pärinää kojetaulusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

pärinää kojetaulusta

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Tonnari tekee hassuja; jos kääntyy oikealle rajusti tai sitten töyssyyn ajaa niin kojetaulusta alkaa kuulumaan erehdyttävästi hajonnutta tuulettimen moottoria muistuttava pärinä.

Vika on kuitenkin paikannettu kojetaulussa kellon alapuolella olevaan (lämpötila?)anturiin. Sitä kun napauttaa niin pärinä alkaa/lakkaa.

Mikähän tuossa anturissa oikein pärisee? Ilmeisesti korjausvaihtoehtoina on pelkästään anturin vaihtaminen?

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: pärinää kojetaulusta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Anturi irti, kunnon putsaus ja erittäin varovainen voitelu ompelukone- tai aseöljyllä. Tuolla reseptillä on oman tontun anturi ollut pärisemättä jo pari vuotta. Jos ei jostain ihmeen syystä tehoa, niin eipä siinä ole muuta hävinnyt kuin n. 38minuuttia tehokasta peliaikaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Jep. hyvä homma. pitääpä iltasella kokeilla. Ärsyttävä vika muuten hiljaisessa autossa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Parempi puhdistaa paineilmalla , (V.J.S erittäin varovainen ) sähkölaitteet ei tykkää öljystä. Ei oo kallis eikä vaikea osa uusiakkaan. Vaihto tapahtuu ac-paneli irrottamalla ja syntyneestä aukosta takakautta tunnistin irti painamalla.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ite putsailin Airosta tuon anturin muutama viikko sitten: pärinä oli jo melkoista ja ilmojen (tilapäisesti kylmettyä) voi puhua jo melkein kolinasta. Yllätyksekseni anturin takana oleva moottoi oli yllättävän puhdas! Aikani puhalleltuani juotin vielä toisen johdon irti jotta sain moottoriakselin kokonaan erilleen, ja muoviosat kunnon pesuun.

Voiteluaineena käytin teflon-sprayta, jota suihkin kunnolla ja jätin osat yöksi kuivumaan. En tiedä, kauanko tuo siellä kestää mutta eipä ainakaan kerää niin paljoa likaa kuin mikään öljy. Anturin mekaniikka näytti muuten olevan kunnossa (joskin koko konstruktio on luvattoman huokea toteutus! :evil: ), mutta akselin takapäätä tukeva muovikartio oli hiukan epämääräisen näköinen.

Asennusvaiheessa varmistin, että ropelli varmasti pyörii vielä korjauksen jälkeenkin. No eipä se pyörinyt, tärisi vain paikallaan. Propelliin voimakkaasti puhaltamalla sen sai "lähtemään käyntiin", mutta seuraava yritys pelkällä konevoimalla tuotti taas vain tärinää. Toistelin tämän "puhallisstartin" muutamaan kertaan, kunnes propelli alkoi käynnistymään omin voimin. Luultavasti teflonkerros "laakeripinnoilla" muutti hiukan muotoaan ja kiillottui, joten käynnistysvastus pieneni.

Jätin anturin vielä roikkumaan kojelaudasta, jotta näkisin seuraavana aamuna sen varmasti lähtemään käyntiin. Näin myös tapahtui.

Pettymys oli suuri, kun asensin anturin takaisin paikalleen, ja tuttu ropellus kantautui taas tähtäimen takaa. Se epämääräinen kartiopinta oli kai kulunut niin paljon että välystä oli kerta kaikkiaan liikaa. Ikää autolla 10v/165tkm... Anturia käännellessä huomasin, että ääni muutttui/häipyi kääntelyn mukaan. Ratkaisu: koko anturimotikan kääntö 180 astetta (kiinnitys kojelautaanhan on symmetrinen). Akseli laakeroituu nyt hiukan eri kohtaan kuin ennen, ts. kulumattomalle pinnalle. Mitään ei kuulu kojelaudasta (toki moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu terve humina, mutta ei rapinaa). ACC:kin toimii loistavasti; lämmönsäätö on nopeampaa kuin ennen, joten kyllä se vähänkin pölyn putsaaminen kannatti!

No, "kääntö" on nyt tehty, joten seuraavalla kerralla pitää lähteä anturin hankintaan. Toivottavasti tuo nyt taas muutaman vuoden pelaisi...

KYSYMYS: rompetorilla myytiin uusia 9-3:n antureita kohtuuhintaan. Onko kukaan selvittänyt, onko anturin osanumero tai edes vastusarvo sama kuin tonnarin ACC:ssa, ts. sopisiko suoraan ristiin? Jos ei sovi, ainakin muovirunko näytti tasan samanlaiselta, joten rapiseviin antureihin voisi vaihtaa kuluneet "laakeripinnat" 9-3:n vastaavista? En tiedä, onko noissa todellista saatavuus/hintaeroa, mutta kuitenkin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Ei oo kallis eikä vaikea osa uusiakkaan.
Paljonko tollanen anturi kustantaa saabin tiskillä sigun mukaiseen biiliin?
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mimmi kirjoitti:Muistaakseni noin 70e. Halpaa kuin saippua :wink:
Eihän se ole sitten edes kallis :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Muistaakseni kaikissa samat. Myydään eri osanumerolla 9000/9-3, mutta muoviin on painettu sama numero kuin muissakin. :D
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Vastaa Viestiin