Tonnari tekee hassuja; jos kääntyy oikealle rajusti tai sitten töyssyyn ajaa niin kojetaulusta alkaa kuulumaan erehdyttävästi hajonnutta tuulettimen moottoria muistuttava pärinä.
Vika on kuitenkin paikannettu kojetaulussa kellon alapuolella olevaan (lämpötila?)anturiin. Sitä kun napauttaa niin pärinä alkaa/lakkaa.
Mikähän tuossa anturissa oikein pärisee? Ilmeisesti korjausvaihtoehtoina on pelkästään anturin vaihtaminen?
-tuomas-
pärinää kojetaulusta
pärinää kojetaulusta
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: pärinää kojetaulusta
Anturi irti, kunnon putsaus ja erittäin varovainen voitelu ompelukone- tai aseöljyllä. Tuolla reseptillä on oman tontun anturi ollut pärisemättä jo pari vuotta. Jos ei jostain ihmeen syystä tehoa, niin eipä siinä ole muuta hävinnyt kuin n. 38minuuttia tehokasta peliaikaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ite putsailin Airosta tuon anturin muutama viikko sitten: pärinä oli jo melkoista ja ilmojen (tilapäisesti kylmettyä) voi puhua jo melkein kolinasta. Yllätyksekseni anturin takana oleva moottoi oli yllättävän puhdas! Aikani puhalleltuani juotin vielä toisen johdon irti jotta sain moottoriakselin kokonaan erilleen, ja muoviosat kunnon pesuun.
Voiteluaineena käytin teflon-sprayta, jota suihkin kunnolla ja jätin osat yöksi kuivumaan. En tiedä, kauanko tuo siellä kestää mutta eipä ainakaan kerää niin paljoa likaa kuin mikään öljy. Anturin mekaniikka näytti muuten olevan kunnossa (joskin koko konstruktio on luvattoman huokea toteutus!
), mutta akselin takapäätä tukeva muovikartio oli hiukan epämääräisen näköinen.
Asennusvaiheessa varmistin, että ropelli varmasti pyörii vielä korjauksen jälkeenkin. No eipä se pyörinyt, tärisi vain paikallaan. Propelliin voimakkaasti puhaltamalla sen sai "lähtemään käyntiin", mutta seuraava yritys pelkällä konevoimalla tuotti taas vain tärinää. Toistelin tämän "puhallisstartin" muutamaan kertaan, kunnes propelli alkoi käynnistymään omin voimin. Luultavasti teflonkerros "laakeripinnoilla" muutti hiukan muotoaan ja kiillottui, joten käynnistysvastus pieneni.
Jätin anturin vielä roikkumaan kojelaudasta, jotta näkisin seuraavana aamuna sen varmasti lähtemään käyntiin. Näin myös tapahtui.
Pettymys oli suuri, kun asensin anturin takaisin paikalleen, ja tuttu ropellus kantautui taas tähtäimen takaa. Se epämääräinen kartiopinta oli kai kulunut niin paljon että välystä oli kerta kaikkiaan liikaa. Ikää autolla 10v/165tkm... Anturia käännellessä huomasin, että ääni muutttui/häipyi kääntelyn mukaan. Ratkaisu: koko anturimotikan kääntö 180 astetta (kiinnitys kojelautaanhan on symmetrinen). Akseli laakeroituu nyt hiukan eri kohtaan kuin ennen, ts. kulumattomalle pinnalle. Mitään ei kuulu kojelaudasta (toki moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu terve humina, mutta ei rapinaa). ACC:kin toimii loistavasti; lämmönsäätö on nopeampaa kuin ennen, joten kyllä se vähänkin pölyn putsaaminen kannatti!
No, "kääntö" on nyt tehty, joten seuraavalla kerralla pitää lähteä anturin hankintaan. Toivottavasti tuo nyt taas muutaman vuoden pelaisi...
KYSYMYS: rompetorilla myytiin uusia 9-3:n antureita kohtuuhintaan. Onko kukaan selvittänyt, onko anturin osanumero tai edes vastusarvo sama kuin tonnarin ACC:ssa, ts. sopisiko suoraan ristiin? Jos ei sovi, ainakin muovirunko näytti tasan samanlaiselta, joten rapiseviin antureihin voisi vaihtaa kuluneet "laakeripinnat" 9-3:n vastaavista? En tiedä, onko noissa todellista saatavuus/hintaeroa, mutta kuitenkin...
Voiteluaineena käytin teflon-sprayta, jota suihkin kunnolla ja jätin osat yöksi kuivumaan. En tiedä, kauanko tuo siellä kestää mutta eipä ainakaan kerää niin paljoa likaa kuin mikään öljy. Anturin mekaniikka näytti muuten olevan kunnossa (joskin koko konstruktio on luvattoman huokea toteutus!

Asennusvaiheessa varmistin, että ropelli varmasti pyörii vielä korjauksen jälkeenkin. No eipä se pyörinyt, tärisi vain paikallaan. Propelliin voimakkaasti puhaltamalla sen sai "lähtemään käyntiin", mutta seuraava yritys pelkällä konevoimalla tuotti taas vain tärinää. Toistelin tämän "puhallisstartin" muutamaan kertaan, kunnes propelli alkoi käynnistymään omin voimin. Luultavasti teflonkerros "laakeripinnoilla" muutti hiukan muotoaan ja kiillottui, joten käynnistysvastus pieneni.
Jätin anturin vielä roikkumaan kojelaudasta, jotta näkisin seuraavana aamuna sen varmasti lähtemään käyntiin. Näin myös tapahtui.
Pettymys oli suuri, kun asensin anturin takaisin paikalleen, ja tuttu ropellus kantautui taas tähtäimen takaa. Se epämääräinen kartiopinta oli kai kulunut niin paljon että välystä oli kerta kaikkiaan liikaa. Ikää autolla 10v/165tkm... Anturia käännellessä huomasin, että ääni muutttui/häipyi kääntelyn mukaan. Ratkaisu: koko anturimotikan kääntö 180 astetta (kiinnitys kojelautaanhan on symmetrinen). Akseli laakeroituu nyt hiukan eri kohtaan kuin ennen, ts. kulumattomalle pinnalle. Mitään ei kuulu kojelaudasta (toki moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu terve humina, mutta ei rapinaa). ACC:kin toimii loistavasti; lämmönsäätö on nopeampaa kuin ennen, joten kyllä se vähänkin pölyn putsaaminen kannatti!
No, "kääntö" on nyt tehty, joten seuraavalla kerralla pitää lähteä anturin hankintaan. Toivottavasti tuo nyt taas muutaman vuoden pelaisi...
KYSYMYS: rompetorilla myytiin uusia 9-3:n antureita kohtuuhintaan. Onko kukaan selvittänyt, onko anturin osanumero tai edes vastusarvo sama kuin tonnarin ACC:ssa, ts. sopisiko suoraan ristiin? Jos ei sovi, ainakin muovirunko näytti tasan samanlaiselta, joten rapiseviin antureihin voisi vaihtaa kuluneet "laakeripinnat" 9-3:n vastaavista? En tiedä, onko noissa todellista saatavuus/hintaeroa, mutta kuitenkin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Eihän se ole sitten edes kallisMimmi kirjoitti:Muistaakseni noin 70e. Halpaa kuin saippua

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki