Varsinkin kylmällä koneella, usein kakkosvaihteelle siirtäminen on aika jäykkää. Ja ikäänkuin jokin kolahtaisi jonnekin.
Lämpimällä koneella takertelua on havaittavissa, mutta huomattavasti vähemmän kuin kylmänä. Mutta esim. 3 ja 4 vaihde menee lähes aina ongelmitta. Ykkösvaihteen saa silmään helposti vain pysähtymällä.
Autoon on uusittu vaihteen siirtäjän nivel äskettäin, laatikko öljyt on vaihdettu myös hiljaittain. Olisikohan syytä vaihtaa vielä kerran..
Laatikko takertelee
Laatikko takertelee
Saab 9-5 Aero -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Suosittelen vaihtamaan ehdottomasti öljyjä askiin toisenkin ja mahdollisesti jopa kolmannenkin kerran. Tämän ohjeen sain laatikoiden kanssa paljon askarrelleelta saabistilta. Jos ja todennäköisesti kun askiin ei ole lootaöljyjä vaihdettu viimeiseeen pariin kolmeensataantuhanteen kilometriin on askissa melkoinen kerrostuma paskaa ympäriinsä sisäpuolella. Nyt kun tuohon laittaa uudet öljyt, lähtee osa tuosta paskasta liikkeelle uuden ominaisuuksiltaan vielä hyvän öljyn sekaan pilaten sen varsin nopeasti. Samalla paska kulkeutuu ympäriinsä laakereihin mahdollisesti tuhoten ne lyhyehkössä ajassa.
Sama laatikkoekspertti suositteli esim. lootan laakeroinnin jälkeen käyttämään Mobilin Delvac 10w-30 mineraaliöljyä, joka diesel -moottoreihin suunniteltuina omaa erityisen hyvät puhdistavat ominaisuudet. Heti ensimmäisen 500km:n jälkeen piti vaihtaa uusi satsi öljyä sisään ja toisen viissatasen täytyttyä kolmas varsinainen käyttö-öljy. Tässä vaiheessa uusista laakereista ei kuulemma enää pitäisi irrota juurikaan möhnää. Tämän jälkeen suositteli mineraalit vaihdettaviksi vuoden välein ja mikäli käyttää synteettisiä niin kahden. Normaali vaihdon kilometrimääräksi suositteli niinkin pientä kuin 20tkm. Lootarempan yhteydessä askin sisäpuoli yleensä putsataan ensiksi tarkaan, joten tilanne ei tietty tässä ole aivan sama kuin jos lootaan vaan vaihdetaan öljyt pitkällä aikavälillä.
Uskon noiden huuhtelujen puhdistavalla öljyllä olevan kuitenkin selkeästi parempi ratkaisu kuin pelkkä öljyjen vaihto kertalaakista.
Mikäli ne ykkönen ja kakkonen eivät takellelleetn niin pahasti ennen öljyn vaihtoa, on todennäköistä että juurikin tuo uuden öljyn sekaan lähtenyt paska siellä nyt haraa vastaan. Tietty synkat voivat yksinkertaisesti olla vain lopussa. Tietääkö joku mistä tuo kakkosen "kolahtaminen" voisi johtua... säätövirhe kepissä nivelen gummin vaihdon jälkeen kenties?
Sama laatikkoekspertti suositteli esim. lootan laakeroinnin jälkeen käyttämään Mobilin Delvac 10w-30 mineraaliöljyä, joka diesel -moottoreihin suunniteltuina omaa erityisen hyvät puhdistavat ominaisuudet. Heti ensimmäisen 500km:n jälkeen piti vaihtaa uusi satsi öljyä sisään ja toisen viissatasen täytyttyä kolmas varsinainen käyttö-öljy. Tässä vaiheessa uusista laakereista ei kuulemma enää pitäisi irrota juurikaan möhnää. Tämän jälkeen suositteli mineraalit vaihdettaviksi vuoden välein ja mikäli käyttää synteettisiä niin kahden. Normaali vaihdon kilometrimääräksi suositteli niinkin pientä kuin 20tkm. Lootarempan yhteydessä askin sisäpuoli yleensä putsataan ensiksi tarkaan, joten tilanne ei tietty tässä ole aivan sama kuin jos lootaan vaan vaihdetaan öljyt pitkällä aikavälillä.
Uskon noiden huuhtelujen puhdistavalla öljyllä olevan kuitenkin selkeästi parempi ratkaisu kuin pelkkä öljyjen vaihto kertalaakista.
Mikäli ne ykkönen ja kakkonen eivät takellelleetn niin pahasti ennen öljyn vaihtoa, on todennäköistä että juurikin tuo uuden öljyn sekaan lähtenyt paska siellä nyt haraa vastaan. Tietty synkat voivat yksinkertaisesti olla vain lopussa. Tietääkö joku mistä tuo kakkosen "kolahtaminen" voisi johtua... säätövirhe kepissä nivelen gummin vaihdon jälkeen kenties?
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Joulu 08, 2006 18:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Itseä on alkanut jo hieman hirvittämään että mistä se laatikon meteli johtuu omassani
Tuntuu että se ois alkanu tossa keväällä kun öljyt vaihdoin, alkuun ei mitään ja toimi ku ajatus mut sitte muutaman sadan kilsan jälkeen ulina alko. Nyt sitte vaihdoin syyskuun lopulla 0063:set +huuhtelu ja taas hetken hiljaa. Ja taas valittaa
Ykkösen "normaali" äänikin tuntuu olevan voimakkaampi ku ennen. Eipä oo ollu paljoa iloa stekki ykkösestä kun ei uskalla ku hissutella. Ja ei , en todellakaan ole runnuttanu askia pashaksi.

