Tonnari tarjolla, viat vakavia?
Tonnari tarjolla, viat vakavia?
Talveksi on etsinnässä Saab ja yllättäen tonnari on tullut vastaan. Koeajo oli lyhyt johtuen seisontavakuutuksesta, mutta tonnarituntijoilta olisi hyvä kuulla mitä kaikkea voi olla vialla.
9000i16V, olisikohan ollut -88 tai -89, ajettu reilusti yli 300tkm. Seissyt pitkään, lähti apuakulla kohtuullisesti käyntiin. Paisuntasäiliössä ei ollut paljoakaan nestettä, melkein kuiva. Koeajolenkin jälkeen (moottori käyntilämmin) paisuntasäiliöön oli tullut pikkuisen painetta, tai ainakin suhahdus kuului. Kuplia ei tullut, lämmitinlaite täysillä ja kierroksillakin käytettiin. Pitkästä seisonnasta johtuen pakoputkessa oli varmasti kovasti kostettu, höyryä ainakin näillä syyssateilla riitti.
Jarrut tuntuivat "pehmeiltä", kyllä se pysähtyi ja katsastuksestakin päästy ilmeisesti läpi tältä osin, jarrusnestettä ei ollut säiliön ylärajaan, mutta onko tällä vaikutusta? Ilmausta kehiin, mutta mitenkäs tätä tehdään ABS-järjestelmällisissä vekottimissa?
Eihän tässä mitään pakkoa ko. autoa ole ostaa, mutta tarve olisi luotettavalle kulkimelle ja ysisatkujen jälkeen siirtyminen tonnariin voisi olla ihan OK kokeilu. Mahd. kansiongelmat vain hiukan arveluttavat..
9000i16V, olisikohan ollut -88 tai -89, ajettu reilusti yli 300tkm. Seissyt pitkään, lähti apuakulla kohtuullisesti käyntiin. Paisuntasäiliössä ei ollut paljoakaan nestettä, melkein kuiva. Koeajolenkin jälkeen (moottori käyntilämmin) paisuntasäiliöön oli tullut pikkuisen painetta, tai ainakin suhahdus kuului. Kuplia ei tullut, lämmitinlaite täysillä ja kierroksillakin käytettiin. Pitkästä seisonnasta johtuen pakoputkessa oli varmasti kovasti kostettu, höyryä ainakin näillä syyssateilla riitti.
Jarrut tuntuivat "pehmeiltä", kyllä se pysähtyi ja katsastuksestakin päästy ilmeisesti läpi tältä osin, jarrusnestettä ei ollut säiliön ylärajaan, mutta onko tällä vaikutusta? Ilmausta kehiin, mutta mitenkäs tätä tehdään ABS-järjestelmällisissä vekottimissa?
Eihän tässä mitään pakkoa ko. autoa ole ostaa, mutta tarve olisi luotettavalle kulkimelle ja ysisatkujen jälkeen siirtyminen tonnariin voisi olla ihan OK kokeilu. Mahd. kansiongelmat vain hiukan arveluttavat..
Siis eikö paisarin säiliössä ollut lainkaan vettä???? Kyllä siellä pitäisi vettä olla vaikka ei kone olisikaan käynnissä jollei ole vuotanut tyhjäksi.
Ilman jäähdytysvettä ajo hajottaa takuulla koneen tai ei ainakaan hyvää tee sille.
Ilman jäähdytysvettä ajo hajottaa takuulla koneen tai ei ainakaan hyvää tee sille.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Olihan siellä nestettä, eihän muuten kabiiniinkaan olisi tullut lämpöä, mutta sitä oli vain kovin vähän; pohja hiukan peittyi.Tuha kirjoitti:Siis eikö paisarin säiliössä ollut lainkaan vettä???? Kyllä siellä pitäisi vettä olla vaikka ei kone olisikaan käynnissä jollei ole vuotanut tyhjäksi.
Ilman jäähdytysvettä ajo hajottaa takuulla koneen tai ei ainakaan hyvää tee sille.
Re: Tonnari tarjolla, viat vakavia?
Toi nyt kuuluu ainakin asiaan kuuluuhan toi suhahdus joka autossa.petteri75 kirjoitti:Koeajolenkin jälkeen (moottori käyntilämmin) paisuntasäiliöön oli tullut pikkuisen painetta, tai ainakin suhahdus kuului.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Tonnari tarjolla, viat vakavia?
Jäähdytysjärjestelmähän ON paineistettu..moksu kirjoitti:Toi nyt kuuluu ainakin asiaan kuuluuhan toi suhahdus joka autossa.petteri75 kirjoitti:Koeajolenkin jälkeen (moottori käyntilämmin) paisuntasäiliöön oli tullut pikkuisen painetta, tai ainakin suhahdus kuului.

Re: Tonnari tarjolla, viat vakavia?
Totta, mutta miksi se oli niin kovin vajaa? Jäähdytysjärjestelmä pystyi kuitenkin pitämään painetta, lämpötila ei hyppinyt hirveästi (ensin ylös, sitten hitaasti alas), eli vuotoja sinänsä ei ollut. Eräs mahdollisuus olisi, että sitä kuluu ajon aikana, mutta tällöinhän kannen / kannentiivisteen pitäisi olla rikki, jolloin käyntihäiriötä pitäisi esiintyä jossain määrin?Tri-Lo kirjoitti:Jäähdytysjärjestelmähän ON paineistettu..moksu kirjoitti:Toi nyt kuuluu ainakin asiaan kuuluuhan toi suhahdus joka autossa.petteri75 kirjoitti:Koeajolenkin jälkeen (moottori käyntilämmin) paisuntasäiliöön oli tullut pikkuisen painetta, tai ainakin suhahdus kuului.
Tonnaripalstaa selaillessa vain tuli vastaan monta viestiketjua siitä, kuinka jäähdytysjärjestelmään tulee painetta, mutta onko tässä kyse jostain kunnon paineesta; letkut hajoavat, paisuntasäliliötä menettävät muotonsa ja korkit lentävät konepellistä läpi?
Siihen vittasinkin, vielä jos auto olisi muutenkin loppuukulunut niin ei kannattaisi vaivautuaTri-Lo kirjoitti:OT: Mutta eikö sulla ole tapana konerempata juuri noita alle 200tkm ajettuja..?ng900aero kirjoitti:Kuulostaa niin pommilta tapaukselta että unohda suosiolla
Eikö noita löytyisi alle 200tkm ajettuinakin, yli 300tkm ajettu auto on 100% varmasti kaikintavoin loppu, ei sellaisiin kannata sekaantua.

Vähän meni yleistykseksi, mutta en ainakaan itse vaivautuisi tuollaisen kuvauksen mukaisen yksilön ostoon, ehjiäkin kun löytyy pilvin pimein. Noista halvoista löytyy ruostettakin varmaan ihan omiksi tarpeiksi.
Jokin alle 200tkm ajettu tonnari voisi olla vielä iskussaan noin pääpiirteittäin, ja mielellään vielä cs-korinen niin olisi sinkitystäkin.
Jep, ja minä taasen siihen ettei todellakaan kannata vanhaa autoa ostaessa tuijottaa liikaa pelkkiä mittarilukema/hinta-lukemia. Siinä ei huijaa kuin itseään..ng900aero kirjoitti:Siihen vittasinkin, vielä jos auto olisi muutenkin loppuukulunut niin ei kannattaisi vaivautuaTri-Lo kirjoitti:OT: Mutta eikö sulla ole tapana konerempata juuri noita alle 200tkm ajettuja..?ng900aero kirjoitti:Kuulostaa niin pommilta tapaukselta että unohda suosiolla
Eikö noita löytyisi alle 200tkm ajettuinakin, yli 300tkm ajettu auto on 100% varmasti kaikintavoin loppu, ei sellaisiin kannata sekaantua.
Yhdellä tutulla on 240tkm ja 280tkm ajetut kullanväriset tonnarit, -87 ja -88 (uudemmalla ajettu enemmän). On niissä valtava ero kuluneisuudessa kaikin tavoin, tuo vähemmän ajettu on toiminut hienosti ja paljon ajettua saa olla kaiken aikaa korjaamassa eikä tule kuntoon koskaan.Tri-Lo kirjoitti: Jep, ja minä taasen siihen ettei todellakaan kannata vanhaa autoa ostaessa tuijottaa liikaa pelkkiä mittarilukema/hinta-lukemia. Siinä ei huijaa kuin itseään..
Paljon ajettu saa olla kyllä ihan tosissaan kunnolla ylläpidetty ja huollettu jotta ei ole päässyt romuuntumaan lopullisesti, valittetavan usein vanhat näyttäisivät olevan aika surullisessa kunnossa.
Tuo Petterin tarkoittama yksilö kannattaisi oman näkemykseni mukaan kiertää kaukaa, sen verran kamalan näköinenkin jo oli

Niin, mutta kyllä sinä itsekin tiedät ettei se "valtava ero kuluneisuudessa" johdu niistä eroavista 40tkm:stä, vaan siitä millaisessa käytössä se on ollut ja miten on huollettu vai onko ollenkaan.ng900aero kirjoitti:Yhdellä tutulla on 240tkm ja 280tkm ajetut kullanväriset tonnarit, -87 ja -88 (uudemmalla ajettu enemmän). On niissä valtava ero kuluneisuudessa kaikin tavoin, tuo vähemmän ajettu on toiminut hienosti ja paljon ajettua saa olla kaiken aikaa korjaamassa eikä tule kuntoon koskaan.
Ei tarvitse kuin verrata sitä omaa 440t ajettua moneen näkemääni 250-300tkm ajettuihin ikäloppuihin "pommeihin".

Äsh, piti kirjoittaa 380tkm. Tuota enemmän ajettua ei ole ikinä huollettu vaan etupäässä rikottu.. Toivoton ruostekasa josta ei autoa saa tekemälläkään.Tri-Lo kirjoitti:Niin, mutta kyllä sinä itsekin tiedät ettei se "valtava ero kuluneisuudessa" johdu niistä eroavista 40tkm:stä, vaan siitä millaisessa käytössä se on ollut ja miten on huollettu vai onko ollenkaan.ng900aero kirjoitti:Yhdellä tutulla on 240tkm ja 280tkm ajetut kullanväriset tonnarit, -87 ja -88 (uudemmalla ajettu enemmän). On niissä valtava ero kuluneisuudessa kaikin tavoin, tuo vähemmän ajettu on toiminut hienosti ja paljon ajettua saa olla kaiken aikaa korjaamassa eikä tule kuntoon koskaan.
Ei tarvitse kuin verrata sitä omaa 440t ajettua moneen näkemääni 250-300tkm ajettuihin ikäloppuihin "pommeihin".
Joo on niitä paljon ajettuja siistejä autoja, tuo omasihan on ollut Veikkauksella niin ei ole mikään karvakäsi päässyt ranettamaan kaikkea rikki, ja auto on nähnyt joskus pesuharjankin

Ok, mutta pointtini kuitenkin sama. Löytyy niitä muitakin hyvin pidettyjä.
Esim. purettiin tuossa pari viikkoa sitten karvalakki-vaparitonnaria, vm.87. 380tkm muistaakseni mittarissa, eikä ollut kyllä missään tapauksessa huono. Talteen tuli otettua jopa ovet ja lokasuojat(!), eikä autossa oikeastaan vikaa ollut kuin täysin lopussa kytkimessä. En vaan viitsinyt ruveta uusimaan kun ei näillä päivän hinnoilla edes olisi kannattanut, puretut osat+2rengassarjaa+kilohinta lopusta jo ylitti mielestäni sen vaivan..
Esim. purettiin tuossa pari viikkoa sitten karvalakki-vaparitonnaria, vm.87. 380tkm muistaakseni mittarissa, eikä ollut kyllä missään tapauksessa huono. Talteen tuli otettua jopa ovet ja lokasuojat(!), eikä autossa oikeastaan vikaa ollut kuin täysin lopussa kytkimessä. En vaan viitsinyt ruveta uusimaan kun ei näillä päivän hinnoilla edes olisi kannattanut, puretut osat+2rengassarjaa+kilohinta lopusta jo ylitti mielestäni sen vaivan..
"Jakke":n satkun konetta kun tuossa juuri rempattiin niin todettiin että ei ollut laakerit kuluneet juuri yhtään. Aivan huippukunnossa vaikka oli ajettu päälle 300tkm. Ja laakerithan olivat alkup. koska niihin oli painettu vuosiluku -92. Ja muutenkin se auto on ihan siistissä kunnossa, lukuunottamatta ovien alareunoja. Nekin on nyt jo tosin korjattu. Että ei kaikki autot ole loppu yli 300tkm jälkeen.ng900aero kirjoitti:yli 300tkm ajettu auto on 100% varmasti kaikintavoin loppu, ei sellaisiin kannata sekaantua.