Bensalämmitin + ACC ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Bensalämmitin + ACC ongelma

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Sain asennettua lämmittimen, ja kytkettyä kaikki tarvittavat johdot, mutta nyt on pienoinen ongelma ACC:n kanssa...

Kyseinen lämmitin on vanha OG-satkun lämmitin, jota käytetään SID:in kellolla ja lämmitin ohjaa puhallinohjauksellaan ACC:ta.

Lämmitin pelaa hienosti, potkaisee käskystä käyntiin, mutta ACC tekee jostain syystä oharin välillä.

Kun tulen autolle, SID:issä on asianmukaiset tekstit, eli lämmittää, ja kertoo jäljelläolevan ajan, kaikki hyvin. ACC:n paneelilla oli tänä aamuna teksti OFF ja AUTO.
Painelin AUTO-näppäintä, ja SID ilmoitti jotain tyyliin: "Start engine to set ACC"
Käynnistin auton, ja ACC näytti 0 täydellä kirkkaudella, eli ilmeisesti teki kalibrointia, jonka jälkeen näytti yhtä viivaa vasemmalla puolella ja 22. Tämän jälkeen toimi tietty normaalisti.

Tämä on tapahtunut muutaman kerran.
Toisinaan kaikki toimii kuten pitääkin, kuten myös tänään kun testasin käsikäynnistyksellä, ACC lähtee puhaltamaan ja kaikki on hyvin.

Mikähän tuota vaivaa?
Onko 22 virhekoodi? Ainakaan taulukossa ei ole mainittu virhekoodia 22 :)

Lämpötilaksi on asetettu 21, ja ACC on minulla aina AUTO-asennossa, enkä ole koskenut asetuksiin toimivien/toimimattomien kertojen välissä.

[size=0]Mahdollisia hakuja helpottamiseksi mainitaan tässä sanat Eberi, Eberspächer ja Webasto[/size]

- Nappe
Viimeksi muokannut Nappe, To Joulu 21, 2006 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mikähän tuota vaivaa?
Onko 22 virhekoodi? Ainakaan taulukossa ei ole mainittu virhekoodia 22
Käsittääkseni tuo on sen vikakoodi, että ohjelmistossa on joku "bugi" eli tarvisi Tech:llä ohjelmoida uudestaan. Toki omassa 9-5:ssa tuo ei edes auta. Tekee tuota aina välillä(varsinkin kostealla :roll: ). Muuten vehje toimii moitteetta..

tuolla siitä jokin maininta.

http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ok, pitää poiketa jossain uudelleenohjelmoitavaksi, ja toivotaan että tämä korjais tilannetta. Harmittavan usein tuo on toistunut, kymmenestä käyttökerrasta kolmeen otteeseen tuota tehnyt :(

Onhan tietty kiva että kone on lämmin ja heti puhaltaa lämmintä, mutta sais silti toimia oikein...

- Nappe
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Lisää testejä tehty:

Auto parkkihallissa ~15ast. lämmintä.
Kytkin merkkivalon lämmittimestä tulevaan ACC:n herätejohtoon, ja aktivoin lämmittimen käsikäynnistyksellä SID:stä.
Merkkivalo syttyi (ACC:lle meni siis heräte), bensalämppäri aloitti hehkutukset, kaikki hyvin, mutta ACC ei reagoinut mitenkään.
Sammutin lämppärin (poltin ei kerennyt syttymään välissä), odotin minuutin, kokeilin uudestaan, ja ACC heräs kun mitään ei olis tapahtunut, ja teki näin myös seuraavat pari kertaa.

Akun jännite pysyy reilusti päälle 12V, lämmittimen käydessä, puhallin puhaltamassa akkujännite on 12,4V mitattuna yleismittarilla suoraan akusta.

Purin ACC:n ja tarkastin piirikortin mikroskoopin alla, missään ei ollut mitään näkyvää ongelmaa.

Toistan saman testin tunnin kuluttua uudestaan...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ja lisää testattu...

Jos/kun sattuu niin että ACC ei näytä elonmerkkejä vaikka lämmitin pyörii kiltisti, kuten eilen repo:ssa, niin lämpö ylös/alas napista herää eloon, ja kaikki on hyvin.
Aamulla sama ilmiö, paneli pimeänä, mutta kokeilin AUTO-nappulasta, niin ilmoitti taas "Start engine to set ACC" ja teki käynnistyksen yhteydessä tietty kalibroinnin...

Nyt on rakennettu pulssipuhdistin lämppärin ja ACC:n herätteen väliin, eli diodi-konkka-trankku ohjaus. Tekee siistiä pulssia jossa vielä reilu viive vaikka signaali vähän pätkiskin. Ei auttanut.

Seuraavaksi on parikin vaihtoehtoa:
1. Kytken ACC:n suoraan SID-ohjauksella, eli puhaltaa lämmittimestä riippumatta, jos vaikka toimis.
2. Rakennan pulssikäynnistyksen, kerta näyttäis toimivan kun useamman kerran käynnistää niin pieni ohjaus joka aloittaa kytkemällä päälle-pois-päälle n. 5x ennen kun jättää päälle.
3. Vaihdan Cabbesta ACC-panelin, ja rukoilen että tällä toimis...
4. Paaliin...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Koitappa Nappe laittaa arvot manuaalisesti, muutama palkki puhallusta lasiin ja jalkatilaan.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Arvojen asettaminen manuaalisesti ei auta, eikä mikään muukaan säätö.

Kävin pöllimässä acc:n ohjausyksikön cabbesta, ja toistaiseksi on toiminut...
Vielä kun selvis mikä siinä laitteessa olis vialla.


Lisäys 23.1 2007:
Vaihdoin vuodenvaihteessa logiikka-osan Caben ACC-yksiköstä tuohon takkuilevaan paneliin, ja toimii edelleen kuin junan vessa. Ilmeisesti tuossa alkuperäisessä logiikkaosassa on jotain vikaa, mutta tuskin haittaa toimintaa kesäautossa...

Nyt on lähtenyt puhaltamaan tasan joka kerta ilman mitään kikkailuja.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin