Kelit ovat yllättäneet jälleen tienpitäjät. Viime keskiviikkona ryvin auton kanssa töihin auraamattomalla tiellä (lunta melkein 30cm!!) n. 15 km, kunnes "check engine"-valo syttyi kovan pörinän kera, kone seis ja kurkistus konepellin alle. Kattilan ympäristö oli täpötäynnä lunta ja katsaus pörinän suuntaan; pakoputken kurkkutorvi keskeltä halki. Huonoa tuuria vai tekikö lumi tepposet kuumalle pakoputkelle kylmyydellään & pakkautuessaan koneeseen ja pakoputken & korin väliin?
Tarkempi tutkimus ja lumien sulattaminen rohkaisi palaamaan töistä kotiin ja hankkimaan pakoputkeen uuden joustinpätkän. Kaverin hitsilaitteen luo ajaessani pakkasta oli jo kiitettävästi toistakymmentä, kun yhtäkkiä kuskin puoleinen etuikkuna laski n. 1/3. Nostin ikkunan ylös ja pienen hetken päästä ikkuna laskeutui taas. Laskin ikkunan kokonaan alas ja sinne se sitten jäi samalla kun kytkinpaketista kuului sirinää ja ritinää. Tänä aamuna tarjosin harrastajakollegan kanssa oveen kunnon lämpöpuhaltimella lämpöä, mutta ei vaikutusta, mykkä mikä mykkä. Oviverhoilu ja kytkinpaneli käsijarrukahvan tuntumasta irti, panelin mittausta vastusmittarilla; kytkin näytti olevan ok, mutta nostimen moottori oli kuuma ja mittari näytti, että sinne tulee jatkuva virta, mutta nostoa silti ei tapahdu, kytkintä painaessa virta katkesi eli toiminta päinvastoin kuin pitäisi (eikö vain?). Akulla suoraan virtaa nostimen moottorille ja ikkuna nousi, piuha kiinni ja kappas - ikkuna taas laski itsestään, uusi yritys ja sama tarina. Sitten vielä ikkuna ylös, piuha irti ja foorumille ostoilmo panelista / keinukytkimestä.
Huomenna olisi tarkoitus kurkata kytkinkotelon sisään, siellä ilmeisesti on jotain hämminkiä, sillä myös keskuslukitus alkoi samaan aikaan temppuilemaan eli kun sammutin auton ja jätin avaimet virtalukkoon ja astuin ulos, niin yhtäkkiä ovet sulkeutuivat kiinni, onneksi ikkuna oli alhaalla...
Ei kai vaan konetilan puolella ole ikkunoiden & keskuslukon toimintaan vaikuttavia releitä, jotka olisivat pari päivää sitten saaneet kunnon lumipesun?
Kumma juttu kertakaikkiaan, ehdin jo soittaa heti auton jäädessä tienvarteen Tiehallintoon ja kysyä korvauskäytäntöjä, jos jotain katastrofaalista olisi tapahtunut. Korvausvastaava suhtautui hyvin ymmärtävästi tapahtuneeseen ja nyt plakkarissa on myös paikallispoliisin tiekuntoraportti tapahtumapaikalta. Tarkoituksena olisi pistää joka tapauksessa pientä korvausvaatimusta (kaavakkeen saa tulostettua Tiehallinnon sivuilta), joka toivottavasti herättelee taas teiden kunnossapitäjät huomaamaan, että pääteiden lisäksi jotkut onnettomat joutuvat liikkumaan myös sivuteillä.
Oli se raskas niitti, kun Saab jäi tien varteen. Juuri kun pienessä mielessäni olin ehtinyt kehua itseäni hyvästä talviautovalinnasta, tie täysin tukossa, auto menee kuin juna, lämpöä piisaa, mutta sitten totaalinen fiilisromahdus - ihan hirvittävää.
Mitäpä sanotte vioista, onko vinkkejä korjaukseen 9000-terveisin tee
Talvitarina - tienkäyttäjän painajainen
katkaisinkonsoli
Nyt on konsolin sisään kurkakattu. Tutkimus paljasti, että boxi ei sisällä yksittäisiä, erillisiä ja vaihdettavia katkaisioita vaan loota onkin yhtenäinen kokonaisuus. Kosketinpinnoissa oli likaa ja palamisen merkkejäkin löytyi sieltä täältä. Siispä putsailua ja loota takaisin kasaan. Ei vaikutusta. Edelleen ovessa olevaan ikkunan moottorin pistokkeeseen tulee edelleen koko ajan virta ja kun pistokkeen tökkää kiinni moottoriin, niin ikkuna painuu alas. Kytkintä painamalla laskeutuminen pysähtyy. Ikkunan ylösnosto tapahtui apuvirralla.
Mikä vikana? Konsoli vaihtoon vai mitä?
Mikä vikana? Konsoli vaihtoon vai mitä?
Re: katkaisinkonsoli
Onko niiden nappien (keinuvipujen) pohjassa olevat varsinaisia kosketinliuskoja kääntävät jousitetut kynnet ehjät? Jos ovat sulaneet tai muuten muuttaneet muotoaan, voi kosketin mennä kiinni vaikkei nappia painakaan.tn kirjoitti:Mikä vikana? Konsoli vaihtoon vai mitä?
Ei näy tuollakaan kuvaa niistä kynsistä, mutta tunnistat kyllä minkälainen kuuluu ehjän kynnen olla, ei siellä montaa huonoa voi olla:
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html
Tämä vikatyyppi on mahdollinen ainakin yksittäisillä katkaisijoilla ja koskettimien muodosta päätellen rakenne keinuvivun pohjassa on oltava tuossa uudemmassakin samankaltainen.
Vaihdat jostain yksittäisestä kytkimestä ehjän kynnen, tai sitten vaihdat konsolin...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00