Tuleva Saabisti?
Tuleva Saabisti?
Olen alkanut miettiä auton vaihtoa ja yhtenä todella varteenotettavana olis 9-3 tid sekä hinnan että laadun nimissä. Nyt oliskin tiedoissa vähän puutteita eli onko moottori saabin oma vai jonku muun konsernin? käsittääkseni näitä on 115 ja 125 heppasia, tehokkaampi uudemmissa 01-?. ja sitte vielä ihan käyttäjien kokemuksia yli 100 tkm ajetuista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
2.2TiD on Opelin kone, samaa iloista GM perhettä Saabin kanssa...
Käyttökokemuksia en em. autosta omaa. Hakutoiminnolla löytynee joitain TiD:iin liittyviä keskusteluja, sellaisia muistan täällä ainakin nähneeni

Käyttökokemuksia en em. autosta omaa. Hakutoiminnolla löytynee joitain TiD:iin liittyviä keskusteluja, sellaisia muistan täällä ainakin nähneeni
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kokemuksia halusit, tässä muutamia (9-3 Tid 1999, 185tkm)
- moottorin luotettavuudessa ei ongelmia, öljynkulutus Shellin öljyllä hyvin vähäistä 15000km välillä (kerran lisään pari desiä, tehnyt niin uudesta pitäen ed. omistajan mukaan...), käynnistyy aina kun avaimesta vääntää, yhden kylmästartin olen joutunut tekemään -20 asteesta ongelmitta ekalla (ääni tosin muistutti silloin vähän valmetilta)
- moottorin käyntiääni ei kaikkein hiljaisin, ainakin VAG:n uudet jonkun verran hiljaisempia etenkin kylmänä
- vääntöä mukavasti yli 2000 kierroksen jo 115hv:n koneessa
- kulutus keskimäärin 6,0/100 (+-0,5 litraa)
- herkkyyttä tien kallistuksille, rengastukselle ja pyöräkulmansäädöille on jonkin verran riippuen tien pinnan laadustakin (useimpia kuskeja ei haittaa, itseä jonkin verran)
- vakioalusta hieman löysä, itsellä aeron jousien ja koni-iskareiden vaihto paransi tilannetta paljon
- sisusta istuimineen ja kojetauluineen taattua saablaatua
- alusta narisee pakkasella (rasvalla hoidettavissa)
- hintaluokassaan (14-20 ke?) 9-3 dieselit todella vahvoja ja olisi edelleen valintani (nyt on alkanut himottaa 9-5 tai A6). Ehkä ihmiset pelkää täysin syyttä tuota Opel-mottia, suurimmat auton heikkoudet ovat mielestäni ihan muualla kuin tuossa moottorissa!
- moottorin luotettavuudessa ei ongelmia, öljynkulutus Shellin öljyllä hyvin vähäistä 15000km välillä (kerran lisään pari desiä, tehnyt niin uudesta pitäen ed. omistajan mukaan...), käynnistyy aina kun avaimesta vääntää, yhden kylmästartin olen joutunut tekemään -20 asteesta ongelmitta ekalla (ääni tosin muistutti silloin vähän valmetilta)
- moottorin käyntiääni ei kaikkein hiljaisin, ainakin VAG:n uudet jonkun verran hiljaisempia etenkin kylmänä
- vääntöä mukavasti yli 2000 kierroksen jo 115hv:n koneessa
- kulutus keskimäärin 6,0/100 (+-0,5 litraa)
- herkkyyttä tien kallistuksille, rengastukselle ja pyöräkulmansäädöille on jonkin verran riippuen tien pinnan laadustakin (useimpia kuskeja ei haittaa, itseä jonkin verran)
- vakioalusta hieman löysä, itsellä aeron jousien ja koni-iskareiden vaihto paransi tilannetta paljon
- sisusta istuimineen ja kojetauluineen taattua saablaatua

- alusta narisee pakkasella (rasvalla hoidettavissa)
- hintaluokassaan (14-20 ke?) 9-3 dieselit todella vahvoja ja olisi edelleen valintani (nyt on alkanut himottaa 9-5 tai A6). Ehkä ihmiset pelkää täysin syyttä tuota Opel-mottia, suurimmat auton heikkoudet ovat mielestäni ihan muualla kuin tuossa moottorissa!
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Taitaa jousien ja iskarien vaihto tulla halvemmaksi kuin webaston lisaaminen. Itse ottaisin webaston, jos noista pitaisi valita...Iso-Jaska kirjoitti:kiitti. kiikarissa olis parikin vm.-01, toisessa olis valmiina aero/koni alustasetti ja toisessa olis vastaavasti webasto. taitaa kuitenki webasto saada kannatusta
9-3:ssa pysäköintilämmitin on vakiona, vain kaukosäätö uupuu. Kaukokäyttö Sidi:n kautta onnistuu jälkiasennuksena. Hinnasta en mene sanomaan, mutta uudempaan se onnistuu n. 180 eurolla. Vaatii ohjelmoinnin Tech:llä.
edit: niin mun autolla ( MY01 ) ajettu nyt 145.000km. Ilmamassamittari uusittu kerran. Kerran hyytyi juuri sen takia lumipöllyssä ajaessani. EGR:n toiminta kannattaa tsekata tai ainakin putsata ilmansekoitin. Lisäksi jos autoa joutuu sahaamaan käyntiin lämpimänä pitkään niin tod.näk. egr:n putket rikki ( jonkinasteinen tyyppivika 01 mallissa )Erittäin miellyttävä matkakumppani. Miinusta karkea käynti ja ravistukset alakierroksilla. Öljyä olen joutunut lisäämään n. 2dl / 5000km. Mielestäni se joka haukkuu tuota moottoria puhuu paskaa tai ainakin kannattaa kysyä paljonko itse on ko. moottorilla rullannut sillä ei noita nyt niin hirveesti liikenteessä ole!
Sitten jos haluat virittää konetta niin kannattaa ostaa MY99 tai 00, joissa on irrallinen boksi / lastutusmahdollisuus. Uudemmassa se ei onnistu, kuin unichipillä ja se ei ole suositeltava vaihtoehto.
edit: niin mun autolla ( MY01 ) ajettu nyt 145.000km. Ilmamassamittari uusittu kerran. Kerran hyytyi juuri sen takia lumipöllyssä ajaessani. EGR:n toiminta kannattaa tsekata tai ainakin putsata ilmansekoitin. Lisäksi jos autoa joutuu sahaamaan käyntiin lämpimänä pitkään niin tod.näk. egr:n putket rikki ( jonkinasteinen tyyppivika 01 mallissa )Erittäin miellyttävä matkakumppani. Miinusta karkea käynti ja ravistukset alakierroksilla. Öljyä olen joutunut lisäämään n. 2dl / 5000km. Mielestäni se joka haukkuu tuota moottoria puhuu paskaa tai ainakin kannattaa kysyä paljonko itse on ko. moottorilla rullannut sillä ei noita nyt niin hirveesti liikenteessä ole!
Sitten jos haluat virittää konetta niin kannattaa ostaa MY99 tai 00, joissa on irrallinen boksi / lastutusmahdollisuus. Uudemmassa se ei onnistu, kuin unichipillä ja se ei ole suositeltava vaihtoehto.
Tuossakin yksi:
http://www.mecar.fi/Autontiedot.asp?Id=1451
Hinta vaan vähän yläkanttiin, varmaan tinkivaraa
Eipä ole ollut dieselissä moittimista. Saab + diesel olisi pitänyt toteuttaa jo 30 vuotta sitten
http://www.mecar.fi/Autontiedot.asp?Id=1451
Hinta vaan vähän yläkanttiin, varmaan tinkivaraa

Eipä ole ollut dieselissä moittimista. Saab + diesel olisi pitänyt toteuttaa jo 30 vuotta sitten

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD