Saab 96 -76 projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Saab 96 -76 projekti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tänne ajattelin turista muutaman sanan ja kuvien kera mun projektia:
Eli ostin vajaa vuosi sitten keväällä hetken mielenhäiriössä :wink: aivan heräteostoksena tällaisen:

Kuva

Kuva

ja päällepäin auto on aika kuppasen näköinen mutta se onkin alkuperäisessä kunnossa. Autoa ei oltu edes hitsattu mistään. Kaikenlisäksi siinä oli leima voimassa ja reilu puolivuotta ajoaikaa jäljellä.

No mittarissa about tän verran:

Kuva

Sisältä auto onkin sitten todella siisti ja vain muutamat kohdat kuten ratti, kuskin penkki ja b-pilarit kaipaavat korjausta ja muutama muu pienempi virhe.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja myyjä oli auton ensimmäisen omistajan poika joten olen auton kolmas omistaja. Autolla on ajettu n. 130 tkm. Huoltokirja on olemassa, tosin aika harvalla huollatuksella. Erikoista on että auto on ostettu -76 ja samaa vuosimallia, mutta rekisteröity ja otettu käytöön vasta -78. Viimevuosina autolla ei ole juuri paljoa ajettu ja taisi se olla poissa käytöstäkin jossain vaiheessa.

Ostettaessa kaasari vuosi kiihdytinkalvon kautta bensaa reilusti koneen päälle ja syylärissä ei ollut tarpeeksi tavaraa kun autoa hain. Muuten kaikki toimi moitteetta, mm. kytkintä ja jarrut oli rempattu viimeisen parin vuoden aikana. No nestettä autoon, uusi kaasarin tiivistesarja sekä uudet öljyt ja auto ajoon.

Kesällä ajelin muutaman tuhat kilsaa ja tunnustelin autoa, kävin näyttäytymässä WST:ssä ja kesäpäivillä autolla. Samalla tuli muutamia osia jo haalittua auton kunnostusta silmällä pitäen.

Lokakuussa alkoi katsastus häämöttämään saabille ja kesällä oli tullut todettua, että pakoputki vuotaa takapöntön edestä. No samalla tuli katsottua pyöräkoteloita ja koko putki meni vaihtoon. Samaan syssyyn katsoin venttilien välykset jotka olivatkin aivan pielessä. Tämän säädön jälkeen auto ei lähtenytkään käyntiin joten uudet tulpat, pyörijä, kansi ja tulpanjohdot ja taas pelasi, samalla meni vielä vaihdelaatikkoon uudet öljyt. Samalla katsoin että pohjasta löytyy sieltä täältä pintaruostetta mutta ei missään. Kesällä olin katsonut sisäpuolelta lattiaa ja sieltä ei löytynyt ruosteen täplääkään mikä oli positiivinen yllätys.
Toiselta puolelta kuskin puolelta oli oston jälkeen löytynyt pieni reikä vetarin tunnelin lähistöltä ja tämä piti paikata väliaikaisesti. (parempi paikkaus tehdään, kun kone nostetana ylös ja eturipustusta kunnostetaan.)

Sitten leimalle ja sieltähän se tuli heti ensimmäisellä :D .

Tässä menikin pari kuukautta että auto seisoi pressun alla koulukiireiden takia, mutta nyt pääsin mutamaksi päiväksi auton kimppuun. Tarkoitus on tehdä pikkuhiljaa hyvää jälkeä ihan omin voimin.

Purin takapuskurin ja alkuperäisen vetokoukun pois sekä irroitan lokarit takaa. Autossa on sisälokasuojat laitettuna jossain vaiheessa joten ainakaan toinen lokari/ pyöräkotelo ei tuonut mitään yllätyksiä (= reikiä), pintaruostetta joissain kohdissa. Poistin kuumailmapuhatimen ja puukon avulla takakontin pohjasta massat ja siellä on siellä täällä pintaruostetta. Nämä on tarkoitus poistaa sekä loput massat ja laitta happomaalia, sekä hammeria pohjaan ja mahdollisesti uusi massa.

Tässä muutama kuva:

Kuva

Kuva

Kuva

Lokarikin näytti siltä että siitä saa helposti vielä kelvollisen kunhan vain poistaa pintaruosteet ja oikoo vähän. Lisää kuvia tulee varmaan jo huomenna.
Viimeksi muokannut tturku, Ke Tammi 17, 2007 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Projektia pukkaa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tturku kirjoitti: Erikoista on että auto on ostettu -76 ja samaa vuosimallia, mutta rekisteröity ja otettu käytöön vasta -78.
Aika jännää. Miksikähän tällainen. Olisiko käynyt niin, että autolehdistössä ja essonbaareissa oli jo 1976 levitelty 'varmaa tietoa' että vanhanaikaisen 95/96-malliston tuotanto loppuu millä hetkellä hyvänsä... ja joku on sitten halunnut ostaa kuupan varastoon niin kauan kuin niitä vielä saa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Huhu kertoo että maanviljelijä oli nuuka mies ja olisi ajanut ensin vanhan auton loppuun. En tiedä että luuliko se vanhan autonsa laukeavan milloin hyvänsä vai miksi osti auton mutta ei rekisteröinyt sitä heti?

Edit: Muistin juuri että kyllä oli ostettu omistajalle jo -76 mutta rekisteröity vasta -78 joten ei se missään autoliikkeessä oo paria vuotta seissyt.
Viimeksi muokannut tturku, Pe Tammi 12, 2007 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ensin katsoin,että olet käynyt meillä varkaissa.Huokaisin helpoituksesta kun näin että on eri värinen sisusta ja lisävalot :)

Hieno peli,tulee joku ''käyttöentisöinti''?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Yleensä näissä vähäruosteisissa on useimmiten ollut sisälokasuojat, niinkuin tässäkin tapauksessa.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kostape kirjoitti:Yleensä näissä vähäruosteisissa on useimmiten ollut sisälokasuojat, niinkuin tässäkin tapauksessa.
Ja ovet myös yleensä vanhempia kuin 77b?Siitä eteenpäinhän oli sitä paskaa massaa joka jätti veden allensa. :x
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tarkoitus on kunnostaa vähintään hienoksi kesäfiilistelyautoksi, mutta kyllä se museokatsastus olis tarkoitus saada myös jossain vaiheessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Suppari kirjoitti:
kostape kirjoitti:Yleensä näissä vähäruosteisissa on useimmiten ollut sisälokasuojat, niinkuin tässäkin tapauksessa.
Ja ovet myös yleensä vanhempia kuin 77b?Siitä eteenpäinhän oli sitä paskaa massaa joka jätti veden allensa. :x
Kaikki isovilkkuiset mitä on tullut vastaan niin pahasti mätiä. Saattavat näyttää ihan ok päältä päin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

himmee kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
kostape kirjoitti:Yleensä näissä vähäruosteisissa on useimmiten ollut sisälokasuojat, niinkuin tässäkin tapauksessa.
Ja ovet myös yleensä vanhempia kuin 77b?Siitä eteenpäinhän oli sitä paskaa massaa joka jätti veden allensa. :x
Kaikki isovilkkuiset mitä on tullut vastaan niin pahasti mätiä. Saattavat näyttää ihan ok päältä päin.
Juuri tuossa 77b tais vaihtua vilkut..Sisälokarit ja kunnon suojaus uutena olis pelastanut monen..
Mulla oli 78 mallinen,oli ensimmäisestä omistajasta lähtien täytetty huoltokirja.Ensimmäiset mätä paikkaukset oli tehty 82.. :D
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noniin. Homma on edennyt vähän taas:

tässä pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Loputkin massat katosi pohjasta, jonka jälkeen annoin fosforihappoliuosta pohjassa olla muutaman minuutin jonka jälkeen pesin pois ja laitoin pari kerrosta tällaista kamaa:

Kuva

Ja tässä lopputulos:

Kuva

Huomenna olis tarkoitus laittaa vasaralakkaa päälle ja ehkä myöhemmin massat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

tturku kirjoitti: Huomenna olis tarkoitus laittaa vasaralakkaa päälle ja ehkä myöhemmin massat.
Itsellesi kun teet,niin kannattaisi panostaa ~40eur 2k teollisuusepoksiin.On huomattavasti kulutusta kestävämpää kuin mitkään 1k tavarat.

Hyvältä näyttää,mutta tosiaan kannattaa paneutua tuohon asiaan,että oikeat tavarat oikeaan paikkaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ihan vaan sanon yksi tuttu laittoi vasaralakkaa sisälokasuojiin ja mikään massa ei siellä pysynyt sen jälkeen????!!!!!!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Saab.96 kirjoitti:Ihan vaan sanon yksi tuttu laittoi vasaralakkaa sisälokasuojiin ja mikään massa ei siellä pysynyt sen jälkeen????!!!!!!

Joo, vasaralakka tuntuu vieraalta ja varmasti hiton liukas alusta massalle niin alustassa kuin lokareissa. 2 komponentti epoxi on yleensä käytetty hiekkapuhalluksen jälkeen ja sitä ehdotan että sinäkin panet alustaan ennen pintamaalia ja jonkin asteista massaa. Siitä massasta: jos aijot käyttää autoa vain kesäisin (museokatsastettuna?) niin pane useampi ohut kerros jolloin voit helpolla seurata mahd. ruosteen etenemistä paremmin.

Orkidean valkoinen on muuten muuttunut kovin edukseen Letkun jälkeen, tsemppiä!!!

PS sitten kun pääset ratin kohdalle niin ota yhteys niin annan sen uudelleen päällystämiseksi nahalla sinulle koordinaatit.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Hyvältähän suappi näyttää!

Itekkin olen huomannut tuon epoksimaalin toimivuuden, voi periaatteessa laittaa ruosteisellekin pellille ilman pelkoa että lähtee pahasti kukkimaan heti viikon päästä. En siis suosittele ruosteen päälle vetämistä mutta kuitenkin helvetin tehokasta tavaraa, eikä maksa paljoa esim. jossain kuorma-automaalaajalla (tilaavat yleensä ison satsin josta riittää muutama litra aina myyntiinkin asti...)

Toinen tehokas on kuulemma happomaali, mutta ainakaan maalari ei suosittele jostain syystä sitä hiekkapuhalletun pellin päälle.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos vinkeistä kaikille. Toi vasaralakka homma nyt tuli tehtyä kun kommentit tuli liian myöhään. Se on totta että ei välttämättä massa pysy suoraan kiinni kun on kovaa ja liukas pinta joten sitä pitää varmaan rikkoa hiomalla tai jollain muulla konstilla ennen kun massaa. Ajattelin että en ennen kesää ainakaan massaa jolloin näkee jos joutuu tekemään jonkun kohdan uusiksi. Toisaalta pitäisi kestää jonkun verran osumia ja kolhuja kun on niin kovaa kamaa.

Tässä tulos:

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavalla kerralla kun ropaan niin ajattelin ottaa taka-akselin pois ja tehdä sen akselin kohdan, siellä näytti olevan kanssa vähän pintaruostetta. Samalla voisi hiekkapuhaltaa ja maalata akselin myös. Onkos muuten väliä minkä värinen akseli on, jos on tarkoituksena museokatsastaa auto myöhemmin? Eli saako olla eri väriä vai pitääkö olla samanvärinen suurinpiirtein kuin alkuperäinen väri? Akseli kun ei näy ulospäin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin