Käytännössä autojen veroarvot on laitettu sen verran korkealle, että hinnoista tulee aika lailla samoja kuin tiukkaan tingitty hinta autoliikkeestä ostettuna.
Tuning taitaa olla vieläkin ainoa tapa "kiertää" Suomen verotusta. Katsotaan esim. Seat Type-R. Hinta verottomana on pitkälle melkein 44 te. Miten auto eroaa sanotaan vaikka normaalista 180 hv 20VT-versiosta?
Moottorissa on ylimääräinen jäähdytin ja sitä on chipattu tehtaalla 45 hv kireämmäksi. (Toki voi moottorissa jokin yksittäinen venttiilikin olla vaihdettu.) Sitten autoon pistetty Brembon jarrukitti. En tiedä onko alustalle tehty mitään, koska varusteissa on molemmissa madallettu alusta. .
Tuunaamalla uskoisin osien maksavan max 6000 euroa. Jos nyt lasketaan 28 te + 6 te = 33 te. Säästöä vajaa 10 te. Suurelta osin valtion taskusta.
Tietysti ikävää on suoraan pakasta olevasta autosta ruveta osia vaihtamaan. Paras ikä tuunata auto on kun 100 tkm on alla ja muutenkin pitäisi vaihtaa iskarit ja jarrut uusia. Käytännössä alkuperäisosien päälle ei tarvitse paljoa ainakaan Saabissa laittaa, että saa laatu tuning-osia.