Kampuran laakerikansien suhteellisen korkea kiristysmomentti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Kampuran laakerikansien suhteellisen korkea kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Eilen aloitin pistää tota b202 turbokonetta läjään ja koneeseen tulee kaikki uudet laakerit sun muut tiivisteet. Tökkäsin runkolaakerit paikoilleen ja kampuran perään...sit katoin Saab 9000 korjauskirjasta (oisko ollu alfamer) kiristysmomentin ni laakerikannet pitää laittaa 110 Nm kireyteen. Noh ihmettelin hieman tuota momentin suuruutta ja työn päätteeksi yritin pyöritellä kampuraa --> täysin jumissa 8O Öljyä on reippaasti, laakeripinnat hyvät! Ei se tuolla kireydellä ainakaan itsestään irti lähde...eikä varmasti sovi edes öljyä laakeripintojen väliin!!

Mikä siis neuvoksi? Tuo 110 Nm ei voi olla oikea lukema 8O Vai voiko?
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kuka on saanut toimivan vehkeen 110 Nm:llä?
Saab 9-5 2,0t -1999
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse pistin just tuon ohjeen mukaisen 110Nm ja sulavasti pyöri.

Kun mietit asiaa, niin täytyyhän sen olla niin että se kampuran kansi kun on lohkossa tiiviisti kiinni, niin sinne jää tilaa laakereille ja kampuralle ja öljyllekin. Ei semmoinen voi olla mahdollista, että laakerikannen ja lohkon väliin jäisi joku rako kasatessa. Momentti on tuo siksi, ettei ne pultit tärise irti.

Olisiko kampura kiero tai lohko ottanut jossain vaiheessa kuumasta itseensä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

kun kasasin b201 konetta niin huomasin että laakeripukit täytyy olla oikeinpäin ja oikeassa järjestyksessä ja tasaisesti kiristetty, että kampura pyöri. 110Nm käytin myös.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Epäilisin myöskin jonkin laakeripukin olevan väärin päin tai väärällä paikalla.
#1970
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

Tuli tuossa mieleen että ku omaa turbokonetta kasailin ja jouduin kampiakselin vaihtaamaan. 89 vuoden lohkoon 85 mallisen kampiakseli ja kiertokammet. 89 mallin kiertokampien laakeripukki oli leveämpi kun 85. Ei mahtunut sinne kampiakselin kaulalle, eli ei päässyt edes kiristämään.
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Vastaa Viestiin